Työttömyydestä ammattiin : Vaihtoehtoinen ammattikoulu koulutuksellisen syrjäytymisen ehkäisijänä
Willman, Leni (2012)
Willman, Leni
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012103014726
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012103014726
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tilaaja on Sovinto Ry Vaihtoehtoinen ammattikoulu. Opinnäytetyössä esitellään Sovinto ry:n historia ja ajankohtaiset hankkeet, joista tarkimmin etsivän nuorisotyön hanke Valmis väylä. Koulun kasvatuksellisena mallina esitellään sosiaalisen syrjäytymisen ehkäisyyn pureutuva pedagogiikka, joka on omaksuttu Sovinto ry:n toimintaan Tanskasta. Tietoperustana esitellään myös nuorten syrjäytymiseen puuttuvia keinoja, reformistisen sosiaalipedagogiikan kehittymistä sekä yhteisöllisyyteen kasvattava kotimainen reaalipedagogiikka
Lisäksi tämä opinnäytetyö sisältää kyselyn ja haastattelun keinoin tehdyn suppean tutkimuksen. Sen tavoite oli selvittää Valmis väylän kautta ammatilliseen työvoimapoliittiseen koulutukseen osallistuneiden nuorten elämäntyytyväisyyttä, itsetuntoa ja tulevaisuudentoivoa ennen kontaktia ja koulutuksen aikana. Osallistujia oli yhdeksän opiskelijaa, iältään 17 - 21 -vuotiaita miehiä. Opiskelijat täyttivät kyselylomakkeen kuukausi opintojen aloittamisesta, syksyllä 2011. Syventävä haastattelu toteutettiin neljä kuukautta myöhemmin, helmikuussa 2012.
Tutkimuksen tulos kertoo Valmis väylä -hankkeen tavoittavan syrjäytymisriskissä olevien nuorten tarpeet erittäin hyvin. Opiskelijat raportoivat hyötyvän koulutuksesta, joka rytmitti päiviä ja herätti tulevaisuuden toivoa. Erityistä kiitosta saivat myös käytännönläheinen opiskelutapa sekä tiivis opintososiaalinen tuki.
Tämä antaa aihetta jatkaa ja tutkia vastaavanlaisia hankkeita, jotka tähtäävät nuorten opiskeluista ja työelämästä syrjäytymisen ehkäisyyn. Aiheeni tekee erittäin ajankohtaiseksi uusimpaan hallitusohjelmaan kirjattu nuorten yhteiskuntatakuu, jonka myötä on käännetty katse koulutusrakenteisiin ja haetaan kestäviä keinoja nuorten työttömyyden katkaisuun.
Mielestäni on nähtävissä selvä tarve kehittää todellisia vaihtoehtoja peruskoulun jälkeisiin opiskelu-muotoihin. Oppisopimustyyppinen koulutusosuus olisi syytä luoda ammatillisen koulutuksen rakenteisiin paljon kattavammin kuin tähän asti. Uudet, laajemmat tutkimukset vastaavista opiskelumuodoista ja niiden hyödyistä olisi syytä tehdä, jotta tämän alustavan ja pienen otoksen johtopäätökset voisi selvittää isommalla otoksella.
Lisäksi tämä opinnäytetyö sisältää kyselyn ja haastattelun keinoin tehdyn suppean tutkimuksen. Sen tavoite oli selvittää Valmis väylän kautta ammatilliseen työvoimapoliittiseen koulutukseen osallistuneiden nuorten elämäntyytyväisyyttä, itsetuntoa ja tulevaisuudentoivoa ennen kontaktia ja koulutuksen aikana. Osallistujia oli yhdeksän opiskelijaa, iältään 17 - 21 -vuotiaita miehiä. Opiskelijat täyttivät kyselylomakkeen kuukausi opintojen aloittamisesta, syksyllä 2011. Syventävä haastattelu toteutettiin neljä kuukautta myöhemmin, helmikuussa 2012.
Tutkimuksen tulos kertoo Valmis väylä -hankkeen tavoittavan syrjäytymisriskissä olevien nuorten tarpeet erittäin hyvin. Opiskelijat raportoivat hyötyvän koulutuksesta, joka rytmitti päiviä ja herätti tulevaisuuden toivoa. Erityistä kiitosta saivat myös käytännönläheinen opiskelutapa sekä tiivis opintososiaalinen tuki.
Tämä antaa aihetta jatkaa ja tutkia vastaavanlaisia hankkeita, jotka tähtäävät nuorten opiskeluista ja työelämästä syrjäytymisen ehkäisyyn. Aiheeni tekee erittäin ajankohtaiseksi uusimpaan hallitusohjelmaan kirjattu nuorten yhteiskuntatakuu, jonka myötä on käännetty katse koulutusrakenteisiin ja haetaan kestäviä keinoja nuorten työttömyyden katkaisuun.
Mielestäni on nähtävissä selvä tarve kehittää todellisia vaihtoehtoja peruskoulun jälkeisiin opiskelu-muotoihin. Oppisopimustyyppinen koulutusosuus olisi syytä luoda ammatillisen koulutuksen rakenteisiin paljon kattavammin kuin tähän asti. Uudet, laajemmat tutkimukset vastaavista opiskelumuodoista ja niiden hyödyistä olisi syytä tehdä, jotta tämän alustavan ja pienen otoksen johtopäätökset voisi selvittää isommalla otoksella.