Taiteen ostoprosessin kehittäminen yritysmyyntiin : Taideverkkokauppa Taiko
Thessler, Fiina (2021)
Thessler, Fiina
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104195141
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104195141
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantaja on Demosarte Oy, jonka toimiala on suomalaisten taideteosten myynti Taiko-nimisessä verkkokaupassa. Taiko myy suomalaisia ammattitaiteilijoiden tekemiä maalauksia, veistoksia, grafiikkaa sekä valokuvataidetta maailmanlaajuisesti. Taikolla on sekä kuluttaja- että yritysasiakkaita, mutta tämä opinnäytetyö keskittyy yritysasiakkaisiin.
Työn tavoitteena on selvittää, miten Taikon palveluja voitaisiin kehttää yritysasiakkaalle mieluisammaksi. Tutkimuksen kautta tavoitteena on saada tietoa siitä, miten Taikolle jo tutut yritysasiakkaat haluaisivat, että heitä palveltaisiin Taikossa. Lisäksi halutaan tietää, ostavatko yritykset taidetta itselleen vai yrityslahjoiksi.
Tutkimusmenetelmänä käytetään haastatteluja. Haastateltaviksi valittiin Taikon yritysasiakkaita, sillä niillä on jo jonkinlainen käsitys Taikon toiminnasta. Lisäksi haastateltavien rajaus tuo selkeyttä opinnäytetyöhön ja helpottaa haastateltavien löytämistä. Haastatteluun osallistui viisi Taikon yritysasiakasta. Haastattelut toteutettiin keväällä 2021 opinnäytetyön tekijän toimesta.
Tästä opinnäytetyöstä saa tietoa yritysmyynnistä ja sen eroista ja yhteneväisyyksistä kuluttajamyyntiin, yritysmyynnin ostoprosessista sekä ostajapersoonista. Lisäksi työ käsittelee suomalaisten yrityksien suhdetta taiteeseen sekä taiteen myymistä verkkokaupassa. Tutkimuksellinen osio sisältää tietoa haastattelusta tutkimusmenetelmänä, Taikon yritysasiakkaiden haastatteluja sekä kehittämisehdotuksia Taikolle.
Haastatteluissa käy ilmi, että yritysasiakkaat ovat varsin tyytyväisiä Taikon palveluihin. Taikon asiakaspalvelu ja tapa lähestyä koetaan hyväksi ja nettisivut toimivat niin kuin pitää. Huonoksi puoleksi sanotaan Taikon laaja taidevalikoima, jota voi olla työlästä selata läpi. Lisäksi toivottiin, että Taiko myyjänä osaisi ohjeistaa ostajaa yrityslahjojen veroseuraamuksista. Taide voi olla lahjana varsin kallis eikä yritys halua joutua ongelmiin kalliin lahjan antamisesta. The subscriber of this thesis is Demosarte Oy. The company runs an online store for art called Taiko. Taiko sells finnish paintings, graphics, sculptures and photography from professional artists worldwide. Taiko has both corporate and individual customers but this thesis focuses on corporate customers.
The purpose of this thesis is to find out how Taiko’s corporate customers would like to be served by Taiko. The purpose is to make shopping for art enjoyable and easy. In addition this thesis investigates do corporate customers buy art to themselves or for gifts.
The theoretical section explores B2B sales, finnish art in enterprises, selling art on online stores and using interviews as data collecting method.
The research method was interview and the focus group was companies that already know Taiko and how it works. Companies that already know Taiko can give feedback about Taikos actions and they can mirror their experiences with Taiko in order to think how to improve its service. The data was gathered from 5 of Taikos corporate customers. The interviews took place in spring 2021 and they were done by the author of this thesis.
The findigs incicate that corporate custormers are very pleased with Taiko’s service in general. There wasn’t any major faults in the buying process. Although the results of the interviews suggest that Taiko has so much art that it can be hard to scroll through. There might also be problems with expensive art gifts and taxes. It can cause people not to buy art as gifts. The corporate customers were pleased especially with Taiko’s customer service and approaching. The interviewees also thought that the online store looked modern and worked well.
Työn tavoitteena on selvittää, miten Taikon palveluja voitaisiin kehttää yritysasiakkaalle mieluisammaksi. Tutkimuksen kautta tavoitteena on saada tietoa siitä, miten Taikolle jo tutut yritysasiakkaat haluaisivat, että heitä palveltaisiin Taikossa. Lisäksi halutaan tietää, ostavatko yritykset taidetta itselleen vai yrityslahjoiksi.
Tutkimusmenetelmänä käytetään haastatteluja. Haastateltaviksi valittiin Taikon yritysasiakkaita, sillä niillä on jo jonkinlainen käsitys Taikon toiminnasta. Lisäksi haastateltavien rajaus tuo selkeyttä opinnäytetyöhön ja helpottaa haastateltavien löytämistä. Haastatteluun osallistui viisi Taikon yritysasiakasta. Haastattelut toteutettiin keväällä 2021 opinnäytetyön tekijän toimesta.
Tästä opinnäytetyöstä saa tietoa yritysmyynnistä ja sen eroista ja yhteneväisyyksistä kuluttajamyyntiin, yritysmyynnin ostoprosessista sekä ostajapersoonista. Lisäksi työ käsittelee suomalaisten yrityksien suhdetta taiteeseen sekä taiteen myymistä verkkokaupassa. Tutkimuksellinen osio sisältää tietoa haastattelusta tutkimusmenetelmänä, Taikon yritysasiakkaiden haastatteluja sekä kehittämisehdotuksia Taikolle.
Haastatteluissa käy ilmi, että yritysasiakkaat ovat varsin tyytyväisiä Taikon palveluihin. Taikon asiakaspalvelu ja tapa lähestyä koetaan hyväksi ja nettisivut toimivat niin kuin pitää. Huonoksi puoleksi sanotaan Taikon laaja taidevalikoima, jota voi olla työlästä selata läpi. Lisäksi toivottiin, että Taiko myyjänä osaisi ohjeistaa ostajaa yrityslahjojen veroseuraamuksista. Taide voi olla lahjana varsin kallis eikä yritys halua joutua ongelmiin kalliin lahjan antamisesta.
The purpose of this thesis is to find out how Taiko’s corporate customers would like to be served by Taiko. The purpose is to make shopping for art enjoyable and easy. In addition this thesis investigates do corporate customers buy art to themselves or for gifts.
The theoretical section explores B2B sales, finnish art in enterprises, selling art on online stores and using interviews as data collecting method.
The research method was interview and the focus group was companies that already know Taiko and how it works. Companies that already know Taiko can give feedback about Taikos actions and they can mirror their experiences with Taiko in order to think how to improve its service. The data was gathered from 5 of Taikos corporate customers. The interviews took place in spring 2021 and they were done by the author of this thesis.
The findigs incicate that corporate custormers are very pleased with Taiko’s service in general. There wasn’t any major faults in the buying process. Although the results of the interviews suggest that Taiko has so much art that it can be hard to scroll through. There might also be problems with expensive art gifts and taxes. It can cause people not to buy art as gifts. The corporate customers were pleased especially with Taiko’s customer service and approaching. The interviewees also thought that the online store looked modern and worked well.