Ippen ytimessä : prosessikuvaus Turun kaupungin aamu- ja iltapäivätoiminnan toimintasuunnitelman uudistamisesta
Saarinen, Minna (2011)
Saarinen, Minna
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112515654
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112515654
Tiivistelmä
Toiminnallinen opinnäytetyö on työelämän kehittämis- ja tutkimustehtävä. Tutkimuksen tilaaja oli Turun kaupungin nuorisoasiankeskus. Työn tavoitteena on tutkia ja kehittää Turun kaupungin tuottamaa aamu- ja iltapäivätoimintaa.
Työn alussa kuvaan aamu- ja iltapäivätoiminnan vaiheita Suomessa, toimintaa määrittelevää lainsäädäntöä, sekä toiminnan sisältöjä ja tavoitteita. Tarkastelen myös Turun aamu- ja iltapäivätoiminnan lähihistoriaa ja nykytilannetta.
Opinnäytetyön konkreettisena tuotoksena uudistettiin Turun kaupungin aamu- ja iltapäivätoiminnan paikallinen toimintasuunnitelma Opetushallituksen määrittelemiä valtakunnallisia aamu- ja iltapäivätoiminnan perusteita vastaaviksi. Perusopetuksen aamu- ja iltapäivätoiminnan perusteet astuivat voimaan 1.8.2011.
Opinnäytetyön tutkimusmetodina oli toimintatutkimus. Opinnäytetyössäni kuvaan sitä prosessia, miten uusi toimintasuunnitelma tuotettiin useiden eri toimijoiden yhteistyönä. Toimintasuunnitelmaprosessin tavoitteena oli luoda Turkuun uusia toimintatapoja ja -käytäntöjä. Toimintasuunnitelman valmistelussa hyödynnettiin yhteisöllistä tuottamista ja osallistavia menetelmiä.
Toimintasuunnitelmaprosessin kuvauksen lisäksi, pohdin opinnäytetyössäni leikin ja luovuuden merkitystä aamu- ja iltapäivätoiminnassa sekä toimintaan osallistuvien lasten osallisuuden vahvistamista.
Työn alussa kuvaan aamu- ja iltapäivätoiminnan vaiheita Suomessa, toimintaa määrittelevää lainsäädäntöä, sekä toiminnan sisältöjä ja tavoitteita. Tarkastelen myös Turun aamu- ja iltapäivätoiminnan lähihistoriaa ja nykytilannetta.
Opinnäytetyön konkreettisena tuotoksena uudistettiin Turun kaupungin aamu- ja iltapäivätoiminnan paikallinen toimintasuunnitelma Opetushallituksen määrittelemiä valtakunnallisia aamu- ja iltapäivätoiminnan perusteita vastaaviksi. Perusopetuksen aamu- ja iltapäivätoiminnan perusteet astuivat voimaan 1.8.2011.
Opinnäytetyön tutkimusmetodina oli toimintatutkimus. Opinnäytetyössäni kuvaan sitä prosessia, miten uusi toimintasuunnitelma tuotettiin useiden eri toimijoiden yhteistyönä. Toimintasuunnitelmaprosessin tavoitteena oli luoda Turkuun uusia toimintatapoja ja -käytäntöjä. Toimintasuunnitelman valmistelussa hyödynnettiin yhteisöllistä tuottamista ja osallistavia menetelmiä.
Toimintasuunnitelmaprosessin kuvauksen lisäksi, pohdin opinnäytetyössäni leikin ja luovuuden merkitystä aamu- ja iltapäivätoiminnassa sekä toimintaan osallistuvien lasten osallisuuden vahvistamista.