Case Farmi n3
Schiffer, Miko (2020)
Schiffer, Miko
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120826796
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120826796
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä kerron opintojeni kehittävän harjoittelun Farmi n3 suunnitteluprosessista. Farmi n3 on toimintamalli, jossa luodaan ohjelmointiryhmiä Sosped-säätiön Feeniks-hankkeeseen.
Hankkeen ydintehtävänä on tarjota tukimalleja keski-ikäisille miehille, joiden työtä uhkaa digitalisaation vaikutukset yhteiskunnassa. Farmi n3 vastaa konkreettisesti tähän uhkaan uuden toimintamallin muodossa.
Farmi n3:ssa yhdistyy sosiaalipedagogiikka ja ohjelmoinnin itseoppimisen verkkokurssit. Sosiaalipedagogiikan avulla osallistetaan yhteisöihin, jotka suorittavat ohjelmoinnin kursseja yhdessä sekä itsenäisesti. Tässä opinnäytetyössä kerron Farmi n3 toimintamallista sen suunnitteluprosessin alkamisesta pilotointiin.
Suunnitteluprosessiin on kuulunut palvelumuotoilua ja laaja joukko muun tyyppisiä työtehtäviä. Toimintamallia on suunniteltu asiakaskeskeistä näkökulmaa hyödyntäen. Ideointia on tehty siis astumalla osallistujan saappaisiin, jotta on saatu luotua matalan kynnyksen toimintamalli ohjelmoinnin oppimiseksi.
Opinnäytetyötä on tehty tapaustutkimuksena ja siinä on hyödynnetty palvelumuotoilun näkökulmaa. Opinnäytetyössä perehdytään Farmi n3:n sisältöihin yksityiskohtaisesti sekä käydään läpi niitä prosesseja, jotka ovat edeltäneet sen valmistumista. Opinnäytetyö ei sisällä yksityiskohtaista tietoa ohjelmoinnin opettelusta vaan se esittelee toimintamallin soveltuvuutta, suunnittelutyötä ja sen ominaisuuksia. Farmi n3 voidaan ottaa organisaatioiden omaan käyttöön esimerkiksi järjestöissä tai ohjelmistoyrityksissä. Päämääränä on ehkäistä digitalisaation aiheuttamaa ahdistusta ja edistää ymmärrystä ohjelmoinnista. Tapaustutkimuksellinen ote ilmenee työssä syvällisen aiheeseen perehtymisen muodossa. Tarkoituksena on tuoda ilmi mitä tehtäviä toimintamallin suunnittelutyöhön on sisältynyt sekä tuottaa syvällistä tietoa Farmi n3:n laadusta.
Hankkeen ydintehtävänä on tarjota tukimalleja keski-ikäisille miehille, joiden työtä uhkaa digitalisaation vaikutukset yhteiskunnassa. Farmi n3 vastaa konkreettisesti tähän uhkaan uuden toimintamallin muodossa.
Farmi n3:ssa yhdistyy sosiaalipedagogiikka ja ohjelmoinnin itseoppimisen verkkokurssit. Sosiaalipedagogiikan avulla osallistetaan yhteisöihin, jotka suorittavat ohjelmoinnin kursseja yhdessä sekä itsenäisesti. Tässä opinnäytetyössä kerron Farmi n3 toimintamallista sen suunnitteluprosessin alkamisesta pilotointiin.
Suunnitteluprosessiin on kuulunut palvelumuotoilua ja laaja joukko muun tyyppisiä työtehtäviä. Toimintamallia on suunniteltu asiakaskeskeistä näkökulmaa hyödyntäen. Ideointia on tehty siis astumalla osallistujan saappaisiin, jotta on saatu luotua matalan kynnyksen toimintamalli ohjelmoinnin oppimiseksi.
Opinnäytetyötä on tehty tapaustutkimuksena ja siinä on hyödynnetty palvelumuotoilun näkökulmaa. Opinnäytetyössä perehdytään Farmi n3:n sisältöihin yksityiskohtaisesti sekä käydään läpi niitä prosesseja, jotka ovat edeltäneet sen valmistumista. Opinnäytetyö ei sisällä yksityiskohtaista tietoa ohjelmoinnin opettelusta vaan se esittelee toimintamallin soveltuvuutta, suunnittelutyötä ja sen ominaisuuksia. Farmi n3 voidaan ottaa organisaatioiden omaan käyttöön esimerkiksi järjestöissä tai ohjelmistoyrityksissä. Päämääränä on ehkäistä digitalisaation aiheuttamaa ahdistusta ja edistää ymmärrystä ohjelmoinnista. Tapaustutkimuksellinen ote ilmenee työssä syvällisen aiheeseen perehtymisen muodossa. Tarkoituksena on tuoda ilmi mitä tehtäviä toimintamallin suunnittelutyöhön on sisältynyt sekä tuottaa syvällistä tietoa Farmi n3:n laadusta.