Parempaa palautetta lapsilta : Taidekasvatushankkeessa käytettyjen toiminnallisten palautteenkeruumenetelmien tarkasteleminen
Kettunen, Ville (2012)
Kettunen, Ville
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205229347
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205229347
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tarkastellaan Jyväskylän lasten- ja nuortenkulttuurikeskus Kulttuuriaitan Majakkahankkeen
taiteilijoiden käyttämiä toiminnallisia palautteenkeruumenetelmiä. Majakka-hanke toimi syksystä
2010 joulukuuhun 2011 saakka opetus- ja kulttuuriministeriön Taiteilija koulussa -apurahalla. Hankkeeseen
osallistui 17 jyväskylän koulua. Majakka-tunnit olivat osana koulun muita oppitunteja eikä oppilaille tullut
lisää oppitunteja näiden tuntien vuoksi. Kaikki koulut olivat alakouluja ja oppilaat olivat iältään 7-12-
vuotiaita. Oppilaita oli mukana hankkeessa yli 1900. Hankkeessa oli palkattuna kuusi kokopäiväistä
taiteilijaa, joista yksi jäi äitiyslomalle tammikuussa 2011. Lisäksi työssä on esitelty taidekasvatusta yleisesti.
Palautteen kerääminen lapsilta on todella haastavaa ja siitä syystä Majakka-hankkeessa käytettiin
toiminnallisia palautteenkeruumenetelmiä. Taiteilijat olivat valinneet kolme erilaista keruumenetelmää,
joiden toimivuutta opinnäytetyössäni tarkastellaan. Tutkimusmenetelminä on käytetty havainnointia,
narratiivista tutkimusta ja näiden lisäksi on tehty taiteilijoille pieni kysely hankkeen päätyttyä. Kyselyllä
pyrittiin kartoittamaan taiteilijoiden mielipiteitä heidän käyttämiensä menetelmien toimivuudesta sekä
hankkeen onnistumisesta. Kyselyt lähetettiin myös eri koulujen rehtoreille sekä Kulttuuriaitan edustajalle,
mutta kukaan heistä ei vastannut kyselyyn.
Kerätyn aineiston perusteella taiteilijat olivat tyytyväisiä hankkeeseen kokonaisuutena. Taiteilijat olivat itse
valinneet käyttämänsä toiminnalliset palautteenkeruumenetelmät ilman aiempaa kokemusta. Oppilailta
kerättiin palautetta Majakka-tuntien päätteeksi. Palautteenkeruumenetelmiä oli käytössä kolme erilaista ja
kaikki onnistuivat omalla tavallaan tarjoamaan taiteilijoiden tarvitsemaa tietoa Majakka-tunnin
onnistumisesta. Myös opettajien kokemuksia hankkeesta olisi haluttu saada, mutta tämä ei valitettavasti
onnistunut. Havainnoinnin aikana opettajat puhuivat Majakka-tunneista positiiviseen sävyyn.
taiteilijoiden käyttämiä toiminnallisia palautteenkeruumenetelmiä. Majakka-hanke toimi syksystä
2010 joulukuuhun 2011 saakka opetus- ja kulttuuriministeriön Taiteilija koulussa -apurahalla. Hankkeeseen
osallistui 17 jyväskylän koulua. Majakka-tunnit olivat osana koulun muita oppitunteja eikä oppilaille tullut
lisää oppitunteja näiden tuntien vuoksi. Kaikki koulut olivat alakouluja ja oppilaat olivat iältään 7-12-
vuotiaita. Oppilaita oli mukana hankkeessa yli 1900. Hankkeessa oli palkattuna kuusi kokopäiväistä
taiteilijaa, joista yksi jäi äitiyslomalle tammikuussa 2011. Lisäksi työssä on esitelty taidekasvatusta yleisesti.
Palautteen kerääminen lapsilta on todella haastavaa ja siitä syystä Majakka-hankkeessa käytettiin
toiminnallisia palautteenkeruumenetelmiä. Taiteilijat olivat valinneet kolme erilaista keruumenetelmää,
joiden toimivuutta opinnäytetyössäni tarkastellaan. Tutkimusmenetelminä on käytetty havainnointia,
narratiivista tutkimusta ja näiden lisäksi on tehty taiteilijoille pieni kysely hankkeen päätyttyä. Kyselyllä
pyrittiin kartoittamaan taiteilijoiden mielipiteitä heidän käyttämiensä menetelmien toimivuudesta sekä
hankkeen onnistumisesta. Kyselyt lähetettiin myös eri koulujen rehtoreille sekä Kulttuuriaitan edustajalle,
mutta kukaan heistä ei vastannut kyselyyn.
Kerätyn aineiston perusteella taiteilijat olivat tyytyväisiä hankkeeseen kokonaisuutena. Taiteilijat olivat itse
valinneet käyttämänsä toiminnalliset palautteenkeruumenetelmät ilman aiempaa kokemusta. Oppilailta
kerättiin palautetta Majakka-tuntien päätteeksi. Palautteenkeruumenetelmiä oli käytössä kolme erilaista ja
kaikki onnistuivat omalla tavallaan tarjoamaan taiteilijoiden tarvitsemaa tietoa Majakka-tunnin
onnistumisesta. Myös opettajien kokemuksia hankkeesta olisi haluttu saada, mutta tämä ei valitettavasti
onnistunut. Havainnoinnin aikana opettajat puhuivat Majakka-tunneista positiiviseen sävyyn.