Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Poliisiammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Poliisiammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Vierivä kivi ei sammaloidu - muutosjohtamisen tarkastelu ekspnasiivisen oppimisen syklin kautta

Aukio, Sampsa (2020)

 
Avaa tiedosto
ONYAMK_Aukio.pdf (802.2Kt)
Lataukset: 


Aukio, Sampsa
2020
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120125320
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, soveltuuko ekspansiivisen oppimisen syklin malli muutosjohtamisessa muutosprosessin etenemisen kuvaamiseen. Tutkimus on tehty poikkitieteellisenä integroivana kirjallisuuskatsauksena ja siinä on alkuperäisartikkeleiden keräämisessä sovellettu systemoidun kirjallisuuskatsauksen kriteereitä. Aineistoa on täydennetty muutosjohtamista käsittelevän käsikirjan tuntemilla muutosjohtamisen teorioilla.

Tutkimuksen lähtökohtana on kasvatustieteistä lähtöisin oleva ja kulttuurihistorialliseen toiminnan teoriaan nojaava ekspansiivisen oppimisen syklin malli, jonka mukaan oppiminen tapahtuu syklisesti seuraavien vaiheiden mukaisesti: 1. Vallitsevan käytännön kyseenalaistaminen, 2. Vallitsevan käytännön analyysi, 3. Uuden ratkaisun mallintaminen 4. Uuden mallin tutkiminen, 5. Uuden mallin käyttöönotto, 6. Prosessin arviointi ja 7. Uuden käytännön vakiintuminen ja laajentuminen.

Tutkimus toteutettiin luetteloimalla aineistoon kuuluvien muutosjohtamisen teorioiden prosessikuvaukset ja sijoittamalla prosessin vaiheet ekspansiivisen oppimisen sykliä kuvaavaan kaavioon. Tutkimustulokset saatiin analysoimalla muutosjohtamisen prosessin sekä ekspansiivisen oppimisen syklin vaiheiden eroja ja yhtenevyyksiä.

Tutkimuksen perusteella selvisi, että ekspansiivisen oppimisen sykli soveltuu muutosjohtamisen prosessin kuvaamiseen. Sijoittamalla muutosprosessin vaiheet ekspansiivisen oppimisen sykliin voidaan tunnistaa eri muutosjohtamisen teorioita koskien, mihin ekspansiivisen oppimisen kuvaamaan muutoksen vaiheeseen johtamisteoria tarjoaa työkaluja. Lisäksi todettiin, että ekspansiivisen oppimisen sykli voi tietyssä mielessä toimia muutosjohtamisen teorian rasituskokeena, sillä sen avulla voidaan tunnistaa teoriassa ilmeneviä anomalioita ja puutteita muutoksen vaiheiden huomioinnissa.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste