Yrityksen strategisen aseman kehittäminen virtuaalitapahtumamarkkinoilla: Case Zoan Oy
Heiskanen, Riikka (2021)
Heiskanen, Riikka
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105046830
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105046830
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tilaajana on virtuaaliteknologia-alan yritys Zoan Oy.
Työni tilaajalla on tarve kehittää liiketoimintaansa virtuaalisten yritystapahtumien alueella. Toimeksiantaja haluaa saada tarkempaa näkemystä B2B-virtuaalitapahtumamarkkinoilla.
Opinnäytetyöni tavoitteena oli löytää yrityksen pitkän tähtäimen toiminnan menestystekijät virtuaalitapahtuma-alan markkinoilla. Työn tarkoituksena oli myös selvittää tekijöitä, jotka vaikuttavat asiakkaan kokemukseen ainutlaatuisesti.
Tutkimus toteutettiin teoreettisen tietopohjan kartoittamisella ja henkilökohtaisilla asiantuntija- ja asiakashaastatteluilla.
Virtuaalitapahtuma ei ole vielä käsitteenä vakiintunut yleisesti kentällä ja asiakkaat eivät tunne alaa riittävästi. Haastatteluissa kävi ilmi tämä epätietoisuus ja koulutuksen tarve. Virtuaalitapahtumien markkinat kasvavat voimakkaasti ja erityisesti Covid-19 on käynnistänyt uutta kysyntää. Tässä voimakkaassa murroksessa yrityksillä on suuri tarve strategiseen suunnitteluun kannattavan ja kestävän toimintatavan löytämiseksi.
Haastattelut onnistuivat ja tukivat teoreettisen tietopohjan näkemyksiä.
Kaikki haastateltavat suhtautuivat aiheeseen innostuneesti ja kertoivat avoimesti omia näkemyksiään. Pidän haastattelujen antamaa tietoa luotettavana ja asiakassuhtautumista syvällisesti kuvaavana. Tämä on arvokas tietopohja, jonka perusteella olen tehnyt kehittämisehdotukseni.
Tämän opinnäytetyön tuloksena syntyi kehittämisehdotus, jossa paikallistettiin neljän osa-aluetta. Kehittämisen neljä avainaluetta ovat asiakaskokemus, tuotteistaminen, kumppanuus ja brändiyhteisö. Analyysin lopullisena tuotoksena päädyin virtuaalisen tapahtumatilan (Virtual Lounge) konseptin esittämiseen.
Työni tilaajalla on tarve kehittää liiketoimintaansa virtuaalisten yritystapahtumien alueella. Toimeksiantaja haluaa saada tarkempaa näkemystä B2B-virtuaalitapahtumamarkkinoilla.
Opinnäytetyöni tavoitteena oli löytää yrityksen pitkän tähtäimen toiminnan menestystekijät virtuaalitapahtuma-alan markkinoilla. Työn tarkoituksena oli myös selvittää tekijöitä, jotka vaikuttavat asiakkaan kokemukseen ainutlaatuisesti.
Tutkimus toteutettiin teoreettisen tietopohjan kartoittamisella ja henkilökohtaisilla asiantuntija- ja asiakashaastatteluilla.
Virtuaalitapahtuma ei ole vielä käsitteenä vakiintunut yleisesti kentällä ja asiakkaat eivät tunne alaa riittävästi. Haastatteluissa kävi ilmi tämä epätietoisuus ja koulutuksen tarve. Virtuaalitapahtumien markkinat kasvavat voimakkaasti ja erityisesti Covid-19 on käynnistänyt uutta kysyntää. Tässä voimakkaassa murroksessa yrityksillä on suuri tarve strategiseen suunnitteluun kannattavan ja kestävän toimintatavan löytämiseksi.
Haastattelut onnistuivat ja tukivat teoreettisen tietopohjan näkemyksiä.
Kaikki haastateltavat suhtautuivat aiheeseen innostuneesti ja kertoivat avoimesti omia näkemyksiään. Pidän haastattelujen antamaa tietoa luotettavana ja asiakassuhtautumista syvällisesti kuvaavana. Tämä on arvokas tietopohja, jonka perusteella olen tehnyt kehittämisehdotukseni.
Tämän opinnäytetyön tuloksena syntyi kehittämisehdotus, jossa paikallistettiin neljän osa-aluetta. Kehittämisen neljä avainaluetta ovat asiakaskokemus, tuotteistaminen, kumppanuus ja brändiyhteisö. Analyysin lopullisena tuotoksena päädyin virtuaalisen tapahtumatilan (Virtual Lounge) konseptin esittämiseen.