Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Humanistinen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Humanistinen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Tiimimestari vuorovaikutustaitojen, osallisuuden ja dialogisen kulttuurin edistäjänä

Tamminen, Sirpa (2021)

Avaa tiedosto
Tiimimestari vuorovaikutustaitojen, osallisuuden ja dialogisen kulttuurin edistäjänä (1.345Mt)
Lataukset: 


Tamminen, Sirpa
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105097853
Tiivistelmä
Helsingin kaupungin kasvatuksen ja koulutuksen toimialalla oli siirrytty tiimiorganisaatioon 2018. Myös sen alaisuudessa toimiva Nuorten työpajat oli muuttanut toimintansa tiimiorganisaation tavoitteiden mukaiseksi. Tämä opinnäytetyö oli tutkimus uudesta tiimi-mestarin tehtävästä kahvilatiimissä ja siitä, miten tiimimestari voi toiminnallaan edistää vuorovaikutustaitoja, osallisuutta ja dialogista kulttuuria. Työn tilaajana oli Stadin aikuis- ja ammattiopiston Nuorten työpajat.

Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja tutkimuksessa oli käytetty useaa eri menetelmää, jota myös menetelmätriangulaatioksi kutsutaan. Menetelminä olivat benchmarkkaus, puolistrukturoitu teemahaastattelu ja yhteisöllinen kehittäminen. Benchmarkkaus tehtiin haastattelemalla tiimiorganisaatioon siirtyneen keskustakirjasto Oodin esihenkilöä ja tutustumalla hänen opinnäytetyöhönsä tiimien itseohjautuvuudesta. Teemahaastattelut ja kehittämispaja pidettiin kahvilatiimin jäsenille.

Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin tiimin menestystekijöitä, vuorovaikutusta, dialogin periaatteita, sosiaalista pääomaa ja työhyvinvointia. Tutkimusaineiston analyysissä hyödynnettiin teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä.

Tiimimestarin tehtävä näyttäytyi hyvinkin vaativana ja paljon odotuksia herättävänä tehtävänä ja se ymmärrettiin suurelta osin organisaation tavoitteiden mukaiseksi. Tiimissä koet-tiin olevan hyvä ilmapiiri ja oma työ koettiin merkitykselliseksi. Kuitenkin roolit, rakenteet ja tavoitteet tiimissä olivat osin epäselviä.

Oodissa tiimimentori, Harvardin yliopiston tutkimuksissa sekä kirjallisuudessakin korostettu tiimin johtamiseen panostettu resurssi, näyttäytyivät merkittävinä tekijöinä tiimien kehittämisessä. Tutkimusaineistojen pohjalta syntyi ehdotus toimintamallista, jonka avulla tiimimestari voi auttaa tiimiä kehittymään arjessa sen vaatimalla tavalla, dialogisin periaattein. Toimintamallissa ehdotettiin mallia kokouksille, tiimisopimuksen ja turvallisen tilan ohjeiden tekoa yhdessä tiimin kanssa, asiantuntijavierailuja ja tiimiroolitestiä tiimin jäsenille helpottamaan ymmärrystä toistensa tavoista toimia tiimissä. Tuloksena syntyi myös mittarit tiimin hyvinvoinnin ja toimintakyvyn seuraamiseen. Toimintamalli toimii kaikissa oppivissa organisaatioissa, missä toimitaan tiimimallin mukaan ja valmentavan johtajuuden periaattein. Lisäksi syntyi hyviä ehdotuksia tiimimestarin käsikirjan jatkokehitykseen.
 
The education division of the City of Helsinki moved to a team organization system in 2018. The Youth Workshops, which operate under the City of Helsinki, have also changed their operations in line with the goals of the team organization system. This thesis focuses on the new role of the team leader in a cafe team, and the ways in which a team leader can promote interaction skills, inclusion, and a culture of dialogue.

The client for this thesis project was the Youth Workshops of the Helsinki Vocational College and Adult Institute. The thesis was carried out as a qualitative research project. Several different methods, also called method triangulation, were used in the research. The methods were benchmarking, a half structured thematic interview and community development. The benchmarking was done by interviewing the foreman of the Helsinki Central Library, also known as Oodi, that moved to the team organization system, and by getting acquainted with her thesis on promoting self-direction in teams. Thematic interviews and a development workshop were held for members of the café team. In this way, the research subjects’ own perceptions of the role of the team leader and development goals for the team were achieved. The theoretical part of the thesis was concerned with the problem with team success factors, interaction, the principles of dialogue, social capital and well-being at work. Theoretical guided content analysis was utilized in the analysis of the material.

The task of a team leader was perceived as demanding and provoked a great deal of expectations. This role was largely understood to be in line with the goals of the organization. The team members reported experiencing a good atmosphere within the team and the members considered their individual work input to be meaningful. However, the roles, structures and goals within the team were partially unclear to the team members.

In the Helsinki Central Library Oodi, the team mentor proved to be a significant factor in team development. A team member is a resource focused on team leadership highlighted in Harvard University research as well as in current literature. Based on the materials, a proposal was made for an operating model that allows the team leader to help the team develop in everyday life in the way it requires, with dialogical principles. The operating model pro-posed a model for meetings, team agreement and safe space instructions with the team, ex-pert visits, and a teamrole test for team members to facilitate understanding about each other’s ways of working in the team. As a result, indicators for monitoring the well-being of the team and ability to function were formed. The operating model works in all learning organizations, where they work according to a team model and the principles of coaching leadership. In addition, good suggestions were made for the further development of the team leader handbook.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste