Digitaalinen perehdytyskansio sosiaalialan yritykselle
Vesterinen, Jarmo (2021)
Vesterinen, Jarmo
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202103083016
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202103083016
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda digitaalisessa muodossa oleva perehdytyskansio, jota on mahdollista käyttää ilman paikkasidonnaisuutta. Työn tilaajana oli Sivukadun avopalvelu Oy. Yrityksellä ei aiemmin ollut lainkaan perehdytyskansiota.
Opinnäytetyöni teoriapohja perustuu digitalisaation, henkilöstöjohtamisen sekä oppimisen käsitteisiin. Lisäksi käyn läpi henkilöstöjohtamiseen kiinteästi liittyvät käsitteet rekrytointi ja perehdyttäminen.
Yrityksen perehdytyksen lähtötaso sekä yrityksen henkilökunnan tietotekninen osaaminen kartoitettiin Webropol-kyselyn avulla. Digitaalisen perehdytyskansion työstämisessä käytettiin PDSA-sykliä, jonka avulla perehdytysvideoista saatiin luotua paras mahdollinen versio perehdyttämisen tueksi. Sivukadun avopalvelun henkilökuntaa osallistettiin videoiden tekoon keräämällä heiltä palautetta ja muokkaamalla videoita palautteen keruun jälkeen haluttuun suuntaan.
Kehittämistyön tuloksena syntyi Microsoft Teams-sovelluksen sisään rakennettu digitaalinen perehdytyskansio, joka koostuu videoista, linkeistä sekä kuvista ja tekstistä. Teams-pohjainen perehdytysmateriaali on helposti päivitettävissä, mikä lisää menetelmän kustannustehokkuuta ja käytettävyyttä.
Opinnäytetyöni teoriapohja perustuu digitalisaation, henkilöstöjohtamisen sekä oppimisen käsitteisiin. Lisäksi käyn läpi henkilöstöjohtamiseen kiinteästi liittyvät käsitteet rekrytointi ja perehdyttäminen.
Yrityksen perehdytyksen lähtötaso sekä yrityksen henkilökunnan tietotekninen osaaminen kartoitettiin Webropol-kyselyn avulla. Digitaalisen perehdytyskansion työstämisessä käytettiin PDSA-sykliä, jonka avulla perehdytysvideoista saatiin luotua paras mahdollinen versio perehdyttämisen tueksi. Sivukadun avopalvelun henkilökuntaa osallistettiin videoiden tekoon keräämällä heiltä palautetta ja muokkaamalla videoita palautteen keruun jälkeen haluttuun suuntaan.
Kehittämistyön tuloksena syntyi Microsoft Teams-sovelluksen sisään rakennettu digitaalinen perehdytyskansio, joka koostuu videoista, linkeistä sekä kuvista ja tekstistä. Teams-pohjainen perehdytysmateriaali on helposti päivitettävissä, mikä lisää menetelmän kustannustehokkuuta ja käytettävyyttä.