Globaalikasvatus kouluissa ja järjestöissä : Yhteistyön haasteet ja mahdollisuudet
Holm, Saila; Törnroos, Linda (2012)
Holm, Saila
Törnroos, Linda
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112215992
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112215992
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tilaajana toimi Rauhankasvatusinstituutti Ry. Rauhankasvatusinstituutti on uskonnol-lisesti ja poliittisesti sitoutumaton kansalaisjärjestö jonka tehtävä on tukea opettajia ja kasvattajia rauhankasvatustyössä ja edistää kasvatuksen avulla sellaisen kansalaismielipiteen syntymistä, joka mahdollistaa pysyvän ja oikeudenmukaisen rauhantilan syntymisen. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää mitä haasteita ja mahdollisuuksia globaalikasvatus tuo järjestöille ja kouluille, erityisesti yhteistyön puitteissa. Saatujen tulosten perusteella tilaajan tarkoituksena on kehittää Maailmankoulu – hankkeen toimintaa.
Opinnäyte toteutettiin parityönä. Opinnäytetyönä toteutettiin selvitys jonka tarkoituksena haluttiin kerätä opettajien ja järjestöjen kokemuksia globaalikasvatuksesta ja siihen liittyvästä yhteistyöstä. Tämän lisäksi selvitimme mikä opettajia motivoi globaalikasvatuksen opettamiseen. Selvitys toteu-tettiin kvalitatiivisesti ja aineisto kerättiin syvähaastatteluilla. Opinnäytetyötä varten haastateltiin kuutta (6) globaalikasvatusjärjestön työntekijää. Opettajia haastateltiin yhteensä kymmenen (10).
Opettajat olivat pääsääntöisesti yläkoulujen ja lukioiden opettajia, joilla oli globaalikasvatuksesta jo aikaisempaa kokemusta.
Tutkimuksessa selvisi järjestöjen halu muuttaa rahoitusmallia siten, että se tukisi paremmin yhteis-työn tekemistä järjestöjen ja koulujen kesken. Rauhankasvatusinstituutin ja haastateltavien mukaan järjestöjen ja koulujen välistä yhteistyötä tukisi globaalikasvatuksen oma Resurssikeskus. Resurssi-keskus olisi fyysinen paikka pääkaupunkiseudulla ja lisäksi se toimisi verkossa materiaalipankkina. Opettajien motivaatiotekijöitä globaalikasvatuksen opettamiseen selvitettiin. Selvityksen mukaan opettajia motivoivat monet eri tekijät. Yhteistä kaikille oli samanlaiset arvot ja kiinnostus globaaleihin teemoihin ja halu parantaa maailmaa. Osa koki opettajana velvollisuudekseen opettaa globaalikasvatuksen eri teemoja.
Opinnäyte toteutettiin parityönä. Opinnäytetyönä toteutettiin selvitys jonka tarkoituksena haluttiin kerätä opettajien ja järjestöjen kokemuksia globaalikasvatuksesta ja siihen liittyvästä yhteistyöstä. Tämän lisäksi selvitimme mikä opettajia motivoi globaalikasvatuksen opettamiseen. Selvitys toteu-tettiin kvalitatiivisesti ja aineisto kerättiin syvähaastatteluilla. Opinnäytetyötä varten haastateltiin kuutta (6) globaalikasvatusjärjestön työntekijää. Opettajia haastateltiin yhteensä kymmenen (10).
Opettajat olivat pääsääntöisesti yläkoulujen ja lukioiden opettajia, joilla oli globaalikasvatuksesta jo aikaisempaa kokemusta.
Tutkimuksessa selvisi järjestöjen halu muuttaa rahoitusmallia siten, että se tukisi paremmin yhteis-työn tekemistä järjestöjen ja koulujen kesken. Rauhankasvatusinstituutin ja haastateltavien mukaan järjestöjen ja koulujen välistä yhteistyötä tukisi globaalikasvatuksen oma Resurssikeskus. Resurssi-keskus olisi fyysinen paikka pääkaupunkiseudulla ja lisäksi se toimisi verkossa materiaalipankkina. Opettajien motivaatiotekijöitä globaalikasvatuksen opettamiseen selvitettiin. Selvityksen mukaan opettajia motivoivat monet eri tekijät. Yhteistä kaikille oli samanlaiset arvot ja kiinnostus globaaleihin teemoihin ja halu parantaa maailmaa. Osa koki opettajana velvollisuudekseen opettaa globaalikasvatuksen eri teemoja.