Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Humanistinen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Humanistinen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Esine viestii : Humanistisen ammattikorkeakoulun esineviestinnän tarvekartoitus ja toimenpide-ehdotus

Meriluoto, Tuula (2012)

 
Avaa tiedosto
Meriluoto_Tuula.pdf (841.1Kt)
Lataukset: 


Meriluoto, Tuula
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205229298
Tiivistelmä
Esineiden hankinta liittyy merkittävästi kulttuurituottajan tehtäväkenttään. Tuottaja hankkii esineitä esitysten, tapahtumien ja instituutioiden markkinointiin, varainkeruutuotteiksi ja myyntituotteiksi. Opinnäytetyöstä on apua kulttuurituottajien lisäksi myös muiden organisaatioiden lahja- ja markkinointiesineitä hankkiville.

Kun yritys tai organisaatio antaa liikelahjan tai käyttää esinettä markkinointiviestinnässään, toimii esine silloin myös mediana. Tätä viestintää kutsutaan opinnäytetyössä esineviestinnäksi. Termin käytettävyyttä on testattu opinnäytetyöprosessissa. Termi tuntui toimivalta ja soveltuvalta työssä tutkittuun viestinnän osa-alueeseen.

Työn tilaaja oli Humanistinen ammattikorkeakoulun Rehtorin toimisto (HUMAK). Tutkimuksessa selvitettiin HUMAKin käytössä olevien nykyisten esineiden soveltuvuutta käyttötilanteisiin ja yhteyttä oppilaitoksen arvoihin. Tarkastelussa olivat myös yksiköiden erityistarpeet, esineiden personointitoiveet, kieliversioiden tarve, muotoilun sekä kotimaisuuden merkitys. Työ sisältää tarvekartoituksen ja tämän pohjalta tuotetun esineiden hankinnan toimintamalliehdotuksen. Tarvekartoituksen menetelmänä oli henkilökohtaisilla haastatteluilla sekä sähköisesti Webropol-kyselyn avulla tehty laadullinen tutkimus. Vastaajiksi valittiin työntekijöitä kaikista HUMAKin yksiköistä sekä hallinnosta.

Kartoituksen perusteella tuotettu hankintastrategia sisältää esineiden segmentoinnin neljään eri kategoriaan esineiden saajien kohderyhmän mukaisesti. Strategiaehdotuksessa näihin kategorioihin valitaan 3-5 esinettä, joiden kaikkien tulee allekirjoittaa HUMAKin arvot sekä HUMAKin strategian kriteerit. Hankintastrategia on hankinnan linjaus, joka ei ulotu konkreettisiin esine-ehdotuksiin.

Hankintastrategiassa tärkeitä huomioitavia asioita olivat esineiden kotimainen valmistus, pakkausten monipuolinen hyödyntäminen sekä HUMAKilla jo viestinnässä olevan H-kirjaimen vahva käyttö myös esineissä. Strategiaehdotus ja toimintamalliehdotus auttavat HUMAKia hankkimaan oppilaitoksen arvoihin ja strategiaan soveltuvat esineet.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste