Johda ja hyödynnä sosiaalista mediaa – työkalupakki kunnan nuorisotyön johtamiseen
Timonen, Päivi (2012)
Timonen, Päivi
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2012

Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205208937
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205208937
Tiivistelmä
”MITÄ VOI JOHTAA JA MISSÄ, KUN EI OLE FYYSISTÄ PAIKKAA?” *
Verkossa tehtävä nuorisotyö on aktiivisesti vienyt toimintaansa sosiaalisen median yhteisöihin. Siirtyvätkö nämä kokemukset johtamiseen? Mitkä ovat yhteisöllisen ajattelutavan tuomia muutoksia muun muassa yhteisen työn organisointiin?
Työelämää kehittävässä opinnäytteessäni (YAMK) selvitin ja kartoitin sosiaalisen median toimintaympäristöä kunnan nuorisotyön johtamisessa. Tavoitteenani oli kuvata sitä, miten sosiaalisen median yhteisöjä ja ohjelmia voidaan hyödyntää nuorisotyön johtamisen apuna. Selvitin myös sitä, millainen on johtajan yhteisöllisen median työkalupakki.
Opinnäytetyön kehittämismenetelmäksi valikoitui ”tutkiva opettaja ongelmanratkaisijana”. Kehittämisryhmässä oli Keski-Uudenmaan KUUMA-kuntien nuorisotyön johtavia viranhaltijoita, joille pidin kolme ”Sosiaalinen media haltuusi, työkaluja johtamiseen” –kehittämistyöpajaa. Tämän lisäksi aineistonkeruun menetelminä olivat online-etnografia ja kirjallinen aineisto.
”Mitä johtamisen tulisi aikaansaada, että aihe tulisi johdettua?”
Opinnäytetyön tuloksena selvisi, että kunnan nuorisotyön johtajan työkalupakin tulisi konkreettisten yhteisöllisten työkalujen ja sosiaalisen median tuoman ajattelutavan muutoksen kuvauksen lisäksi käsittää itse sosiaalisen median johtamisen sisältöä. Kunnan nuorisotyön johtajan työkalupakki on siis opinnäytetyöni, sen teoriaosa ja aineisto-osa.
1. Ensimmäinen näkökulma on sosiaalisen median johtaminen ja sen organisointi johtajan omalla vastuualueella kunnassaan.
2. Toinen näkökulma on käytännön työtä edistävä sosiaalisen median hyödyntäminen johtamisessa, niiden työkalujen eli ohjelmien ja palveluiden kuvaaminen, jotka sosiaalinen media mahdollistaa.
3. Opinnäytetyön aineistosta nousee esille koulutuksen tarve niin sosiaalisen median johtamiseen kuin johtamisessa käytettävien yhteisöllisten työkalujen tietotaidon lisäämiseen.
Opinnäytetyö on maassamme ensimmäinen avaus tähän aiheeseen ja nuorisotyön johtamisen toimintaympäristön muutoksen esille tuomiseen. ”Tämä on valtakunnallisestikin aika merkittävä kuntasektorilla, hyvään vaiheeseen tulee sisältö kun kunnat vasta ovat suunnittelemassa aiheeseen liittyvää”. *
Opiskelen järjestö- ja nuorisotyön koulutusohjelmassa (ylempi AMK 90 op) HUMAK Humanistisessa ammattikorkeakoulussa. Opinnäyte on osa HUMAKin tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoimintaa (TKI) ja työn tilaajana on järjestö- ja nuorisotyön yksikkö.
* Lainaukset: Timonen, Päivi & KUUMA-kuntien nuorisotyön viranhaltijat 2012b. Kehittämistyöpaja 6.2.2012, N=6. Julkaisematon äänimuistio. Nurmijärvi: HUMAK
Verkossa tehtävä nuorisotyö on aktiivisesti vienyt toimintaansa sosiaalisen median yhteisöihin. Siirtyvätkö nämä kokemukset johtamiseen? Mitkä ovat yhteisöllisen ajattelutavan tuomia muutoksia muun muassa yhteisen työn organisointiin?
Työelämää kehittävässä opinnäytteessäni (YAMK) selvitin ja kartoitin sosiaalisen median toimintaympäristöä kunnan nuorisotyön johtamisessa. Tavoitteenani oli kuvata sitä, miten sosiaalisen median yhteisöjä ja ohjelmia voidaan hyödyntää nuorisotyön johtamisen apuna. Selvitin myös sitä, millainen on johtajan yhteisöllisen median työkalupakki.
Opinnäytetyön kehittämismenetelmäksi valikoitui ”tutkiva opettaja ongelmanratkaisijana”. Kehittämisryhmässä oli Keski-Uudenmaan KUUMA-kuntien nuorisotyön johtavia viranhaltijoita, joille pidin kolme ”Sosiaalinen media haltuusi, työkaluja johtamiseen” –kehittämistyöpajaa. Tämän lisäksi aineistonkeruun menetelminä olivat online-etnografia ja kirjallinen aineisto.
”Mitä johtamisen tulisi aikaansaada, että aihe tulisi johdettua?”
Opinnäytetyön tuloksena selvisi, että kunnan nuorisotyön johtajan työkalupakin tulisi konkreettisten yhteisöllisten työkalujen ja sosiaalisen median tuoman ajattelutavan muutoksen kuvauksen lisäksi käsittää itse sosiaalisen median johtamisen sisältöä. Kunnan nuorisotyön johtajan työkalupakki on siis opinnäytetyöni, sen teoriaosa ja aineisto-osa.
1. Ensimmäinen näkökulma on sosiaalisen median johtaminen ja sen organisointi johtajan omalla vastuualueella kunnassaan.
2. Toinen näkökulma on käytännön työtä edistävä sosiaalisen median hyödyntäminen johtamisessa, niiden työkalujen eli ohjelmien ja palveluiden kuvaaminen, jotka sosiaalinen media mahdollistaa.
3. Opinnäytetyön aineistosta nousee esille koulutuksen tarve niin sosiaalisen median johtamiseen kuin johtamisessa käytettävien yhteisöllisten työkalujen tietotaidon lisäämiseen.
Opinnäytetyö on maassamme ensimmäinen avaus tähän aiheeseen ja nuorisotyön johtamisen toimintaympäristön muutoksen esille tuomiseen. ”Tämä on valtakunnallisestikin aika merkittävä kuntasektorilla, hyvään vaiheeseen tulee sisältö kun kunnat vasta ovat suunnittelemassa aiheeseen liittyvää”. *
Opiskelen järjestö- ja nuorisotyön koulutusohjelmassa (ylempi AMK 90 op) HUMAK Humanistisessa ammattikorkeakoulussa. Opinnäyte on osa HUMAKin tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoimintaa (TKI) ja työn tilaajana on järjestö- ja nuorisotyön yksikkö.
* Lainaukset: Timonen, Päivi & KUUMA-kuntien nuorisotyön viranhaltijat 2012b. Kehittämistyöpaja 6.2.2012, N=6. Julkaisematon äänimuistio. Nurmijärvi: HUMAK