Näkökulmia osaamisen kehittämiseen: Yhteisöllinen oppiminen keskiössä
Koukkula, Pia (2020)
Koukkula, Pia
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121628622
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121628622
Tiivistelmä
Osaamisen kehittäminen nähdään ratkaisuna tämän ajan työelämän ongelmiin, kuten kohtaanto-ongelma, työttömyys ja työelämän murros. Osaamisen kehittäminen nivoo yhteen yksilön, yritykset ja yhteiskunnan. Yhteiskunta luo edellytykset oppimiselle koulutusjärjestelmän kautta ja takaa siten yrityksille osaavaa työvoimaa. Yritykset luovat työpaikkoja, työllistävät yksilöitä ja luovat yksilöille mahdollisuuksia oppimiseen ja osaamisen kehittämiseen työssä sekä kouluttamalla. Yksilö kasvattaa osaamistaan mm. kouluttautumalla, työskentelemällä, hyödyntämällä erilaisia kursseja, lukemalla ammattikirjallisuutta, verkostoitumalla ollakseen osaava työntekijä ja pysyäkseen työmarkkinoilla. Ennakointi tuo näkemystä siihen, mitä osaamisia tulevaisuudessa tarvitaan ja miten osaamista hankitaan.
Tässä opinnäytetyössä tutkitaan erilaisia näkökulmia osaamisen kehittämiseen: kohtaanto-ongelma, ennakointi, erilaiset tutkimukset ja selvitykset aiheesta, työvoimapolitiikka ja lainsäädäntö, osaamisen johtaminen, elinikäinen oppiminen vallan välineenä, osaaminen tulevaisuudessa sekä yhteisöllinen oppiminen. Osaamisen kehittämisen tavoista yhteisöllinen oppiminen tuodaan keskiöön.
Työn tilaaja on Saranen Consulting Oy, joka työskentelee muutosturvan, rekrytointikoulutusen ja osaamisen uudistamisen parissa. Organisaation sisällä ollaan vahvistamassa jatkuvan oppimisen taitoja ja siihen liittyen käydään asiantuntijoiden osaamisalueita läpi sekä syvennytään yhteisölliseen oppimiseen.
Työn tuloksena syntyi hankemalli yhteisöllisen oppimisen jalkauttamiseen. Mallissa tuodaan esille tärkeimmät etenemisvaiheet ja niiden järjestys. Toimeenpaneva voima on yrityksen strategia, joka osaltaan määrittää tarvittavat ydinosaamiset ja muut liketoiminnan kannalta tärkeät osaamiset. Yhteisöllisen oppimisen käynnistystä varten on luotu perehdytysmateriaali, jossa käydään läpi perusperiaatteet ja vaatimukset yhteisöllistä oppimista ajatellen. Vaikka yhteisöllinen oppiminen ei ole asiana uusi, niin yksilöllisyyttä korostavana aikakautena on hyvä kerrata vuorovaikutuksellisen toiminnan periaatteita. Yksilöitä on rohkaistava toimimaan ja innovoimaan yhdessä, jakamaan tietoa sekä tukemaan toinen toisiaan. On osoitettava, että yhteisössä syntyneet tulokset ovat enemmän kuin osiensa summa.
Työssä oppimisen rooli vahvistuu entisestään – tätä tuotiin esiin eri raporteissa ja tutkimuksissa. Työnantajien rooli osaamisen kehittämisessä on merkittävä. Työpaikoilla on tarjottava erilaisia oppimisen tapoja ja tekniikoita, rohkaistava työntekijöitä oman osaamisensa kehittämiseen. Työssä oppimista tukemaan tarvitaan myös yhteiskunnan tukea täydennyskurssien muodossa sekä henkilökohtaista ohjausta. Competence development is seen as a solution to the problems of working life of this time, such as employment mismatch, unemployment and the transformation of working life. Competence development connects an individual, companies and society. Society creates the conditions for learning through the education system and thus guarantees companies skilled workforce. Companies create jobs, employ individuals and create opportunities for individuals to learn and develop different skills through work and training. The individual develops one's skills e.g. by training, working,
taking advantage of various courses, reading professional literature and networking in order to remain competitive in the labor market. Anticipation provides insight into what competencies will be needed in the future and how competencies will be acquired.
The thesis examines different perspectives on competence development: employment mismatch, anticipation, various studies and reports on the topic, labor market policy and legislation, competence management, empowerment of lifelong learning, competence in the future and collaborative learning. Collaborative learning as a tool to develop competence is examined most thoroughly.
The client of the work is Saranen Consulting Oy, a company specialized in flexicurity, recruitment training and competence renewal. The company is currently enhancing its competence in continuous learning internally. As a result, the areas of expertise of Saranen professionals are being reviewed and used to implement collaborative learning in depth.
The execution of this model depends on a company's strategy, which determines the required core competencies and secondary competencies that are important for business. In addition, an introductory material was created to help companies initiate this style of learning. This material reviews the basic principles and requirements for community learning. Although community learning is universally known, it is necessary to review the principles of interactive functions in an era that emphasizes individuality. Individuals need to be encouraged to work and innovate together, share knowledge and support each other. It is paramount to understand that the results produced in the community extend beyond the sum of their parts.
The role of work-based learning is continuously increasing - this was highlighted in various reports and studies. The role of employers in developing employees' skills is significant. Workplaces must offer different ways and techniques of learning to encourage employees to develop their own skills. To support learning on the job, there is also a need for social support in the form of refresher courses and personal guidance.
Tässä opinnäytetyössä tutkitaan erilaisia näkökulmia osaamisen kehittämiseen: kohtaanto-ongelma, ennakointi, erilaiset tutkimukset ja selvitykset aiheesta, työvoimapolitiikka ja lainsäädäntö, osaamisen johtaminen, elinikäinen oppiminen vallan välineenä, osaaminen tulevaisuudessa sekä yhteisöllinen oppiminen. Osaamisen kehittämisen tavoista yhteisöllinen oppiminen tuodaan keskiöön.
Työn tilaaja on Saranen Consulting Oy, joka työskentelee muutosturvan, rekrytointikoulutusen ja osaamisen uudistamisen parissa. Organisaation sisällä ollaan vahvistamassa jatkuvan oppimisen taitoja ja siihen liittyen käydään asiantuntijoiden osaamisalueita läpi sekä syvennytään yhteisölliseen oppimiseen.
Työn tuloksena syntyi hankemalli yhteisöllisen oppimisen jalkauttamiseen. Mallissa tuodaan esille tärkeimmät etenemisvaiheet ja niiden järjestys. Toimeenpaneva voima on yrityksen strategia, joka osaltaan määrittää tarvittavat ydinosaamiset ja muut liketoiminnan kannalta tärkeät osaamiset. Yhteisöllisen oppimisen käynnistystä varten on luotu perehdytysmateriaali, jossa käydään läpi perusperiaatteet ja vaatimukset yhteisöllistä oppimista ajatellen. Vaikka yhteisöllinen oppiminen ei ole asiana uusi, niin yksilöllisyyttä korostavana aikakautena on hyvä kerrata vuorovaikutuksellisen toiminnan periaatteita. Yksilöitä on rohkaistava toimimaan ja innovoimaan yhdessä, jakamaan tietoa sekä tukemaan toinen toisiaan. On osoitettava, että yhteisössä syntyneet tulokset ovat enemmän kuin osiensa summa.
Työssä oppimisen rooli vahvistuu entisestään – tätä tuotiin esiin eri raporteissa ja tutkimuksissa. Työnantajien rooli osaamisen kehittämisessä on merkittävä. Työpaikoilla on tarjottava erilaisia oppimisen tapoja ja tekniikoita, rohkaistava työntekijöitä oman osaamisensa kehittämiseen. Työssä oppimista tukemaan tarvitaan myös yhteiskunnan tukea täydennyskurssien muodossa sekä henkilökohtaista ohjausta.
taking advantage of various courses, reading professional literature and networking in order to remain competitive in the labor market. Anticipation provides insight into what competencies will be needed in the future and how competencies will be acquired.
The thesis examines different perspectives on competence development: employment mismatch, anticipation, various studies and reports on the topic, labor market policy and legislation, competence management, empowerment of lifelong learning, competence in the future and collaborative learning. Collaborative learning as a tool to develop competence is examined most thoroughly.
The client of the work is Saranen Consulting Oy, a company specialized in flexicurity, recruitment training and competence renewal. The company is currently enhancing its competence in continuous learning internally. As a result, the areas of expertise of Saranen professionals are being reviewed and used to implement collaborative learning in depth.
The execution of this model depends on a company's strategy, which determines the required core competencies and secondary competencies that are important for business. In addition, an introductory material was created to help companies initiate this style of learning. This material reviews the basic principles and requirements for community learning. Although community learning is universally known, it is necessary to review the principles of interactive functions in an era that emphasizes individuality. Individuals need to be encouraged to work and innovate together, share knowledge and support each other. It is paramount to understand that the results produced in the community extend beyond the sum of their parts.
The role of work-based learning is continuously increasing - this was highlighted in various reports and studies. The role of employers in developing employees' skills is significant. Workplaces must offer different ways and techniques of learning to encourage employees to develop their own skills. To support learning on the job, there is also a need for social support in the form of refresher courses and personal guidance.