Strävan efter att bli polis : samhälle Finland, en 1-årig utbildning som förbereder för urvalsproven vid Polisyrkeshögskolan
Ström, Paula (2020)
Ström, Paula
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112924989
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112924989
Tiivistelmä
Samhälle Finland är en 1-årig utbildning som startat i september 2019, och är den första svenskspråkiga förberedande utbildningen som förbereder för urvalsproven vid Polisyrkeshögskolan. Utbildningen är till för att ge färdigheter och att förbereda studerande som har för avsikt att söka in till Polisyrkeshögskolan. Syftet med mitt lärdomsprov var att få en uppfattning om hur studerande upplever utbildningen Samhälle Finland, om det uppstod problem med studierna under utbildningens gång, hur studerandena upplevde att utbildningen var uppbyggd och hur många av studerandena som planerar att söka in till Polisyrkeshögskolan efter den förberedande utbildningen. Min tanke var att med mitt lärdomsprov få en inblick i huruvida utbildningen Samhälle Finland är uppbyggd och hur upplever sökande de kommande urvalsproven på Polisyrkeshögskolan efter att de slutfört den förberedande utbildningen.
I min teoretiska bakgrund har jag behandlat ämnet om att svensktalande poliser behövs och att det är krävande att få en klass som klarar av Polisyrkeshögskolans urvalsprov. Lärdomsprovet har utförts med en fenomenologisk kvalitativ metod. Jag har använt mig av tre enkätförfrågningar som riktats till Samhälle Finlands studerande. Enkäterna delades ut under perioden september 2019 –april 2020.
Resultatet av studien var att studerandena upplevde att utbildningen Samhälle Finland varit mångsidig och omfattande och att de nu är mer förberedda inför Polisyrkeshögskolans urvalsprov.
Dock upplevde studerandena att Polisyrkeshögskolans skriftliga prov fortfarande är en utmaning efter att de gått en förberedande utbildning.
I min teoretiska bakgrund har jag behandlat ämnet om att svensktalande poliser behövs och att det är krävande att få en klass som klarar av Polisyrkeshögskolans urvalsprov. Lärdomsprovet har utförts med en fenomenologisk kvalitativ metod. Jag har använt mig av tre enkätförfrågningar som riktats till Samhälle Finlands studerande. Enkäterna delades ut under perioden september 2019 –april 2020.
Resultatet av studien var att studerandena upplevde att utbildningen Samhälle Finland varit mångsidig och omfattande och att de nu är mer förberedda inför Polisyrkeshögskolans urvalsprov.
Dock upplevde studerandena att Polisyrkeshögskolans skriftliga prov fortfarande är en utmaning efter att de gått en förberedande utbildning.