Oikeusyksiköiden suorittama laillisuusvalvonta sekä ratkaisuvalta hallintokanteluasioissa : vertaileva tutkimus Itä-Uudenmaan ja Länsi-Uudenmaan poliisilaitosten oikeusyksiköistä
Eriksson, Max (2020)
Eriksson, Max
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120125283
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120125283
Tiivistelmä
Poliisilaitosten oikeusyksiköt perustettiin vuonna 2014 poliisin sisäisen laillisuusvalvonnan tehostamiseksi. Oikeusyksiköt ovat nyt olleet toiminnassa noin kuusi vuotta ja toiminnot ovat tässä ajassa ehtineet vakiintua. Tarkkaa tietoa siitä, minkälaisia eroja oikeusyksiköiden toiminnassa on, ja minkä vuoksi, ei kuitenkaan ole.
Oikeusyksikön tärkeimpiä tehtäviä ovat hallintokanteluiden käsittely sekä laillisuusvalvonnan suorittaminen. Oikeusyksiköiden toiminnan järjestämisestä ei ole olemassa täsmällistä lainsäädäntöä, joten toimintaa säätelee yleisesti viranomaistoimintaa koskeva lainsäädäntö. Oikeusyksiköiden toiminnoissa voi tämän vuoksi olla poliisilaitoskohtaisesti huomattavia eroja.
Tässä opinnäytetyössä vertailtiin Itä-Uudenmaan ja Länsi-Uudenmaan poliisilaitosten oikeusyksiköitä. Tutkimuksessa selvitettiin, miten hallintokanteluiden päätöksentekoprosessi on poliisilaitoksissa järjestetty ja kuka käyttää ratkaisuvaltaa. Laillisuusvalvonnan osalta selvitettiin, minkälaista laillisuusvalvontaa poliisilaitoksilla suoritetaan. Molemmista prosesseista tutkittiin, millä tavalla ja minkä vuoksi prosessit poliisilaitosten kesken poikkeavat toisistaan.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimuksessa haastateltiin molempien poliisilaitosten poliisipäälliköt sekä oikeusyksikköjä johtavat poliisilakimiehet. Tutkimustulosten mukaan ratkaisevan eron oikeusyksiköiden toiminnalle muodostavat poliisilaitosten ohjesäännöt, työjärjestykset sekä johtaminen. Laillisuusvalvonnan suhteen oikeusyksikön kokemukset ja näkemykset siitä, mikä on tehokkain ja vaikuttavin tapa suorittaa laillisuusvalvontaa, muodostavat suurimmat eroavaisuudet laillisuusvalvonnan toteuttamistavoissa poliisilaitosten välille.
Tutkimustuloksia voidaan käyttää hyödyksi poliisilaitoksen sekä oikeusyksikön toiminnan arvioinnissa ja kehittämisessä. Toimintatapojen kehittämisessä ja oikeusyksiköiden toimintojen järjestelyissä voitaisiin kokeilla mallia, jossa olisi tehokkaasti yhdistetty kummankin poliisilaitoksen toiminnoista parhaita puolia.
Oikeusyksikön tärkeimpiä tehtäviä ovat hallintokanteluiden käsittely sekä laillisuusvalvonnan suorittaminen. Oikeusyksiköiden toiminnan järjestämisestä ei ole olemassa täsmällistä lainsäädäntöä, joten toimintaa säätelee yleisesti viranomaistoimintaa koskeva lainsäädäntö. Oikeusyksiköiden toiminnoissa voi tämän vuoksi olla poliisilaitoskohtaisesti huomattavia eroja.
Tässä opinnäytetyössä vertailtiin Itä-Uudenmaan ja Länsi-Uudenmaan poliisilaitosten oikeusyksiköitä. Tutkimuksessa selvitettiin, miten hallintokanteluiden päätöksentekoprosessi on poliisilaitoksissa järjestetty ja kuka käyttää ratkaisuvaltaa. Laillisuusvalvonnan osalta selvitettiin, minkälaista laillisuusvalvontaa poliisilaitoksilla suoritetaan. Molemmista prosesseista tutkittiin, millä tavalla ja minkä vuoksi prosessit poliisilaitosten kesken poikkeavat toisistaan.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimuksessa haastateltiin molempien poliisilaitosten poliisipäälliköt sekä oikeusyksikköjä johtavat poliisilakimiehet. Tutkimustulosten mukaan ratkaisevan eron oikeusyksiköiden toiminnalle muodostavat poliisilaitosten ohjesäännöt, työjärjestykset sekä johtaminen. Laillisuusvalvonnan suhteen oikeusyksikön kokemukset ja näkemykset siitä, mikä on tehokkain ja vaikuttavin tapa suorittaa laillisuusvalvontaa, muodostavat suurimmat eroavaisuudet laillisuusvalvonnan toteuttamistavoissa poliisilaitosten välille.
Tutkimustuloksia voidaan käyttää hyödyksi poliisilaitoksen sekä oikeusyksikön toiminnan arvioinnissa ja kehittämisessä. Toimintatapojen kehittämisessä ja oikeusyksiköiden toimintojen järjestelyissä voitaisiin kokeilla mallia, jossa olisi tehokkaasti yhdistetty kummankin poliisilaitoksen toiminnoista parhaita puolia.