"Se oli mukava tapa oppia päihteistä" : Ehkäisevää päihdetyötä toiminnallisesti
Elo, Katja (2012)
Elo, Katja
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204285448
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204285448
Tiivistelmä
Ehkäisevä päihdetyö on tärkeä osa-alue nuorisotyön kentällä, jota pitää koko ajan kehittää. Ehkäisevän päihdetyön tarkoituksena on lisätä tietoutta ja ymmärrystä päihteiden käytöstä sekä vaaroista, muuttaa asenteita päihteitä kohtaan sekä vaikuttaa päihteiden käyttöön ja tukea terveellisiä elämäntapoja.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda uusi menetelmä ehkäisevän päihdetyön kentälle. Tavoitteena oli luoda menetelmä, jonka avulla lasten ja nuorten kanssa päihteistä puhuminen olisi yhä helpompaa ja mukavampaa.
Opinnäytetyön tilasi Janakkalan kunnan nuorisotoimi, sillä ehkäisevän päihdetyön menetelmää oli päivitettävä. Yhdessä nuorisotoimen työntekijöiden kanssa lähdimme siitä, että ehkäisevä päihdetyö on tehtävä toiminnallisesti, kuitenkin niin että se on helppo toteuttaa hyvinkin erilaisissa tiloissa ja hyvin erikokoisten ryhmien kanssa.
Opinnäytetyön tuotoksena on uusi päihdepeli, Päihdemuistis, 6.-luokkalaisten ehkäisevään päihdetyöhön. Peli antaa uuden tavan toimia nuorten kanssa ja sen tarkoituksena on toiminnallisesti keskustella ja antaa tietoa päihteistä. Peli on myös muokattavissa niin, että voidaan toimia myös vanhempien nuorten kanssa. 6.-luokkalaisten ollessa kohderyhmänä pelissä käsitellään vain yleisimpiä päihteitä, eli tupakkaa ja alkoholia. Teoreettisena viitekehyksenä ovat nuoret ja päihteet, suomalaisten nuorten päihteiden käyttö, päihteet yleensä sekä ehkäisevä päihdetyö.
Peli toteutettiin korttipelinä, jota pelataan kuin muistipeliä. Jokaisella korttiparilla on oma sanomansa päihteistä. Korttien sanomat on suunniteltu niin, että ne koskettavat nuorten elämää sekä asenteita päihteitä kohtaan. Jokaisen korttiparin kohdalla on tarkoitus saada nuoret pohtimaan mitä se kuvaa ja luoda keskustelua heidän omista kokemuksistaan, asenteistaan ja tiedoistaan päihteitä kohtaan. Peliä voi pelata sekä pienellä, että suurella ryhmällä. Kaikki Janakkalan kunnan 11 koulua toimivat pelin testiryhminä pelaten ja antaen palautetta pelaamisen jälkeen.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda uusi menetelmä ehkäisevän päihdetyön kentälle. Tavoitteena oli luoda menetelmä, jonka avulla lasten ja nuorten kanssa päihteistä puhuminen olisi yhä helpompaa ja mukavampaa.
Opinnäytetyön tilasi Janakkalan kunnan nuorisotoimi, sillä ehkäisevän päihdetyön menetelmää oli päivitettävä. Yhdessä nuorisotoimen työntekijöiden kanssa lähdimme siitä, että ehkäisevä päihdetyö on tehtävä toiminnallisesti, kuitenkin niin että se on helppo toteuttaa hyvinkin erilaisissa tiloissa ja hyvin erikokoisten ryhmien kanssa.
Opinnäytetyön tuotoksena on uusi päihdepeli, Päihdemuistis, 6.-luokkalaisten ehkäisevään päihdetyöhön. Peli antaa uuden tavan toimia nuorten kanssa ja sen tarkoituksena on toiminnallisesti keskustella ja antaa tietoa päihteistä. Peli on myös muokattavissa niin, että voidaan toimia myös vanhempien nuorten kanssa. 6.-luokkalaisten ollessa kohderyhmänä pelissä käsitellään vain yleisimpiä päihteitä, eli tupakkaa ja alkoholia. Teoreettisena viitekehyksenä ovat nuoret ja päihteet, suomalaisten nuorten päihteiden käyttö, päihteet yleensä sekä ehkäisevä päihdetyö.
Peli toteutettiin korttipelinä, jota pelataan kuin muistipeliä. Jokaisella korttiparilla on oma sanomansa päihteistä. Korttien sanomat on suunniteltu niin, että ne koskettavat nuorten elämää sekä asenteita päihteitä kohtaan. Jokaisen korttiparin kohdalla on tarkoitus saada nuoret pohtimaan mitä se kuvaa ja luoda keskustelua heidän omista kokemuksistaan, asenteistaan ja tiedoistaan päihteitä kohtaan. Peliä voi pelata sekä pienellä, että suurella ryhmällä. Kaikki Janakkalan kunnan 11 koulua toimivat pelin testiryhminä pelaten ja antaen palautetta pelaamisen jälkeen.