Liiketoiminnan kehittyminen omistajanvaihdoksen jälkeen : Case-tutkimus omistajanvaihdoksen muutostekijöistä
Business development after business transfer : A case study of affecting factors in business transfer
Varamäki, Elina; Tall, Juha; Sorama, Kirsti; Länsiluoto, Aapo; Viljamaa, Anmari; Laitinen, Erkki K.; Järvenpää, Marko; Petäjä, Erkki (2012)
Varamäki, Elina
Tall, Juha
Sorama, Kirsti
Länsiluoto, Aapo
Viljamaa, Anmari
Laitinen, Erkki K.
Järvenpää, Marko
Petäjä, Erkki
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2012
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-5863-30-7
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-5863-30-7
Tiivistelmä
Tutkimuksen päätavoitteena oli selvittää, miten omistajanvaihdoksen kokeneiden yritysten liiketoimintaa on kehitetty omistajanvaihdoksen jälkeen. Alatavoitteina oli selvittää, millainen profiili myyjällä ja ostajalla oli, miten omistajanvaihdosprosessi toteutettiin teknisesti, miten omistajanvaihdoksen kokeneet yritykset ovat hyödyntäneet ulkopuolisia asiantuntijapalveluja, miten kehittyneitä omistajanvaihdoksen toteuttaneiden yritysten ohjausjärjestelmät ovat sekä miten niitä on kehitetty omistajanvaihdoksen jälkeen. Lisäksi tavoitteena oli arvioida omistajavaihdoksen kokeneiden yritysten taloudellista tilannetta tilinpäätöstietojen perusteella.
Tutkimus toteutettiin case-tutkimuksena. Seurattavien casejen omistajanvaihdokset olivat tapahtuneet 2006–2010 välisenä ajanjaksona, jolloin ensimmäisellä seurantakerralla talvella 2011 vaihdoksista oli ehtinyt kulua aikaa 0,5–5 vuotta. On tärkeä huomioida, että osalla seurattavista casesta oli ehtinyt kulua vain puolisen vuotta aikaa omistajanvaihdoksesta, jolloin kovin suuria kehittämistoimenpiteitä ja liiketoiminnan uudistamista ei välttämättä oltu ehditty toteuttaa. Tutkimushetkellä huomioitiin yrityksen kehittyminen retrospektiivisesti omistajanvaihdoshetkestä lähtien, mutta sekä ostajan että myyjän tilannetta käytiin haastatteluissa läpi jo ennen omistajanvaihdoshetkeäkin. Samoja caseja tullaan seuraamaan tutkijoiden toimesta ainakin vuoteen 2013.
Tutkimuksesta käy ilmi, että useamman kerran ostamista tai yrittäjän uraa aloittava eli ns. sarjayrittäjä on ammattimaisempi ostaja kuin kertaostaja tai ensimmäistä ostostaan tekevä. Ammattiostaja on valmiimpi ottamaan ostamansa liiketoiminnan ja yrityksen haltuun. Hänellä tai heillä on valmiita työkaluja ja järjestelmiä, joiden avulla ryhtyvät vauhdikkaasti laittamaan liiketoimintaa parempaan kuntoon.
Tutkimus toteutettiin case-tutkimuksena. Seurattavien casejen omistajanvaihdokset olivat tapahtuneet 2006–2010 välisenä ajanjaksona, jolloin ensimmäisellä seurantakerralla talvella 2011 vaihdoksista oli ehtinyt kulua aikaa 0,5–5 vuotta. On tärkeä huomioida, että osalla seurattavista casesta oli ehtinyt kulua vain puolisen vuotta aikaa omistajanvaihdoksesta, jolloin kovin suuria kehittämistoimenpiteitä ja liiketoiminnan uudistamista ei välttämättä oltu ehditty toteuttaa. Tutkimushetkellä huomioitiin yrityksen kehittyminen retrospektiivisesti omistajanvaihdoshetkestä lähtien, mutta sekä ostajan että myyjän tilannetta käytiin haastatteluissa läpi jo ennen omistajanvaihdoshetkeäkin. Samoja caseja tullaan seuraamaan tutkijoiden toimesta ainakin vuoteen 2013.
Tutkimuksesta käy ilmi, että useamman kerran ostamista tai yrittäjän uraa aloittava eli ns. sarjayrittäjä on ammattimaisempi ostaja kuin kertaostaja tai ensimmäistä ostostaan tekevä. Ammattiostaja on valmiimpi ottamaan ostamansa liiketoiminnan ja yrityksen haltuun. Hänellä tai heillä on valmiita työkaluja ja järjestelmiä, joiden avulla ryhtyvät vauhdikkaasti laittamaan liiketoimintaa parempaan kuntoon.