Digitaalinen nuorisotyö : Nykytila, hyvät käytänteet ja nuorten toiveet
Leppänen, Nelli; Vojnovic, Ivana (2021)
Leppänen, Nelli
Vojnovic, Ivana
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105128466
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105128466
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarve on noussut korona-ajan tuomista muutoksista nuorisotyöhön. Muutokset näkyvät digitaalisuuden lisääntymisenä nuorisotyössä. Työmme tavoitteena on kehittää digitaalista nuorisotyötä ja luoda työkalupakki tutkimuksemme tuloksien pohjalta. Tarkoituksenamme on tutkia digitaalisen nuorisotyön nykytilaa, hyviä käytänteitä sekä nuorten toiveita ja kokemuksia siitä.
Työn tilaajana toimii kunnallisen nuorisotyön osaamiskeskus Kanuuna. Tilaajamme toiveena työllemme oli keskittyä ja tuoda esiin nuorten toiveita ja kokemuksia digitaalisesta nuorisotyöstä. Muotoilimme tilaajamme toiveesta pääkysymyksen tutkimuksellemme: “miten tehdä/ kehittää digitaalista nuorisotyötä nuorten toiveet ja kokemukset huomioon ottaen?”
Työmme on laadullista tutkimusta. Toimenpiteinä ja menetelminä käytimme havainnointia, haastattelua ja kyselyä. Näiden lisäksi keräsimme teoriapohjaa olemassa olevista materiaaleista ja tutkimuksista. Aineisto on analysoitu yhtenä kokonaisuutena pelkistämällä, koodamalla ja teemoittelemalla.
Työmme tulokset ovat laajoja, sillä aiheemmekin on laaja. Tuloksissa käsittelemme digitaalisen nuorisotyön nykytilaa, hyviä käytänteitä sekä nuorten toiveita. Erityisesti nostamme esille nuorten osallistamisen, digipedagogiikan, kouluttautumisen ja suunnitelmallisuuden. Työmme tuloksien pohjalta loimme ohjenuoran, eli työkalupakin, jota alan ammattilaiset voivat hyödyntää työssään.
Työkalupakki on työmme tuotos, joka sisältää hyviksi koettuja käytänteitä ja toimenpide-ehdotuksia ammattilaisille. Työkalupakissa käsitellään vuosikelloa ja konkreettisia esimerkkejä tavoista, joilla digitaalista nuorisotyötä voi toteuttaa toimintana, sisältönä tai välineenä.
Työn tilaajana toimii kunnallisen nuorisotyön osaamiskeskus Kanuuna. Tilaajamme toiveena työllemme oli keskittyä ja tuoda esiin nuorten toiveita ja kokemuksia digitaalisesta nuorisotyöstä. Muotoilimme tilaajamme toiveesta pääkysymyksen tutkimuksellemme: “miten tehdä/ kehittää digitaalista nuorisotyötä nuorten toiveet ja kokemukset huomioon ottaen?”
Työmme on laadullista tutkimusta. Toimenpiteinä ja menetelminä käytimme havainnointia, haastattelua ja kyselyä. Näiden lisäksi keräsimme teoriapohjaa olemassa olevista materiaaleista ja tutkimuksista. Aineisto on analysoitu yhtenä kokonaisuutena pelkistämällä, koodamalla ja teemoittelemalla.
Työmme tulokset ovat laajoja, sillä aiheemmekin on laaja. Tuloksissa käsittelemme digitaalisen nuorisotyön nykytilaa, hyviä käytänteitä sekä nuorten toiveita. Erityisesti nostamme esille nuorten osallistamisen, digipedagogiikan, kouluttautumisen ja suunnitelmallisuuden. Työmme tuloksien pohjalta loimme ohjenuoran, eli työkalupakin, jota alan ammattilaiset voivat hyödyntää työssään.
Työkalupakki on työmme tuotos, joka sisältää hyviksi koettuja käytänteitä ja toimenpide-ehdotuksia ammattilaisille. Työkalupakissa käsitellään vuosikelloa ja konkreettisia esimerkkejä tavoista, joilla digitaalista nuorisotyötä voi toteuttaa toimintana, sisältönä tai välineenä.