Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Humanistinen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Humanistinen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Dokumentering av finlandssvenskt teckenspråk i ett återupplivningssyfte

Waldonen, Tove (2021)

 
Avaa tiedosto
Waldonen_Tove.pdf (1.260Mt)
Lataukset: 


Waldonen, Tove
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105118289
Tiivistelmä
Suomeruotsalainen viittomakieli on uhattu vähemmistökieli ja kieltä ja sen vähemmistöä varten on käynnistetty elvytysprojekti . Kielivähemmistön tilanteesta riippuen eri keinoja ja välineitä voidaan hyödyntää elvytystyössä. Kielen dokumentointi on tavallinen keino.

Tämän työn keskiössä on työpaja jonka tavoitteena on dokumentoida kieltä, kerätä viittomia ja kartuttaa suomenruotsalaisen SignWikissä olevien viittomien määrää. Materiaali on tarkoitettu yleiseen käyttöön ja osaksi elvytystyötä.

Kun vähemmistö itse on elvytystyön lähtökohtana yhdistää se vähemmistön oman kulttuuriperintönsä äärelle. Kielen dokumentointi on elvytystyössä keskeinen työväline. Dokumentoinnin myötä kieli muodostuu huomion keskipisteeksi ja osallisten kielitaidot alkavat kehittymään. Tuotettua matreriaalia voidaan hyödyntää kielen ja sen vähemmistön näkyvyyden lisäämiseksi ja vaikuttamistyöhön valtaväestön tuen lisäämiseksi. Kieli yhteisenä kiinnostuksen kohteena tuo vähemmistöä yhteen ja vahvistaa henkilöiden itsetuntoa ja kielitietoisuutta ja yhteenkuuluvuuden kokemus kasvaa. Järjestämällä koulutuksia henkilöille, joille uhattu kieli on vieras ja nuoremmille sukupolville voidaan kartuttaa kielenkäyttäjien määrää ja mahdollisuukisa käyttää kieltä useammissa tilanteissa. Dokumentointi ei yleensä onnistu tuottamaan riittävän laadukasta opetusmateriaalia. Tuotetun materiaalin julkaiseminen kielestä kiinnostuneille oli tärkeä tavoite dokumentointityössä.

Sanaston kerääminen työpajatyyppisessä tilanteessa edellyttää, että suunnittelussa huomoidaan tilaisuuden teema, osallistujat, valta- ja kielirakenteet, sekä kuvausjärjestelyt, osallisujien suostumus kuvaukseen ja kuvauksen jälkeiseen materiaalin köyttöön, ja tietosuoja-asiat.Terminologiatyyppinen lähestymistapa voi tukea keskustelua kielestä, sen käsitteistä ja sanoista/viittomista. Selkeät tavoitteet siitä minkälaista kielenkäyttöä, mitä termejä ja viittomia halutaan kerätä ja esimerkiksi uusien sanojen määrästä tukevat tavoitteellista työskentelyä työpajan aiakana.

Kokemukset työpajasta osoittavat, että suomenruotsalaisella viittomakielivähemmistöllä on vahva kielitietoisuus. Osallistujat olivat tottuneet keskustelemaan ilmaisujen ja merkitysten variaatioista ja reagoivat suomalaisiin huulioihin. Aiemmin tehdyn vankan työn ansiosta työpaja oli helppo liittää olemassa oleviin tavoitteisiin
 
Det finlandssvenska teckenspråket är ett hotat minoritetsspråk och det pågår ett återupplivningsprojekt för språket och dess minoritet. Beroende på språkminortetens situation kan olika medel och verktyg utnyttjas. Dokumentering av språk är ett allmänt verktyg.

I centrum av arbetet är en workshop med avsikten att dokumentera språket, samla tecken och utöka antalet tecken i SignWiki. Materialet är för allmänt bruk och bidrar till återuppivningsarbetet på ett hörn.

Då återupplivningsarbetet utgår från minoriteten själv för det samman minoriteten i sitt kulturarv. Ett centralt verktyg inom återupplivning är dokumentering av språket. Dokumenteringsarbetet bidrar till att lägga fokus på språket och delaktigas språkkunskaper ökar. Producerat material kan utnyttjas till att göra minoriteten och dess språk mera synliga och till påverkningsarbete för att skaffa mera stöd av majoriteten. Ett gemensamt inresse för språket sammanför minoriteten och stärker individernas självkänsla och språkmedvetande och samhörigheten ökar. Undervisning i språket för andraspråksanvändare och yngre generationer kan bidra till att öka antalet språkanvändare och möjligheterna till att använda språket i olika situationer. Dokumenteringen ensam lyckas sällan producera tillräckligt bra material i undervisningssyfte. Ett sätt att samla och publicera kunskap om språket är orboksformat. Målet med dokumenteringen var att göra det samlade materialet tillgängligt för intresserade.

En workshopsbaserad insamlingssituation kräver att man planerar och beaktar tema, deltagare, makt- och språkstrukturer, samt inspelningsarrangemang, deltagarnas samtycke till inspelningen och utnyttjandet av materialet efteråt och sekretess. Terminologimässigt arbetsförfarande kan stöda diskussionen om språket, dess begrepp och ord/tecken. Tydliga målsättningar om önskat språkbruk, termer och tecken samt tex antal nya ord stöder ett målmedvetet arbete under dagen.

Erfarenheten av workshopen bekräftar att den finlandssvenska tckenspråksminoriteten har högt språkmedvetande. Deltagarna var vana vid att diskutera variationer i uttryck och betydelser och reagerade på finska munrörelser. På grund av tidigare gediget arbete var det lätt att binda workshopen till existerande målsättningar.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste