Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Humanistinen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Humanistinen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Kasvattajana ristiaallokossa : Ammatillinen identiteetti koulussa nuorisotyötä tekevien kokemana

Kolehmainen, Marjo (2012)

 
Avaa tiedosto
kolehmainen marjo_kasvattajana ristiaallokossa.pdf (806.9Kt)
Lataukset: 


Kolehmainen, Marjo
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205218972
Tiivistelmä
Opinnäytteessä tarkastellaan koulussa nuorisotyötä tekevien ammatillista identiteettiä heidän itsensä kokemana. Opinnäyte kertoo nuorisotyöntekijöiden ammatillisen identiteetin muodostumisesta ja siihen vaikuttavista tekijöistä. Työ avaa koulussa nuorisotyötä tekevien ammatillista kulttuuria ja tarjoaa koulussa nuorisotyötä tekeville mahdollisuuden itsereflektioon. Laadullisessa tapaustutkimuksessa haastateltiin koulussa nuorisotyötä tekeviä Kouvolassa, Kokkolassa ja Jyvässeudulla. Haastattelut toteutettiin teemahaastatteluilla ryhmässä, pareittain tai yksilöhaastatteluna. Opinnäyte on aineistolähtöinen ja teoriasidonnainen kehittämistutkimus. Opinnäytteen teoreettinen lähtökohta on identiteetin rakentumisessa sekä koulun ja nuorisotyön oppimisympäristöjen rakenteissa ja pedagogisessa menetelmällisyydessä.

Koulussa ammatilliset nuorisotyöntekijät kokevat itsensä läsnä oleviksi kasvattajiksi, innostajiksi, ohjaajiksi ja koordinaattoreiksi. He sitoutuvat tukemaan yhteistä lakisääteistä tehtäväänsä koulun kanssa, jossa nuorta kasvatetaan aktiiviseen kansalaisuuteen ja toimijuuteen. Aktiivinen kansalaisuus on tietoja ja taitoja, joilla kiinnitytään yhteiskunnan jäseneksi, minkä koulussa konkretisoi saatava päättötodistus. Aktiivinen toimijuus on sosiaalisia ja psyykkisiä valmiuksia, joita opitaan ryhmässä toimiessa ja vuorovaikutuksessa. Nuorisotyöntekijät pureutuvat koulun sosiaalisen tilan tiedostettuun rakentamiseen kasvu- ja oppimisympäristöksi, jossa tunteet ja keskustelu ovat keskiössä.

Nuorisotyöntekijät tukevat yhteisön jäsenten vuorovaikutusta ja osallisuutta kohti yhteisöllistä koulua esimerkiksi tapahtumilla, ryhmätoiminnalla ja kysymällä mitä kuuluu. Koulussa toimivien nuorisotyöntekijöiden ammatillisen osaamisen ydin on yhteisöllinen pedagogiikka, joka konkretisoi ammatillinen identiteetin mukaista toimintaa. Yhteisöllinen pedagogiikka pohjautuu nuorisotyön teoreettiseen orientaatioon, jossa tavoitteina ovat luottamus, yhteisöllisyys ja osallisuus. Nuorisotyöntekijät tukevat nuoren yksilöllistä kasvua yhteisön jäseneksi ja edistävät yhteisön vuorovaikutusta.

Opinnäyte kertoo nuorisotyöntekijöiden jännitteisistä rooleista ja asemasta kasvattajina koulussa, mitkä syntyvät sekä kouluyhteisön että nuorisotyöntekijän omista odotuksista työlle. Jännitteisyys on tulkittavissa koulun ja nuorisotyön erilaisten toimintakulttuurien, oppimisympäristöjen ja kasvattajien toiminnan välisenä ristiriitana. Nuorisotyöntekijän identiteettiprosessi aktivoituu ristiriitaisessa tilanteessa oman ammatillisen paikan ja aseman lunastamiseksi kasvattajana koulussa. Identiteettipohdinnassa on kysymys vapaan dynaamisen tilan ja valmiiden toimintarakenteiden sekä kokemusperäisen ja opettajajohtoisen oppimisen ristiriidoista.

Nuorisotyöntekijöiden on koulussa vaikeaa näyttää osaamisensa ymmärrettävästi muille ammattiryhmille. He eivät aina itsekään tunnista omaa osaamistaan. He toivoivat tukea ammatillisen kuvan luomiseksi, mihin opinnäytteessä esitetty mallinnus yhteisöllisestä pedagogiikasta vastaa. Nuorisotyöntekijöiden kasvattajan aseman ja paikan lunastamista koulussa edistäisi työn dokumentointi ja tiedon koordinointi. Ammatillisen identiteetin vahvistamiseksi työ tarvitsee selkeämmät strategiat, joilla professiota voidaan vahvistaa. Muita keinoja ammatillisen identiteetin ja ammatillisuuden tukemisessa ovat koulutus, vertaismentorointi, osaamiskartoitukset ja osaamiskriteerit, joihin sisältöjä voidaan johtaa yhteisöllisen pedagogiikan mallinnuksesta.

Opinnäytteen tilaajana on Humanistinen ammattikorkeakoulu. Opinnäyte tukee Uusiutuva koulu ja nuorisotyö -hankkeen tavoitteita.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste