Kansainvälisen nuorisotyön virtuaaliset mahdollisuudet
Kilponen, Johanna (2021)
Kilponen, Johanna
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202103233719
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202103233719
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarve kumpusi keväällä 2020 alkaneen koronapandemian tuomista muutoksista kansainvälisen nuorisotyön kentälle. Kansainväliset hankkeet ja vaihtojaksot ovat pandemian vuoksi viivästyneet, keskeytyneet ja peruuntuneet matkustamis- ja liikkumisrajoitusten takia. Digitaalisuuden merkitys nuorisotyössä on korostunut pandemia-aikana ja yhä kasvavassa määrin se tulee olemaan osa kansainvälisen nuorisotyön toimintoja. Opinnäytetyön tutkimuksen alkuvaiheen kanssa samoihin aikoihin syksyllä 2020 linjasi EU:n komissio, että kansainvälisiä liikkuvuushankkeita oli mahdollista aloittaa virtuaalisesti, jos aloittaminen ei poikkeusolojen vuoksi ollut paikan päällä mahdollista.
Aiheeltaan ajankohtaisen opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten kansainvälistä työtä voi toteuttaa virtuaalisesti, sekä löytää sellaisia toimintamalleja, joita voi kehittää ja hyödyntää opinnäytetyön tilaajan nuorisokeskus Vasatokan käyttöön.
Tutkimusmenetelmänä toimi benchmarkkaus, joka toteutui osittain ryhmätyönä. Se sisältää dokumenttianalyysin, webropol-kyselyn sekä teemahaastattelut. Benchmarkkauksen kohteita olivat Suomen muut nuorisokeskukset ja Partio, sillä niiden tekemä kansainvälinen nuorisotyö on vastaavanlaista, jota nuorisokeskus Vasatokassa tehdään.
Tutkimuksen myötä kävi ilmi, kuinka koronapandemia on vaikuttanut kansainväliseen nuorisotyöhön benchmarkattavissa kohteissa ja kuinka työtä on mukautettu. Tuloksena löytyi erilaisia keinoja toteuttaa kansainvälistä nuorisotyötä virtuaalisesti, tapoja toteuttaa kansainvälisyyttä poikkeusaikana sekä tapoja lisätä digitaalisuutta kansainväliseen nuorisotyöhön. Tulosten perusteella on esitetty kehitysehdotuksia, joita nuorisokeskus Vasatokassa voi hyödyntää. Kehittämisehdotuksia voivat hyödyntää myös muut kansainvälistä nuorisotyötä tekevät tahot ja nuorisotoimijat, jotka haluavat lisätä kansainvälisyyttä toimintaansa.
Aiheeltaan ajankohtaisen opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten kansainvälistä työtä voi toteuttaa virtuaalisesti, sekä löytää sellaisia toimintamalleja, joita voi kehittää ja hyödyntää opinnäytetyön tilaajan nuorisokeskus Vasatokan käyttöön.
Tutkimusmenetelmänä toimi benchmarkkaus, joka toteutui osittain ryhmätyönä. Se sisältää dokumenttianalyysin, webropol-kyselyn sekä teemahaastattelut. Benchmarkkauksen kohteita olivat Suomen muut nuorisokeskukset ja Partio, sillä niiden tekemä kansainvälinen nuorisotyö on vastaavanlaista, jota nuorisokeskus Vasatokassa tehdään.
Tutkimuksen myötä kävi ilmi, kuinka koronapandemia on vaikuttanut kansainväliseen nuorisotyöhön benchmarkattavissa kohteissa ja kuinka työtä on mukautettu. Tuloksena löytyi erilaisia keinoja toteuttaa kansainvälistä nuorisotyötä virtuaalisesti, tapoja toteuttaa kansainvälisyyttä poikkeusaikana sekä tapoja lisätä digitaalisuutta kansainväliseen nuorisotyöhön. Tulosten perusteella on esitetty kehitysehdotuksia, joita nuorisokeskus Vasatokassa voi hyödyntää. Kehittämisehdotuksia voivat hyödyntää myös muut kansainvälistä nuorisotyötä tekevät tahot ja nuorisotoimijat, jotka haluavat lisätä kansainvälisyyttä toimintaansa.