”Puhutko ruotsia? Pratar du finska?” : en undersökning om språkutbildningen vid Polisyrkeshögskolan motsvarar kraven som lagen ställer på polisen enligt studerande.
Karlsson, Carl-Magnus (2020)
Karlsson, Carl-Magnus
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120125268
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120125268
Tiivistelmä
När man studerar till polis lär man sig att polisen övervakar att lagen följs och en stor del av utbildningen går ut på att lära sig lagen och i vilka situationer vilken lag ska tillämpas. Under utbildningen får alla blivande poliser även språkutbildning inom det andra national-språket, det vill säga det som inte är studerandes eget modersmål. Trots denna utbildning påvisar forskningen att medborgare uppfattar att de inte alltid får betjäning på sitt eget modersmål.
Syftet med detta lärdomsprov är att granska ifall om språkutbildningen vid Polis-yrkeshögskolan uppfyller de krav som lagen ställer på anställda inom polisen och om studerande vid Polisyrkeshögskolan anser att språkutbildningen är på sådan nivå att de kan betjäna medborgarna på båda nationalspråken. Lärdomsprovet är gjort som en fenomenografisk undersökning och baserar sig på studerandes uppfattningar. I lärdomsprovet har materialinsamlingen skett genom intervjuer. Som informanter till detta lärdomsprov fungerade fyra studeranden som redan utfört sin arbetspraktik. Tre informanter har praktiserat vid Västra-Nylands polisinrättning och en vid Österbottens polisinrättning.
Som teori till lärdomsprovet har använts lagtexter, tidigare undersökningar, Polisyrkeshögskolans utbildningsplan och artiklar samt dombeslut där språkkraven inte uppfyllts hos polisen. Lagtexter kring polisens språkanvändning presenteras i teoridelen. Resultatet i lärdomsprovet visar att de studerande anser att språkutbildningen vid Polisyrkeshögskolan uppfyller de krav som medborgarna ställer på polisen.
Syftet med detta lärdomsprov är att granska ifall om språkutbildningen vid Polis-yrkeshögskolan uppfyller de krav som lagen ställer på anställda inom polisen och om studerande vid Polisyrkeshögskolan anser att språkutbildningen är på sådan nivå att de kan betjäna medborgarna på båda nationalspråken. Lärdomsprovet är gjort som en fenomenografisk undersökning och baserar sig på studerandes uppfattningar. I lärdomsprovet har materialinsamlingen skett genom intervjuer. Som informanter till detta lärdomsprov fungerade fyra studeranden som redan utfört sin arbetspraktik. Tre informanter har praktiserat vid Västra-Nylands polisinrättning och en vid Österbottens polisinrättning.
Som teori till lärdomsprovet har använts lagtexter, tidigare undersökningar, Polisyrkeshögskolans utbildningsplan och artiklar samt dombeslut där språkkraven inte uppfyllts hos polisen. Lagtexter kring polisens språkanvändning presenteras i teoridelen. Resultatet i lärdomsprovet visar att de studerande anser att språkutbildningen vid Polisyrkeshögskolan uppfyller de krav som medborgarna ställer på polisen.