Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Humanistinen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Humanistinen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Motivaation liekki, mikä sitä ruokkii? : Herttoniemen seurakunnan vapaaehtoisten kerhonohjaajien motiivit

Rantanen, Rose-Marie (2012)

Avaa tiedosto
rantanen_rose-marie.pdf (1.707Mt)
Lataukset: 


Rantanen, Rose-Marie
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205097267
Tiivistelmä
Vapaaehtoiset työskentelevät palkatta ja ovat organisaatiolleen suuri siunaus sekä usein toiminnan onnistumisen kannalta merkittävä resurssi. Vapaaehtoisen saa liikkeelle jokin muu kuin raha. Mikä vapaaehtoista motivoi toiminnassa mukana oleminen? Onko se yhteisöllisyys, mahdollisuus tavata uusia ihmisiä, osallisena oleminen ja ryhmään kuuluminen vai onko toiminta väylä oppia uusia asioita, saada työkokemusta vai keino vaihtaa toiselle kanavalle arjen, läksyjen ja muiden töiden alta?

Opinnäytetyö kartoittaa Herttoniemen seurakunnan vapaaehtoispohjalta työskentelevien nuorten (15-21-vuotiaiden) varhaisnuortenkerhojen ohjaajien motivaatiotekijöitä. Motivaatio on liikkeelle paneva voima ja muodostuu ihmisessä itsessään; Emme voi motivoida, mutta voimme tukea motivoitumista sekä motivoitumiseen vaikuttavia osatekijöitä (Rasila & Pitkonen 2010, 5). Jotta voimme tukea motivoitumista, tulee olla selvillä motivaatioon vaikuttavista tekijöistä. Mistä vapaaehtoiset kerhonohjaajat saavat motivaationsa sitoutua palkatta? Mikä vapaaehtoistyössä houkuttaa, koukuttaa entä karkottaa?

Teemahaastatteluilla kerätty tieto tuo esiin mitkä tekijät ruokkivat vapaaehtoisten motivaation liekkiä. Tapaustutkimuksena tämän opinnäytetyön kärki on kuvata ja selittää ilmiötä (Laine ym. 07,31) eli mistä Herttoniemen seurakunnan kerhonohjaajien vapaaehtoismotivaatio koostuu. Työkaluna haastattelumateriaalin jäsentelyssä käytettiin Anne Birgitta Yeungin ilmiötason motivaatiotutkimukseen luomaa vapaaehtoismotivaation- timanttimallia (Nylund, Yeung 05,104-125).

Opinnäytetyö on tehty tilaustyönä työelämän hyväksi ja sen tilaaja on Herttoniemen seurakunnan nuorisotyö (työelämänohjaajana nuorisotyönohjaaja Jari Mäki-Arvela). Varhaisnuorisotyön kerhotoiminnan kehittäminen on tällä hetkellä ajankohtaista Herttoniemen seurakunnassa. Lisäksi tulevaisuuden uhkakuvat toimintamäärärahojen pienentymisestä korostavat vapaaehtoisten merkitystä seurakunnan toiminnassa. Kerhonohjaajien motivoitumista pidetään tärkeänä, sillä muodostavathan he merkittävän, varhaisnuorten viikkotoiminnan toteuttajien joukon. (Toimintakertomus 2011).

Haastatteluja tehtiin 21 eli yhtä lukuun ottamatta kaikille kerhonohjaajille. Haastatteluissa tuli ilmi, että kerhonohjaajia motivoi perinteinen vapaaehtoistyön ajatus eli antaessaan saa. Merkittävintä juuri tässä toiminnassa oli jatkuvuus seurakunnan rippikoulu- ja nuorisotoiminnasta ja kokemus merkityksellisen työn tekemisestä. Kerhonvedosta saa hyvän mielen ja kerhonohjaaja haluaa edistää tärkeää toimintaa. Arvostuksen kokeminen muodosti motivaation kivijalan. Ohjaajaksi päätymisessä korostettiin henkilökohtaisen kutsun merkitystä. Sosiaaliset suhteet ja itse toiminta olivat tärkeässä roolissa. Kerhonveto nähtiin positiivisesti koukuttavana.

Kerhonohjaajille arvostuksen näyttäminen on Herttoniemen seurakunnan nuorisotiimin vahvuuksia. Tämä opinnäytetyö suosittelee tähän vahvuuteen luottamista. Perusteltuna ehdotuksena nostetaan esiin kerhonohjaajien kotiväen informoiminen nuoria kerhotoimintaan vuodeksi sitouttamisessa. Opinnäytetyön haastatteluista esiintyneiden näkökulmien perusteella suositellaan myös kerhotoiminnassa pitkään olleiden, kenties jo mielestään ikänsä vuoksi kerhonohjauksen tien päähän tulleiden vapaaehtoisten hiljaisen tiedon, taidon ja innon kanavoimista kerhotoimintaan. Voisiko isoskoulutuksesta hyväksi koettua isoskurssin isonen - ja rippikouluista hyväksi koettua (handy) apuohjaaja- käytäntöä hyödyntää myös kerhotoiminnassa?
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste