Taiteen perusopetuksen yleinen oppimäärä. : Opettajien näkemyksiä opettamisesta ja opetussuunnitelmista, hyvinvointia taidekasvatuksella?
Strandman-Buckbee, Gunilla (2012)
Strandman-Buckbee, Gunilla
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205188833
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205188833
Tiivistelmä
Tämä tutkimus kartoittaa taiteen perusopetuksen yleisen oppimäärän asemaa kentällä, opettajien suhtautumista oppimäärään ja opetussuunnitelmien perusteisiin sekä pohtii kyselyn ja haastattelujen kautta saadun informaation avulla tulevaisuutta.
Tutkimuskysymykset olivat: Millä tavoin taiteen perusopetuksen yleisen oppimäärän opetussunnitelman perusteet ja opetustoiminta kohtaavat? Mihin suuntaan taiteen perusopetusjärjelmä ohjaa oppilaitosten toimintaa ja miksi?
Tutkimuksen tavoitteena on (1) taiteen perusopetusjärjestelmän selventäminen pääkaupunkiseudulla ja (2) kahden oppimäärän tehtävän tarkentaminen opetuskentässä. Tavoitteena on myös hyvinvoinnin näkökulman vahvistaminen toisenlaisen opettamisen ajattelutavan kautta sekä kehittämisehdotukset opetussunnitelmien perusteille.
Tutkimusmenetelminä käytettiin sähköistä kyselyä opettajille, sitä täydentävää teemahaastattelua, tutkijan omaa havainnointia ja kokemusta opettamisesta sekä ennakointia, jonka avulla hahmoteltiin tule vaa.
Taiteen perusopetus on maailmassa ainutlaatuinen taidekasvatusjärjestelmä jota tullaan ihailemaan ja tutkimaan läheltä ja kaukaa. Tällä hetkellä taiteen perusopetus oppimäärineen on kuitenkin murrosvaiheessa; nykyjärjestelmä ei enää vastaa lasten, nuorten ja perheiden tarpeisiin tyydyttävällä tavalla.
Toimintaympäristö on muuttunut ja perheiden arki ajanut järjestelmän ohi. Tämä tutkimus antaa hyvän kuvan siitä todellisuudesta, jossa opettajat elävät ja niistä muutoksista joita kentällä toivotaan. Tulokset voidaan hyödyntää sekä Opetus- ja kulttuuriministeriössä että Opetushallituksessa, kun opetussuunni- telmien perusteita seuraavan kerran ryhdytään uudistamaan. Vaikka rahoitus ei varsinaisesti ollut tämän tutkimuksen fokuksessa, on tuloksissa siitäkin ehdotuksia, sillä myös rahoitusjärjelmä kaipaa päivittämistä. Lisäksi tutkimuksen tulokset auttavat eri taiteenalojen oppilaitosten johtoa hahmottamaan yleisen ja laajan oppimäärän funktiota sekä ehkäpä uusimaan omaa strategista tavoitteenasetteluaan.
Tutkimuskysymykset olivat: Millä tavoin taiteen perusopetuksen yleisen oppimäärän opetussunnitelman perusteet ja opetustoiminta kohtaavat? Mihin suuntaan taiteen perusopetusjärjelmä ohjaa oppilaitosten toimintaa ja miksi?
Tutkimuksen tavoitteena on (1) taiteen perusopetusjärjestelmän selventäminen pääkaupunkiseudulla ja (2) kahden oppimäärän tehtävän tarkentaminen opetuskentässä. Tavoitteena on myös hyvinvoinnin näkökulman vahvistaminen toisenlaisen opettamisen ajattelutavan kautta sekä kehittämisehdotukset opetussunnitelmien perusteille.
Tutkimusmenetelminä käytettiin sähköistä kyselyä opettajille, sitä täydentävää teemahaastattelua, tutkijan omaa havainnointia ja kokemusta opettamisesta sekä ennakointia, jonka avulla hahmoteltiin tule vaa.
Taiteen perusopetus on maailmassa ainutlaatuinen taidekasvatusjärjestelmä jota tullaan ihailemaan ja tutkimaan läheltä ja kaukaa. Tällä hetkellä taiteen perusopetus oppimäärineen on kuitenkin murrosvaiheessa; nykyjärjestelmä ei enää vastaa lasten, nuorten ja perheiden tarpeisiin tyydyttävällä tavalla.
Toimintaympäristö on muuttunut ja perheiden arki ajanut järjestelmän ohi. Tämä tutkimus antaa hyvän kuvan siitä todellisuudesta, jossa opettajat elävät ja niistä muutoksista joita kentällä toivotaan. Tulokset voidaan hyödyntää sekä Opetus- ja kulttuuriministeriössä että Opetushallituksessa, kun opetussuunni- telmien perusteita seuraavan kerran ryhdytään uudistamaan. Vaikka rahoitus ei varsinaisesti ollut tämän tutkimuksen fokuksessa, on tuloksissa siitäkin ehdotuksia, sillä myös rahoitusjärjelmä kaipaa päivittämistä. Lisäksi tutkimuksen tulokset auttavat eri taiteenalojen oppilaitosten johtoa hahmottamaan yleisen ja laajan oppimäärän funktiota sekä ehkäpä uusimaan omaa strategista tavoitteenasetteluaan.