Ehkäisevän päihdetyön täydennyskoulutuksen kehittäminen
Haurinen, Saara (2012)
Haurinen, Saara
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205097210
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205097210
Tiivistelmä
Tutkimuksen tilaaja on nuorisoalan ehkäisevän päihdetyön osaamiskeskus Preventiimi, joka järjestää Suomessa nuorten parissa toimiville alan ammattilaisille suunnattua täydennyskoulutusta. Preventiimin toimintaa rahoittaa Humanistinen ammattikorkeakoulu yhdessä Opetus- ja kulttuuriministeriön kanssa. Preventiimillä on lukuisia yhteistyökumppaneita, esimerkiksi kuntia ja järjestöjä.
Preventiimi haluaa tarjota ja kehittää laadukasta täydennyskoulutustaan. Tämä tutkimus tilattiin osana Preventiimin koulutuksen kehittämistä. Tavoitteena tutkimuksella oli selvittää Preventiimin Ehkäisevän päihdetyön perusteet -koulutuksiin kohdistuvat odotukset ja toiveet sekä koota alan ammattilaisilta tulleet kehitysehdotukset. Lisäksi tavoitteena oli pohtia keinoja esiin tulleiden kehitysehdotusten toteuttamiseksi sekä mahdollisten haasteiden ratkaisuiksi. Täydennyskoulutuksien tarjoaman asiasisällön lisäksi tutkimuksessa arvioitiin tiedottamisen ja kouluttajan roolin merkitystä koulutuksille.
Tutkimusmetodina käytettiin teemahaastattelua, jossa haastateltiin kymmentä ehkäisevän päihdetyön alan ammattilaista, jotka olivat Preventiimin koulutukseen osallistuneita, kouluttajia ja ehkäisevän päihdetyön alan asiantuntijoita. Haastattelujen lisäksi tutkimusaineistona toimivat Preventiimin koulutuksien ennakkotehtävät ja kirjalliset palautteet vuosien 2009–2011 koulutuksista.
Tulokset osoittivat Preventiimin koulutuksen täyttävän suurelta osin haastateltavien odotukset. Jotkin asiat silti kaipaavat kehittämistä. Kehittämiskohteet eivät ole ainoastaan Preventiimin koulutukseen liittyviä, vaan yleisemmin ehkäisevän päihdetyön koulutuskokonaisuuteen.
Tutkimusraportin johtopäätöksiin on kirjattuna ehdotuksia koulutuksien kehittämiselle. Koska kehitysehdotukset eivät koske vain Preventiimiä, niiden toteuttaminen saattaa olla haasteellista, mutta palkitsevaa koko ehkäisevän päihdetyön parissa toimiville.
Preventiimi haluaa tarjota ja kehittää laadukasta täydennyskoulutustaan. Tämä tutkimus tilattiin osana Preventiimin koulutuksen kehittämistä. Tavoitteena tutkimuksella oli selvittää Preventiimin Ehkäisevän päihdetyön perusteet -koulutuksiin kohdistuvat odotukset ja toiveet sekä koota alan ammattilaisilta tulleet kehitysehdotukset. Lisäksi tavoitteena oli pohtia keinoja esiin tulleiden kehitysehdotusten toteuttamiseksi sekä mahdollisten haasteiden ratkaisuiksi. Täydennyskoulutuksien tarjoaman asiasisällön lisäksi tutkimuksessa arvioitiin tiedottamisen ja kouluttajan roolin merkitystä koulutuksille.
Tutkimusmetodina käytettiin teemahaastattelua, jossa haastateltiin kymmentä ehkäisevän päihdetyön alan ammattilaista, jotka olivat Preventiimin koulutukseen osallistuneita, kouluttajia ja ehkäisevän päihdetyön alan asiantuntijoita. Haastattelujen lisäksi tutkimusaineistona toimivat Preventiimin koulutuksien ennakkotehtävät ja kirjalliset palautteet vuosien 2009–2011 koulutuksista.
Tulokset osoittivat Preventiimin koulutuksen täyttävän suurelta osin haastateltavien odotukset. Jotkin asiat silti kaipaavat kehittämistä. Kehittämiskohteet eivät ole ainoastaan Preventiimin koulutukseen liittyviä, vaan yleisemmin ehkäisevän päihdetyön koulutuskokonaisuuteen.
Tutkimusraportin johtopäätöksiin on kirjattuna ehdotuksia koulutuksien kehittämiselle. Koska kehitysehdotukset eivät koske vain Preventiimiä, niiden toteuttaminen saattaa olla haasteellista, mutta palkitsevaa koko ehkäisevän päihdetyön parissa toimiville.