Vanhempien kokemuksia ensitukiryhmäistunnosta ETRIstä
Reinikainen, Iiris (2020)
Reinikainen, Iiris
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120826714
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120826714
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkin vanhempien kokemuksia ensitukiryhmäistunnosta ETRIstä . Tutkimuksessa tuon esille istuntokokemuksia vanhemmilta, jotka ovat saaneet tiedon lapsensa kehitysvammasta raskauden aikana tai synnytyksen jälkeen. Tavoitteena on tunnistaa ensitukiryhmäistunnon tuomia hyviä ja huonoja kokemuksia, joiden pohjalta esitän kehittämisehdotuksia työn tilaajalle Kehitysvammatuki 57 ry:lle. Lisäksi työn tavoitteena on tuoda esille ensitukiryhmäistunnon rakennetta ja siellä tarjottavaa tukea. Käsittelen työssä Kehitysvammatuki 57 ry:n vertaisvanhempien roolin merkitystä ensitukiryhmäistunnossa ja avaan heiltä saatuja kehittämisehdotuksia toiminnan edelleen viemiseksi.
Työn tarve lähti Kehitysvammatuki 57 ry:n halusta selvittää vanhempien kokemuksia ensitukiryhmäistunnoista, jossa mukana on ollut järjestön kouluttama vertaisvanhempi. Kehitysvammatuki 57 ry esitti tarpeensa palautekyselylomakkeelle, jonka avulla yhdistys saisi kerättyä palautetta istunnoissa käyneiltä vanhemmilta ja heidän läheisiltään.
Tutkimuksen kohderyhmänä oli vanhemmat, joiden lapsella oli todettu kehitysvamma. Tutkimukseen osallistui kolme vanhempaa, jotka jakoivat tarinansa ensitukiryhmäistunnosta. He toivat esille istunnon tuomia positiivisia vaikutuksia perheelle ja antoivat rakentavaa palautetta istunnon annista. Lisäksi kaksi Kehitysvammatuki 57 ry:n vertaisvanhempaa antoivat haastattelun heidän roolistaan ja sen merkityksestä ensitukiryhmäistunnossa. Vanhemmilta ja vertaisvanhemmilta saadun tiedon lisäksi keräsin palautetta ensitukiryhmäistunnoista palautekyselylomakkeen avulla, jonka loin tutkimuksen aikana.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi istuntokokemuksia vanhemmilta ja vertaisvanhemmilta sekä tuotoksena palautekyselylomake, jota Kehitysvammatuki 57 ry voi hyödyntää ensitukiryhmätoiminnan edelleen kehittämisessä yhteistyössä HUSin, KÄPY ry:n ja Norio-keskuksen kanssa.
Tutkimustulokset toivat esille uusia näkökulmia vanhempien tiedon ja tuen tarpeesta, sillä hetkellä kun vanhemmat saavat tiedon lapsensa kehitysvammasta. Tuloksista nousee esille vertaisvanhemman roolin merkitys ja vertaistuen vaikutus vanhempien istuntokokemukseen.
Työn tarve lähti Kehitysvammatuki 57 ry:n halusta selvittää vanhempien kokemuksia ensitukiryhmäistunnoista, jossa mukana on ollut järjestön kouluttama vertaisvanhempi. Kehitysvammatuki 57 ry esitti tarpeensa palautekyselylomakkeelle, jonka avulla yhdistys saisi kerättyä palautetta istunnoissa käyneiltä vanhemmilta ja heidän läheisiltään.
Tutkimuksen kohderyhmänä oli vanhemmat, joiden lapsella oli todettu kehitysvamma. Tutkimukseen osallistui kolme vanhempaa, jotka jakoivat tarinansa ensitukiryhmäistunnosta. He toivat esille istunnon tuomia positiivisia vaikutuksia perheelle ja antoivat rakentavaa palautetta istunnon annista. Lisäksi kaksi Kehitysvammatuki 57 ry:n vertaisvanhempaa antoivat haastattelun heidän roolistaan ja sen merkityksestä ensitukiryhmäistunnossa. Vanhemmilta ja vertaisvanhemmilta saadun tiedon lisäksi keräsin palautetta ensitukiryhmäistunnoista palautekyselylomakkeen avulla, jonka loin tutkimuksen aikana.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi istuntokokemuksia vanhemmilta ja vertaisvanhemmilta sekä tuotoksena palautekyselylomake, jota Kehitysvammatuki 57 ry voi hyödyntää ensitukiryhmätoiminnan edelleen kehittämisessä yhteistyössä HUSin, KÄPY ry:n ja Norio-keskuksen kanssa.
Tutkimustulokset toivat esille uusia näkökulmia vanhempien tiedon ja tuen tarpeesta, sillä hetkellä kun vanhemmat saavat tiedon lapsensa kehitysvammasta. Tuloksista nousee esille vertaisvanhemman roolin merkitys ja vertaistuen vaikutus vanhempien istuntokokemukseen.