”Missä ne kylän nuoret oikein mennee” : Jalkautuvan nuorisotyön kehittäminen Siilinjärvellä
Hämäläinen, Miia (2021)
Hämäläinen, Miia
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105118160
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105118160
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö ”Missä ne kylän nuoret oikein mennee”- jalkautuvan nuorisotyön kehittäminen Siilinjärvellä, käsittelee nuorten kohtaamista ja sen kehittämistä jalkautuvassa nuorisotyössä Siilinjärvellä. Kehittämistyön tilaajana toimi Siilinjärven kunnan nuorisotoimi. Työn taustalla on Siilinjärven kunnassa loppuvuodesta 2020 alkuvuoteen 2021 toteutettu Aseman lapset ry:n Walkers-toimintajakso ja tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia erilaisia mahdollisuuksia aktiivisen jalkautuvan nuorisotyön toteuttamiseen Siilinjärvellä. Opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää millaisia kohtaamisia kunnan nuoret pitävät nuorisotyön kanssa merkityksellisinä ja kuinka jalkautuvaa nuorisotyötä voisi tulevaisuudessa Siilinjärvellä toteuttaa.
Opinnäytetyön aineistonkeruussa käytettiin erilaisia menetelmiä, toiminnallista aineistonkeruuta sekä aihetta tarkasteltiin laajasti tietoperustassa. Kehittämistyön aikana jalkautuvassa nuorisotyössä kohdatuille nuorille toteutettiin sähköinen kysely, jolla selvitettiin nuorten ajatuksia nuorisotyön kohtaamisesta. Kyselyyn saatiin 19 vastausta eri ikäisiltä nuorilta. Lisäksi nuoret saivat toiminnallisesti arvioida nuorisotyön kohtaamisen merkitystä. Tällä toiminnallisella menetelmällä saatiin selville 26 nuoren mielipide kohtaamisen merkityksellisyydestä. Aineistoa kerättiin myös nuorisotyön ammattilaisilta teemahaastattelun muodossa. Haastattelu toteutettiin neljälle nuorisotyön eri suuntautumista edustavalle ammattilaiselle, erityisnuorisotyölle, etsivälle nuorisotyölle, ehkäisevälle päihdetyölle ja talonuorisotyölle.
Tulosten pohjalta voidaan todeta, että nuorten mielestä jalkautuvalle nuorisotyölle on Siilin-järven kunnassa tarvetta ja nuoret kaipaavat nuorisotyötä heidän vapaa-ajanviettopaikoilleen. Nuorisotyön mukaan jalkautuvan nuorisotyön säännöllisellä toteuttamisella on mahdollisuus tavoittaa laajemmin nuorisotalojen ulkopuolelle jääviä nuoria ja olla ajan tasalla oman kuntansa nuorten keskuudessa vallitsevista ilmiöistä.
Kehittämistyön tuotoksena toteutettiin jalkautuvan nuorisotyön mallintamisella Siilinjärven nuorisotyölle jalkautuvan nuorisotyön vinkkilista, jonka tarkoituksena olisi olla apuna jalkautuvan nuorisotyön aloittamisessa.
Opinnäytetyön aineistonkeruussa käytettiin erilaisia menetelmiä, toiminnallista aineistonkeruuta sekä aihetta tarkasteltiin laajasti tietoperustassa. Kehittämistyön aikana jalkautuvassa nuorisotyössä kohdatuille nuorille toteutettiin sähköinen kysely, jolla selvitettiin nuorten ajatuksia nuorisotyön kohtaamisesta. Kyselyyn saatiin 19 vastausta eri ikäisiltä nuorilta. Lisäksi nuoret saivat toiminnallisesti arvioida nuorisotyön kohtaamisen merkitystä. Tällä toiminnallisella menetelmällä saatiin selville 26 nuoren mielipide kohtaamisen merkityksellisyydestä. Aineistoa kerättiin myös nuorisotyön ammattilaisilta teemahaastattelun muodossa. Haastattelu toteutettiin neljälle nuorisotyön eri suuntautumista edustavalle ammattilaiselle, erityisnuorisotyölle, etsivälle nuorisotyölle, ehkäisevälle päihdetyölle ja talonuorisotyölle.
Tulosten pohjalta voidaan todeta, että nuorten mielestä jalkautuvalle nuorisotyölle on Siilin-järven kunnassa tarvetta ja nuoret kaipaavat nuorisotyötä heidän vapaa-ajanviettopaikoilleen. Nuorisotyön mukaan jalkautuvan nuorisotyön säännöllisellä toteuttamisella on mahdollisuus tavoittaa laajemmin nuorisotalojen ulkopuolelle jääviä nuoria ja olla ajan tasalla oman kuntansa nuorten keskuudessa vallitsevista ilmiöistä.
Kehittämistyön tuotoksena toteutettiin jalkautuvan nuorisotyön mallintamisella Siilinjärven nuorisotyölle jalkautuvan nuorisotyön vinkkilista, jonka tarkoituksena olisi olla apuna jalkautuvan nuorisotyön aloittamisessa.