Minä, me, meidän luokka : Yhteisöllisyys nivelvaiheessa
Boman, Marjo; Heikkonen, Heidi (2011)
Boman, Marjo
Heikkonen, Heidi
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2011
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112114971
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112114971
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme tarkoituksena ja tavoitteena on ryhmäyttää pilottikouluna toimivan Konneveden yläkoulun uudet 7.-luokkalaiset. Luokkien ryhmäytys aloitettiin jo 6.-luokan keväällä ja on jatkunut nyt syyslukukauden ajan. Opinnäytetyömme aikana olemme kehitelleet uutta ryhmäytysmenetelmää nimenomaan Konneveden yläkoululle heidän tarpeensa mukaan. Toivomme tämän menetelmän johtavan siihen, että ryhmäytystä ja yhteisöllisyyttä pidettäisiin tulevaisuudessa yllä myös syyslukukauden jälkeen, jolloin menetelmästä tulisi koko yläasteajan kestävä kokonaisuus.
Tilaajana opinnäytetyöllemme on Humanistisen ammattikorkeakoulun Uusiutuva koulu ja nuorisotyö –hanke. Hankkeen tavoitteena on tuottaa tietoa ja kokemusten arviointia nuorisotyön ja koulun yhteistyön mahdollisuuksista, joka mahdollistaa toimintatavan levittämisen ja vakinaistumisen. Hankkeella haetaan vastauksia nuorisotyön merkitykseen ja tarpeeseen koulussa.
Opinnäytetyömme on toiminnallinen. Ryhmäytyksen aikana olemme järjestäneet oppitunteja Konneveden yläkoulun 7.-luokkalaisille, joissa aiheina on muun muassa ollut ryhmäpaine, kouluhyvinvointi sekä ”minä ja ryhmä”. Oppituntien lisäksi olemme järjestäneet 7.-luokkalaisten oman ryhmäytyspäivän sekä tutustumispäivän 6.-luokan kevätlukukaudella. Opinnäytetyömme produktina on opas, jossa esittelemme yhden tavan toteuttaa 7.-luokkalaisten ryhmäytys. Opas on suunnattu ryhmäytystä aloittaville tahoille.
Opinnäytetyömme käsitteitä ryhmäytyksen ja sen kehittämisen lisäksi ovat yhteisöllinen pedagogiikkaa koulussa, kouluhyvinvointi, nivelvaihe ja siinä tukeminen sekä vuorovaikutustaidot.
Tilaajana opinnäytetyöllemme on Humanistisen ammattikorkeakoulun Uusiutuva koulu ja nuorisotyö –hanke. Hankkeen tavoitteena on tuottaa tietoa ja kokemusten arviointia nuorisotyön ja koulun yhteistyön mahdollisuuksista, joka mahdollistaa toimintatavan levittämisen ja vakinaistumisen. Hankkeella haetaan vastauksia nuorisotyön merkitykseen ja tarpeeseen koulussa.
Opinnäytetyömme on toiminnallinen. Ryhmäytyksen aikana olemme järjestäneet oppitunteja Konneveden yläkoulun 7.-luokkalaisille, joissa aiheina on muun muassa ollut ryhmäpaine, kouluhyvinvointi sekä ”minä ja ryhmä”. Oppituntien lisäksi olemme järjestäneet 7.-luokkalaisten oman ryhmäytyspäivän sekä tutustumispäivän 6.-luokan kevätlukukaudella. Opinnäytetyömme produktina on opas, jossa esittelemme yhden tavan toteuttaa 7.-luokkalaisten ryhmäytys. Opas on suunnattu ryhmäytystä aloittaville tahoille.
Opinnäytetyömme käsitteitä ryhmäytyksen ja sen kehittämisen lisäksi ovat yhteisöllinen pedagogiikkaa koulussa, kouluhyvinvointi, nivelvaihe ja siinä tukeminen sekä vuorovaikutustaidot.