Esikouluikäisen liikennetietämys päiväkoti Reppuressussa Rovaniemellä : Kartoitus esikouluikäisen liikennetietämyksestä
Manninen, Marianne (2021)
Manninen, Marianne
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104034188
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104034188
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä selvitetään, minkälainen tietämys päiväkoti Reppuressun esikouluikäisillä on liikenteestä ja liikennesäännöistä. Tutkimuksessa kartoitettavia asiakokokonaisuuksia ovat mm. turvallinen liikkuminen, vaaran paikat liikenteessä sekä jalankulkijaa koskevat liikennemerkit.
Tämä opinnäytetyö on kvalitatiivinen tutkimus, jonka tutkimusmenetelminä käytettiin haastattelua, osallistuvaa havainnointia sekä kyselyä. Työssä haastateltiin päiväkoti Reppuressun esikouluikäisten ryhmän johtajaa. Haastattelusta saatujen tietojen sekä teoriaosuuden pohjalta toteutettiin vierailu päiväkoti Reppuressuun. Päiväkodilla vierailusta kerättiin tutkimustulokset osallistuvalla havainnoinnilla. Vierailun päätteeksi ryhmän ohjaajille jätettiin kyselylomake, jonka kysymykset koskivat vierailussa käytettyä materiaalia sekä vierailun toteutusta. Kyselylomakkeeseen vastaaminen tapahtui nimettömänä.
Työn teoriaosuudessa perehdytään erityisesti 6-vuotiaan lapsen kehitykseen ja liikennekasvatukseen osana varhaiskasvatusta sekä käydään läpi alle kouluikäisten lasten liikenneonnettomuustilastoja. Teoriaosuudessa sivutaan myös ennalta estävää toimintaa ja poliisin roolia liikennekasvatuksessa.
Tutkimuksessa selvisi, että päiväkoti Reppuressun esikouluikäisten lasten osaaminen turvallisesta liikkumisesta liikenteessä on hyvällä tasolla. Turvallisen liikkumisen osaamisesta kertoi suojatiesääntöjen, heijastimien käytön, polkupyörän valoihin, pyöräilykypärän sekä turvavyön käyttöön liittyvien asioiden osaaminen. Liikenteen vaarojen havaitseminen ja tien oikealla puolella kulkeminen sekä jalan että pyörällä olivat uutta asiaa ryhmän lapsille. Liikennevalot ja osa liikennemerkeistä oli lapsille jo aiemmin tuttua. Ainoastaan muutaman liikennemerkin merkitys oli uutta tietoa suurimmalle osalle ryhmän lapsista. Tutkimuksessa selvisi myös ryhmän lasten saaneen liikennekasvatusta sekä päiväkodissa että kotona.
Tämä opinnäytetyö on kvalitatiivinen tutkimus, jonka tutkimusmenetelminä käytettiin haastattelua, osallistuvaa havainnointia sekä kyselyä. Työssä haastateltiin päiväkoti Reppuressun esikouluikäisten ryhmän johtajaa. Haastattelusta saatujen tietojen sekä teoriaosuuden pohjalta toteutettiin vierailu päiväkoti Reppuressuun. Päiväkodilla vierailusta kerättiin tutkimustulokset osallistuvalla havainnoinnilla. Vierailun päätteeksi ryhmän ohjaajille jätettiin kyselylomake, jonka kysymykset koskivat vierailussa käytettyä materiaalia sekä vierailun toteutusta. Kyselylomakkeeseen vastaaminen tapahtui nimettömänä.
Työn teoriaosuudessa perehdytään erityisesti 6-vuotiaan lapsen kehitykseen ja liikennekasvatukseen osana varhaiskasvatusta sekä käydään läpi alle kouluikäisten lasten liikenneonnettomuustilastoja. Teoriaosuudessa sivutaan myös ennalta estävää toimintaa ja poliisin roolia liikennekasvatuksessa.
Tutkimuksessa selvisi, että päiväkoti Reppuressun esikouluikäisten lasten osaaminen turvallisesta liikkumisesta liikenteessä on hyvällä tasolla. Turvallisen liikkumisen osaamisesta kertoi suojatiesääntöjen, heijastimien käytön, polkupyörän valoihin, pyöräilykypärän sekä turvavyön käyttöön liittyvien asioiden osaaminen. Liikenteen vaarojen havaitseminen ja tien oikealla puolella kulkeminen sekä jalan että pyörällä olivat uutta asiaa ryhmän lapsille. Liikennevalot ja osa liikennemerkeistä oli lapsille jo aiemmin tuttua. Ainoastaan muutaman liikennemerkin merkitys oli uutta tietoa suurimmalle osalle ryhmän lapsista. Tutkimuksessa selvisi myös ryhmän lasten saaneen liikennekasvatusta sekä päiväkodissa että kotona.