Rasisminvastainen työote HUMAKin yhteisöpedagogien opinnoissa
Malila, Marika (2011)
Malila, Marika
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011121518581
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011121518581
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni pääasiallinen tarkoitus oli selvittää sitä kuinka paljon rasisminvastaisuutta ja siihen liittyviä aihepiirejä tällä hetkellä käsitellään Humanistisen ammattikorkakoulun kansalaistoiminnan ja nuorisotyön koulutusohjelmassa ja kuinka paljon niitä tulisi käsitellä. Lisäksi pyrin selvittämään sitä, missä vaiheessa opintoja aihetta olisi hyvä käsitellä ja millaisilla menetelmillä. Selvitin myös tämänhetkisiä yhteisöpedagogin ammattialan tarpeita ja vaatimuksia rasisminvastaisessa työssä. Työni tilaaja on Humanistinen ammattikorkeakoulu.
Keräsin pääasiallisen aineistoni haastatteluin ja kyselyin. Suoritin puolistrukturoidun teemahaastattelun neljälle henkilölle niin, että näkökulmaa saatiin sekä HUMAKista, että järjestö- ja nuorisoalalta. Haastattelin Tornion kampuksen yliopettajaa, Nurmijärven kampuksen, mm. kansainvälisistä vaihdoista vastaavaa, lehtoria, NoRa-No Racism –hankkeen projektisuunnittelijaa sekä RASMUS ry:n puheenjohtajaa. Kyselyyn vastanneiden joukossa on HUMAKin lehtoreita, yliopettaja, NoRa-No Racism –hankkeen projektisuunnittelija ja monikulttuurisentyön suunnittelijat sekä järjestö- että nuorisotyön aloilta. Tämän lisäksi myös haastateltavat vastasivat kyselyyn ennen itse haastattelua. Analyysimenetelmänä käytin teemoittelua.
Humanistisen ammattikorkeakoulun opetussuunnitelman uudistus aloitetaan vuonna 2012 ja opinnäytetyöni pääasiallinen tarkoitus oli, että sitä voidaan käyttää apuna pohdittaessa rasisminvastaisuuteen liittyvien aihepiirien asemaa uudessa opetussuunnitelmassa. Selvityksessäni nousikin esiin selkeä tarve rasismiin ja rasisminvastaisuuteen liittyvien aiheiden käsittelyn määrän lisäämiselle.
Opinnäytetyöhöni on koottu yhteen rasisminvastaisesssa työssä huomioonotettavia asioita ja tarvittavia tietoja ja taitoja sekä menetelmiä aiheen käsittelyyn. Tästä syystä uskon, että kyseisestä työstä voi olla hyötyä myös muille, mm. rasisminvastaista työtä tekeville. Myös muut oppilaitokset voivat hyödyntää sitä pohtiessaan kyseisten aiheiden käsittelyä omassa opetuksessaan.
Rasismi on vakava ongelma ja haaste yhteisöpedagogin ammattialalla ja siksi kaikille yhteisöpedagogeille tulisikin taata riittävät tiedot ja taidot rasismin tunnustamiseen, tunnistamiseen sekä siihen puuttumiseen.
Keräsin pääasiallisen aineistoni haastatteluin ja kyselyin. Suoritin puolistrukturoidun teemahaastattelun neljälle henkilölle niin, että näkökulmaa saatiin sekä HUMAKista, että järjestö- ja nuorisoalalta. Haastattelin Tornion kampuksen yliopettajaa, Nurmijärven kampuksen, mm. kansainvälisistä vaihdoista vastaavaa, lehtoria, NoRa-No Racism –hankkeen projektisuunnittelijaa sekä RASMUS ry:n puheenjohtajaa. Kyselyyn vastanneiden joukossa on HUMAKin lehtoreita, yliopettaja, NoRa-No Racism –hankkeen projektisuunnittelija ja monikulttuurisentyön suunnittelijat sekä järjestö- että nuorisotyön aloilta. Tämän lisäksi myös haastateltavat vastasivat kyselyyn ennen itse haastattelua. Analyysimenetelmänä käytin teemoittelua.
Humanistisen ammattikorkeakoulun opetussuunnitelman uudistus aloitetaan vuonna 2012 ja opinnäytetyöni pääasiallinen tarkoitus oli, että sitä voidaan käyttää apuna pohdittaessa rasisminvastaisuuteen liittyvien aihepiirien asemaa uudessa opetussuunnitelmassa. Selvityksessäni nousikin esiin selkeä tarve rasismiin ja rasisminvastaisuuteen liittyvien aiheiden käsittelyn määrän lisäämiselle.
Opinnäytetyöhöni on koottu yhteen rasisminvastaisesssa työssä huomioonotettavia asioita ja tarvittavia tietoja ja taitoja sekä menetelmiä aiheen käsittelyyn. Tästä syystä uskon, että kyseisestä työstä voi olla hyötyä myös muille, mm. rasisminvastaista työtä tekeville. Myös muut oppilaitokset voivat hyödyntää sitä pohtiessaan kyseisten aiheiden käsittelyä omassa opetuksessaan.
Rasismi on vakava ongelma ja haaste yhteisöpedagogin ammattialalla ja siksi kaikille yhteisöpedagogeille tulisikin taata riittävät tiedot ja taidot rasismin tunnustamiseen, tunnistamiseen sekä siihen puuttumiseen.