Sosiaalisen median kohderyhmät ja Etelä-Karjalan pelastuslaitoksen sisäinen viestintä
Mänttäri, Joni (2021)
Mänttäri, Joni
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105087810
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105087810
Tiivistelmä
Sosiaalinen media on merkityksellinen osa lähes jokaisen ihmisen arkea. Yhä useammalla on älypuhelin, joka kulkee aina mukana. Älypuhelimella pääsee helposti selaamaan sosiaalista mediaa, ja niin tehdäänkin lähes joka paikassa; aamupalalla, WC:ssä, junamatkalla tai sängyssä. Miljoonat suomalaiset käyttävät sosiaalista mediaa. Tällä opinnäytetyöllä oli tarkoitus selvittää, millaisia kohderyhmiä missäkin sosiaalisen median palvelussa on eli onko Facebookissa enää vain yli 30-vuotiaat tai kuinka paljon naisia on Twitterissä miehiin verrattuna. Tässä työssä on lisäksi tutkittu pelastuslaitoksien viestinnän sisältöä Facebookissa, Twitterissä ja Instagramissa. Näiden lisäksi tuotettiin myös kyselytutkimus Etelä-Karjalan pelastuslaitoksen päätoimiselle ja sivutoimiselle henkilöstölle pelastuslaitoksen sisäisestä viestinnästä.
Tässä työssä tuotettiin tutkimustulosta siihen, minkä ikäiset henkilöt käyttävät mitäkin sosiaalisen median palvelua ja siihen, mikä näitä henkilöitä kiinnostaa eniten pelastuslaitoksissa. Tuloksena syntyi luettelo pelastuslaitoksien viestinnän sisällöstä sosiaalisessa mediassa. Etelä-Karjalan pelastuslaitoksen sisäisen viestinnän tutkimuskysymykseen saatiin tärkeitä vastauksia, joiden avulla toimintaa voidaan todennäköisesti parantaa.
Syntyneitä tilastoja voidaan hyödyntää viestinnän entistä tarkempaan kohdentamiseen sosiaalisessa mediassa. Kansalaisten vastauksia ja pelastuslaitoksien viestinnän sisältöä voidaan verrata keskenään ja tutkia, kohtaavatko mielenkiinnot ja tarjottu viestintä. Näin on mahdollista löytää viestinnän kehityskohdat helpommin. Tuotokset voivat vaikuttaa välillisesti viestinnän tarkkuuteen ja suunnitelmallisuuteen tulkinnanvaraisuuksien vähentämiseksi.
Tässä työssä tuotettiin tutkimustulosta siihen, minkä ikäiset henkilöt käyttävät mitäkin sosiaalisen median palvelua ja siihen, mikä näitä henkilöitä kiinnostaa eniten pelastuslaitoksissa. Tuloksena syntyi luettelo pelastuslaitoksien viestinnän sisällöstä sosiaalisessa mediassa. Etelä-Karjalan pelastuslaitoksen sisäisen viestinnän tutkimuskysymykseen saatiin tärkeitä vastauksia, joiden avulla toimintaa voidaan todennäköisesti parantaa.
Syntyneitä tilastoja voidaan hyödyntää viestinnän entistä tarkempaan kohdentamiseen sosiaalisessa mediassa. Kansalaisten vastauksia ja pelastuslaitoksien viestinnän sisältöä voidaan verrata keskenään ja tutkia, kohtaavatko mielenkiinnot ja tarjottu viestintä. Näin on mahdollista löytää viestinnän kehityskohdat helpommin. Tuotokset voivat vaikuttaa välillisesti viestinnän tarkkuuteen ja suunnitelmallisuuteen tulkinnanvaraisuuksien vähentämiseksi.