Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Humanistinen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Humanistinen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

”Otetaan koppi niistä jotka on putoamassa” : Etsivänä koulunuorisotyöntekijänä ammattiopistossa

Uurainen, Ville (2012)

 
Avaa tiedosto
Uurainen_Ville.pdf (455.9Kt)
Lataukset: 


Uurainen, Ville
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012092013781
Tiivistelmä
Koulusta putoaminen on Suomessa eritoten ammatillisten oppilaitoksien ongelma. Lisäksi nuorten elämänhallinnalliset ongelmat lisääntyvät, eikä kouluja koeta viihtyisiksi. Myös opettajat tuntevat tarvitsevansa tukea siinä, miten nuoret voidaan kohdata formaalin opetuksen rinnalla yksilöinä.

Edelliset haasteet luovat tilaa nuorisotyölle toimia kouluissa. Tämän opinnäytetyön tarkoitus on selvittää etsivän koulunuorisotyön työmuotoa ammattioppilaitoksessa, sekä sitä millaisia haasteita ja onnistumisia se kohtaa. Vaikka koulunuorisotyö ei ole vakiintunut useimpiin kouluihin, yleensä sillä tarkoitetaan sellaista palvelua, jossa nuori voi mennä vapaasti juttelemaan nuorisotyöntekijälle mieltä askarruttavista asioista. Lisäksi nuorisotyöntekijän odotetaan lisäävän nuorten vaikuttamismahdollisuuksia ja kouluviihtyvyyttä esimerkiksi nuorisotilan ja tapahtumien järjestämisen avulla. Etsivä koulunuorisotyö tarkoittaa sen sijaan nimensä mukaisesti etsivää nuorisotyötä koulun sisällä. Asiakkaiksi otetaan putoamis- ja syrjäytymisvaarassa olevia nuoria. Sen sijaan jo pudonneet kuuluvat varsinaisten etsivien nuorisotyöntekijöiden asiakkaiksi. Etsivässä koulunuorisotyössä liikutaan siis ennaltaehkäisevän ja korjaavan työn välimaastossa etsien sopivaa ”kohtaa”, johon asettua koulun muiden ammattilaisten rinnalle.

Aineisto kerättiin haastattelemalla kahta etsivää koulunuorisotyöntekijää, jotka työskentelevät eteläsuomalaisessa ammattioppilaitoksessa. Ensimmäisessä vaiheessa haastelut tehtiin kummallekin erikseen saman teemahaastattelurungon avulla, ja toisessa vaiheessa toteutettiin parihaastattelu.

Haastatteluista kävi ilmi, että etsivä koulunuorisotyössä tunnistetaan tärkeiksi pitkälti samoja rooleja kuin koulunuorisotyössä yleensäkin. Etsivät nuorisotyöntekijät eivät kuitenkaan kokeneet tapahtumien järjestämistä ja kouluviihtyvyyden lisäämistä tehtävikseen, vaikka yhteisöllisyyden puutteen ja kouluviihtymättömyyden
tunnistettiin olevan riskitekijöitä koulusta putoamiseen. He näkivät itsensä ensisijaisesti yksilöohjausta tekevinä ”erikoisnuorisotyöntekijöinä”, joiden paikka kuuluisi olla muiden koulun ammattilaisten rinnalla tiimeissä.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste