Yhteisöllisen pedagogiikan ABC : Koulun osallisuuden ja yhteisöllisyyden kehittäminen nuorisotyön keinoin
Kauhanen, Annika (2011)
Kauhanen, Annika
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112916091
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112916091
Tiivistelmä
Koulussa tehtävää nuorisotyötä on tehty jo usean vuoden ajan, mutta työmuoto vaatii vielä vakiinnuttamista. Opinnäytetyöni tavoitteena oli tehdä opas koulussa tehtävästä nuorisotyöstä, jotta uusien toimijoiden olisi helpompi löytää paikkansa koulussa. Opas on suunnattu yhteisöpedagogi (AMK) - koulutuksen saaneille nuorisotyön ammattilaisille tai opiskelijoille sekä koulujen henkilökunnalle yhteistyön helpottamiseksi ja yhteisöpedagogin työnkuvan määrittelemiseksi. Työn tilaaja on Humanistisen ammattikorkeakoulun Uusiutuva koulu ja nuorisotyö -hanke.
Opas esittelee nuorisotyön yleiset tehtävät, koulun ja nuorisotyön yhteiset kasvatustavoitteet sekä koulussa tehtävän nuorisotyön erityiset tavoitteet, joita toteutetaan yhteisöllisen pedagogiikan keinoin. Yhteisöpedagogin koulutuksen ja työnkuvaa määrittävien roolien esittely mahdollistavat yhteisöpedagogin asiantuntemuksen hyödyntämisen. Oppaassa annetaan myös neuvoja yhteistyön alkuvaiheesta, esimerkiksi yhteisten tavoitteiden määrittelystä, perehdyttämisestä ja kontaktiin pääsemisestä nuorten kanssa. Opas sisältää myös esimerkkejä siitä, kuinka yhteisöllistä pedagogiikkaa voi käytännössä toteuttaa. Koulumaailman sanasto edistää moniammatilliseen työyhteisöön sopeutumista ja materiaalivinkit auttavat toiminnan suunnittelussa.
Opas on koostettu etsimällä olemassa olevaa tietoa koulussa tehtävästä nuorisotyöstä. Yhteisöllisen pedagogiikan määrittely tuo kuitenkin uutta näkökulmaa keskusteluun koulussa tehtävästä nuorisotyöstä. Sosiaalipedagogiikkaan pohjautuvan yhteisöllisen pedagogiikan tavoitteena on luoda koululle yhteisöllisyyttä, jossa kukin saa olla oma itsensä, jossa opitaan yhdessä toimien ja joka kannustaa nuoria osallistumaan aktiivisesti koulun toimintakulttuurin luomiseen.
Opas esittelee nuorisotyön yleiset tehtävät, koulun ja nuorisotyön yhteiset kasvatustavoitteet sekä koulussa tehtävän nuorisotyön erityiset tavoitteet, joita toteutetaan yhteisöllisen pedagogiikan keinoin. Yhteisöpedagogin koulutuksen ja työnkuvaa määrittävien roolien esittely mahdollistavat yhteisöpedagogin asiantuntemuksen hyödyntämisen. Oppaassa annetaan myös neuvoja yhteistyön alkuvaiheesta, esimerkiksi yhteisten tavoitteiden määrittelystä, perehdyttämisestä ja kontaktiin pääsemisestä nuorten kanssa. Opas sisältää myös esimerkkejä siitä, kuinka yhteisöllistä pedagogiikkaa voi käytännössä toteuttaa. Koulumaailman sanasto edistää moniammatilliseen työyhteisöön sopeutumista ja materiaalivinkit auttavat toiminnan suunnittelussa.
Opas on koostettu etsimällä olemassa olevaa tietoa koulussa tehtävästä nuorisotyöstä. Yhteisöllisen pedagogiikan määrittely tuo kuitenkin uutta näkökulmaa keskusteluun koulussa tehtävästä nuorisotyöstä. Sosiaalipedagogiikkaan pohjautuvan yhteisöllisen pedagogiikan tavoitteena on luoda koululle yhteisöllisyyttä, jossa kukin saa olla oma itsensä, jossa opitaan yhdessä toimien ja joka kannustaa nuoria osallistumaan aktiivisesti koulun toimintakulttuurin luomiseen.