Materiaalipankista koulutustyökaluksi
Nurmela, Adéle (2021)
Nurmela, Adéle
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105118176
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105118176
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tilaajana toimii Vihreät nuoret, joka on Vihreä liitto rp:n opiskelija- ja nuorisojärjestö. Vihreiden nuorten visiona on ekologisesti kestävä ja feministinen tulevaisuus, jossa nuoret muuttavat maailmaa.
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää materiaalipankista itsenäistä oppimista tukeva digitaalinen työkalu, joka tukee Vihreiden nuorten jäsenien matkaa järjestötoimijoiksi, vaikuttajiksi ja poliitikoiksi. Se tarkoittaa sitä, että materiaalipankin kehittämisessä huomioidaan se, että käyttäjät saa valmiuksia vaikuttaa yhteiskuntaan valitsemiensa keinojen avulla ja sellaisessa ympäristössä, joka tuntuu käyttäjästä mieluisimmalta.
Opinnäytetyö on toiminnallinen opinnäytetyö, jossa pääasiallisena tutkimusmenetelmänä käytettiin benchmarkkausta, eli vertailukehittämistä. Benchmarkkauskohteita tässä opinnäytetyössä on neljä, sen lisäksi menetelminä hyödynnettiin myös työpajaa sekä ryhmäkeskusteluita, jotka pohjasivat lyhyeen kyselyyn.
Opinnäytetyön tuloksena on uudistettu Mappi, joka toimii Google Drive -alustalla digitaalisesti jäsenien saatavilla. Uudistettu Mappi on käytettävyydeltään yksinkertaisempi, joka mahdollistaa ajantasaisen tiedon etsimisen ja saavutettavuuden selkeämmin. Mappi mahdollistaa Vihreiden nuorten jäsenien kasvamisen niin järjestötoimijoina, vapaaehtoisina, aktivisteina kuin poliitikkoinakin tarjoamalla hyödynnettäviä materiaalipohjia, koulutuksia kansalaisvaikuttamisesta ja järjestötoiminnasta, sekä ohjeistuksia yhdistystoiminnan ylläpitämiseen.
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää materiaalipankista itsenäistä oppimista tukeva digitaalinen työkalu, joka tukee Vihreiden nuorten jäsenien matkaa järjestötoimijoiksi, vaikuttajiksi ja poliitikoiksi. Se tarkoittaa sitä, että materiaalipankin kehittämisessä huomioidaan se, että käyttäjät saa valmiuksia vaikuttaa yhteiskuntaan valitsemiensa keinojen avulla ja sellaisessa ympäristössä, joka tuntuu käyttäjästä mieluisimmalta.
Opinnäytetyö on toiminnallinen opinnäytetyö, jossa pääasiallisena tutkimusmenetelmänä käytettiin benchmarkkausta, eli vertailukehittämistä. Benchmarkkauskohteita tässä opinnäytetyössä on neljä, sen lisäksi menetelminä hyödynnettiin myös työpajaa sekä ryhmäkeskusteluita, jotka pohjasivat lyhyeen kyselyyn.
Opinnäytetyön tuloksena on uudistettu Mappi, joka toimii Google Drive -alustalla digitaalisesti jäsenien saatavilla. Uudistettu Mappi on käytettävyydeltään yksinkertaisempi, joka mahdollistaa ajantasaisen tiedon etsimisen ja saavutettavuuden selkeämmin. Mappi mahdollistaa Vihreiden nuorten jäsenien kasvamisen niin järjestötoimijoina, vapaaehtoisina, aktivisteina kuin poliitikkoinakin tarjoamalla hyödynnettäviä materiaalipohjia, koulutuksia kansalaisvaikuttamisesta ja järjestötoiminnasta, sekä ohjeistuksia yhdistystoiminnan ylläpitämiseen.