dc.contributor.author | Karjalainen, Rosa | |
dc.contributor.author | Sutinen, Maisa | |
dc.date.accessioned | 2012-02-01T07:04:33Z | |
dc.date.available | 2012-02-01T07:04:33Z | |
dc.date.issued | 2012 | |
dc.identifier.uri | URN:NBN:fi:amk-201201311771 | |
dc.identifier.uri | http://www.theseus.fi/handle/10024/38906 | |
dc.description.abstract | Moniammatillisuutta ja moniammatillista yhteistyötä korostetaan nykypäivänä sosiaali- ja kasvatusaloilla entistä enemmän. Asiantuntijoiden välisen tiedon jakamisen ja yhteistyön tavoitteena on luoda palveluista asiakaslähtöisempiä sekä heitä paremmin palvelevia kokonaisuuksia. Moniammatillisuus luo siis mahdollisuuden asiakkaan kokonaisvaltaiseen tukemiseen ja juuri tällaiseen asiakaslähtöiseen työotteeseen velvoittavat esimerkiksi Lastensuojelu- ja Nuorisolaki. Moniammatillinen yhteistyö on kuitenkin käsitteenäkin hyvin laaja ja vaikea määrittää, näin ollen myös sen toteuttaminenkaan ei ole yksiselit-teistä tai itsestään selvää.
Opinnäytetyömme tilaajaorganisaatio Osuuskunta Mekastamo on media- ja kasvatusalat yhdistävä moniammatillinen osuuskunta. Jo yritysmuotona osuuskunta antaa ihanteelliset mahdollisuudet ja puitteet moniammatillisuudelle ja sen toteutumiselle. Osuuskunnan perushallinnollinen muoto on demo-kraattinen, jonka toiminta on lähtöisin jäsenten ideoista. Yritysmuotona osuuskunta tarjoaa myös mah-dollisuuden jäsenilleen oman ammatillisen osaamisen harjoittamiselle, mutta myös monipuolisille yhteisille projekteille.
Moniammatillisuutta ja sen merkitystä on painotettu koko opintojemme ajan ja tämän opinnäytetyön myötä valmistuvina yhteisöpedagogeina ymmärrämme sen merkityksen niin yksilön osaamisena, kuin yhteisön voimavaranakin. Moniammatillisen yhteistyön lisäksi muun muassa yhteisöjen toiminnan kehittäminen on yhteisöpedagogeille ominaista työskentelykenttää. Kehittämistyö on ollutkin osa opinnäytetyötämme ja sen avulla olemmekin päässeet vaikuttamaan suoraan Osuuskunta Mekastamon käy-tännön työhön.
Opinnäytetyömme tavoitteena on ollut tutkia Osuuskunta Mekastamon moniammatillisuutta. Mitä se merkitsee Mekastamon tämän hetkisille jäsenille ja minkälaiset puitteet sillä on toteutua osuuskunnan arjessa. Tutkimme myös media- ja kasvatusalojen tasavertaisuutta sekä sitä, mitä se tarkoittaa moniammatillisen toiminnan toteutumisen kannalta. Lisäksi tarkastelimme tutkimuksessamme Osuuskunta Mekastamoa kokonaisuutena, kun osuuskunta on vasta perustettu. Osuuskunta Mekastamon tavoitteena on toteuttaa moniammatillisuutta toiminnassaan. Näin ollen olemme kirjanneet tutkimuksemme johtopäätöksiin käytännön ehdotuksia toiminnan kehittämiselle, joiden avulla myös moniammatillisuuden arvoa saataisiin nostettua Osuuskunta Mekastamossa.
Keskeisimmiksi tutkimuksemme tuloksiksi nousivat Osuuskunta Mekastamon keskeneräisyyteen liitty-vät seikat. Organisaation jäsenet eivät koe ryhmäytyneensä riittävästi eikä toiminta ole tarpeeksi johdettua ja johdonmukaista. Myöskään moniammatillisuus ei ole päässyt toteutumaan osuuskunnan toiminnassa. Tuloksista kuitenkin paistoi läpi vahva usko moniammatillisuuteen ja muutenkin osuuskun-nan mahdollisuuksiin sen toteutumiseksi.
Tutkimus on toteutettu laadullisena tutkimuksena. Aineistonkeruumenetelmänä olemme käyttäneet teemahaastattelua ja analysoinnissa teemoittelua. Osuuskunta Mekastamon yhdestätoista jäsenestä haastattelimme seitsemää henkilöä. Tietoperustaamme olemme keränneet syventymällä kirjallisuuden avulla osuuskuntatoimintaan yritysmuotona sekä aikaisempien moniammatillisuutta käsittelevien tutkimusten ja kirjallisuuden avulla. | fi |
dc.description.abstract | Nowadays, multi professionalism and multi professional cooperation are emphasized in social work and educational work. Sharing information and co-operation between experts has a goal to create more customer-oriented services. Multi professionalism can create possibility to support the customer comprehensively. This kind of customer-oriented work is prescribed in Child welfare law and also in Youth law. As a term, multi professional cooperation is very rich and difficult to define. Also to put multi professional cooperation into action is not unambiguous or self-evident.
Our thesis’s customer organization is Osuuskunta Mekastamo. The cooperative’s goal is to combine media and education branches. Even as a form of business a cooperative gives ideal opportunities for multi professionalism become realised. A cooperative is based on democratic ideology and all of the basic work is formed from the member’s ideas. As a form of business a cooperative offers possibility to its members to practice their own professional work. It also offers the possibility to versatile co opera-tional projects.
The importance of multi professionalism has been emphasized through our education. We, as graduating community educators and through our thesis, understand the meaning of multi professionalism as an individual’s knowhow and a corporation’s strength. For community educator multi professional-ism and development work are unique methods to work with. Developing has been a part of our thesis and through our research we have had an opportunity to effect straight to the Osuuskunta Mekasta-mo’s practical work.
The goal of our thesis has been to research Osuukunta Mekastamo’s multiprofessionalism. What does it mean to Mekastamo’s current members and what kind of terms of references there are for multi professionalism to become realised. We have also researched the equality between media and educational branches and how equality or possible inequality does effect their multi professional co-operation. We also have studied Osuuskunta Mekastamo as a totality, because cooperation has been recently established. Osuuskunta Mekastamo’s goal is to make multi professionalism a common cause so we have entered practicalities to our conclusions for development of cooperatives multi pro-fessionalism.
The central results of our thesis are matters, which are connected with Osuuskunta Mekastamo’s in-completeness as an organisation. Members of the co-operative feel that they are not ready to work as a community. Methods of the co-operative are not established yet and the group needs a proper leader for their action. Even multiprofessionalism hasn’t been put in action yet. Our results reveal the hope for multiprofessionalism and for the opportunities for multiprofessionalism to take the place in Osuuskunta Mekastamo.
Our thesis was carried out with qualitative research methods. The material for the research was gathered with a theme interview. The material was analysed by pointing out recurring themes in the interview’s answers. From the eleven members of Osuuskunta Mekastamo we interviewed seven individuals. Our basic information is based on literature about cooperatives and recent research and literature about multi professionalism. | en |
dc.language.iso | fin | |
dc.publisher | Humanistinen ammattikorkeakoulu | |
dc.rights | All rights reserved | |
dc.title | "Myö pystytään muovautumaan moneks." : Moniammatillisuus Osuuskunta Mekastamossa | fi |
dc.type.ontasot | fi=AMK-opinnäytetyö|sv=YH-examensarbete|en=Bachelor's thesis| | |
dc.identifier.dscollection | 10024/2062 | |
dc.organization | Humanistinen ammattikorkeakoulu | |
dc.subject.ysa | moniammatillisuus | |
dc.subject.ysa | osuuskunnat | |
dc.subject.ysa | tiimityö | |
dc.subject.ysa | kasvatusala | |
dc.contributor.organization | Humanistinen ammattikorkeakoulu | |
dc.subject.keyword | moniammatillisuus | |
dc.subject.keyword | yhteistyö | |
dc.subject.keyword | osuuskunnat | |
dc.subject.keyword | media-ala | |
dc.subject.keyword | kasvatusala | |
dc.subject.degreeprogram | fi=Yhteisöpedagogiikka|sv=Samhällspedagogik|en=Community Education| | |
dc.subject.discipline | Kansalaistoiminnan ja nuorisotyön koulutusohjelma | |