dc.contributor.author | Alanko, Saana | |
dc.date.accessioned | 2021-04-20T08:28:27Z | |
dc.date.available | 2021-04-20T08:28:27Z | |
dc.date.issued | 2021 | - |
dc.identifier.uri | http://www.theseus.fi/handle/10024/494677 | |
dc.description.abstract | Opinnäytetyön aiheena oli kehittää Erilaisten oppijoiden liiton verkossa toteutetusta kokemusasiantuntijakoulutuksesta turvallinen tila, jossa osallistujat voivat olla omana itsenään. Kehittämistyön tavoitteena luoda koulutusmateriaalia kouluttajille, jotka pyrkivät mahdollistamaan erilaisten ihmisten osallistumisen mahdollisuuksia verkossa tapahtuvaan koulutukseen turvallisuuden tunteen kautta.
Erilaisilla oppijoilla on mahdollisuus kokea yhteiskunnallistaosallisuutta Erilaisten oppijoiden liiton kokemusasiantuntijatoiminnan kautta. Liitto kouluttaa kokemusasiantuntijoita, joilla on mahdollisuus olla mukana muun muassa edunvalvonta- ja vaikuttamistyössä. Tässä ajassa on noussut tarve tuottaa koulutusta myös verkossa tapahtuvan toiminnan kautta. Tämä on luonut tarpeen kehittää digitaalisen osallistumisen mahdollisuuksia, jotta tasa-arvo toteutuu.
Opinnäytetyön tietoperusta rakentuu neljän keskeisen toimintatavan kautta, joiden avulla kouluttaja voi rakentaa turvallista kasvuntilaa verkossa tapahtuvassa koulutuksessa. Keskeisiä käsitteitä ovat dialoginen kohtaaminen verkossa, toimijuuden ja osallistumisen tukeminen, yhteisöllisyys turvallisen tilan edellytyksenä ja toiminnallisuus ja luovuus. Menetelminä opinnäytetyössä on kysely sekä sensitiivinen teemahaastattelu. Kyselyn avulla selvitettiin aiheen rajaukseen tarvittavaa tietoa. Sensitiivisen teemahaastattelun avulla pyrittiin saamaan kokemustietoa turvallisesta kasvun tilasta.
Kehittämistyön tuloksena saatiin kokemustietoa siitä millaisilla arvoilla ja toimintatavoilla kouluttaja voi rakentaa turvallisen kasvuntilan verkossa tapahtuvaan koulutusprosessiin. Tämän lisäksi aineiston kautta nousi esiin ymmärrystä siitä, miten turvattomuuden kokemus estää osallisuutta edistävän työn perustavoitteita tulla nähdyksi ja kuuluksi.
Opinnäytetyö antaa Erilaisten oppijoiden liitossa toimiville kouluttajille tietoa osallistumisen mahdollistamisesta. Kehittämistyössä muotoutunutta turvallisuusagendaa pyritään viemään liiton toiminnan ulkopuolelle koulutustoiminnan kautta. Opinnäytetyö muistuttaa kouluttajia siitä, millaisia taitoja vaaditaan kouluttajalta, jotta hän voi rakentaa turvallisen kasvuntilan. Ennen kaikkea kehittämistyö muistuttaa kolmannen sektorin toiminnan mahdollisuuksista kehittää jäsentensä osallistumisen mahdollisuuksia digitaalisten kanavien kautta. | - |
dc.language.iso | fin | - |
dc.rights | fi=All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.|sv=All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.|en=All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.| | - |
dc.title | "Eniten mä pelkään sitä että paljastun tyhmäksi" :Turvallisen tilan pedagogiset arvot ja toimintatavat | - |
dc.type.ontasot | fi=AMK-opinnäytetyö|sv=YH-examensarbete|en=Bachelor's thesis| | - |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:amk-202104195128 | - |
dc.subject.specialization | Yhteisöpedagogi | - |
dc.subject.degreeprogram | fi=Kasvatus- ja opetusala|sv=Pedagogiska området|en=Education| | - |
dc.subject.yso | koulutus | - |
dc.subject.yso | kehittäminen | - |
dc.subject.yso | turvallisuus | - |
dc.subject.yso | vuorovaikutus | - |
dc.subject.yso | ammattikorkeakoulut | - |
dc.subject.yso | erilaiset oppijat | - |
dc.subject.yso | opetus | - |
dc.subject.yso | oppimisympäristö | - |
dc.subject.yso | toimintamallit | - |
dc.subject.yso | kokemustieto | - |
dc.relation.contractor | Erilaisten oppijoiden liitto ry | - |
dc.subject.discipline | Järjestö- ja nuorisotyön koulutusohjelma | - |
annif.suggestions.links | http://www.yso.fi/onto/yso/p84|http://www.yso.fi/onto/yso/p4230|http://www.yso.fi/onto/yso/p7349|http://www.yso.fi/onto/yso/p10591|http://www.yso.fi/onto/yso/p10564|http://www.yso.fi/onto/yso/p178|http://www.yso.fi/onto/yso/p21534|http://www.yso.fi/onto/yso/p2630|http://www.yso.fi/onto/yso/p4835|http://www.yso.fi/onto/yso/p3817 | fi |