Poliisin ja erätarkastajan yhteispartiointi SusiLIFE-hankkeessa ja sen toimivuuden arviointi toimivaltuuksien näkökulmasta
Kokkonen, Jaakko (2021)
Kokkonen, Jaakko
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105148698
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105148698
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tarkastella SusiLIFE-hankkeen poliisin ja Metsähallituksen erätarkastajan muodostaman yhteispartion toimivuutta toimivaltuuksien näkökulmasta. Työn tavoitteena oli tuottaa tietoa, kuinka toimivaksi partio kokee erätarkastajan ja poliisin muodostaman yhteispartion. Tutkimuksella haluttiin tuoda esille mitä hyvää, mahdollisia haasteita tai kehitettävää partion toiminnan yhteydessä on huomattu toimivaltuuksien näkökulmasta. Lisäksi tutkimuksessa on pohdittu, olisiko jokin muu partion kokoonpano tarkoituksenmukaisempi tähän hankkeeseen. Opinnäytetyön aihetta ehdotti Itä-Suomen poliisilaitos. Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää muun muassa partion toiminnan kehittämiseen ja tulevaisuutta ajatellen, mikäli vastaavanlaisia yhteispartioita erävalvontaan suunnitellaan perustettavan.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimuksen aineisto on kerätty haastattelulla SusiLIFE-hankkeen partion jäseniltä. Aineisto analysointi tapahtui induktiivisella menetelmällä.
SusiLIFE-hankkeen partion kokemuksien perusteella yhteispartio nähtiin positiivisena asiana molempien partion osapuolien asiantuntijuuden yhdistämisenä, jolloin monipuolista osaamista saatiin yhdistettyä yhteen partioon. Toimivaltuuksien näkökulmasta partion toiminnassa ei ole haasteita yhteispartion suoritettaessa erävalvontaa valtion alueilla, jossa erätarkastajalla on toimivaltaa erävalvontaan, joka tulee laista metsähallituksen erävalvonnasta. Toimivaltuuksien osalta haasteiksi koettiin toiminta yksityisellä alueella, jossa erätarkastajalla ei ole itsenäisesti toimivaltaa suorittaa erävalvontaa.
Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että erätarkastajan ja poliisin muodostama yhteispartio toimivaltuuksien näkökulmasta viisivuotisessa projektissa ei nähty kovin toimivana yhdistelmänä toimivaltuuksien näkökulmasta, koska partion toiminta suuntautuu suurelta osin yksityisten maanomistajien alueille eikä erätarkastajalla yksityisellä alueella ole toimivaltaa suorittaa erävalvontaa muutoin, kun mitä EvL 11 § oikeudet toisen kiinteistöllä oikeuttaa. Partio kohtaa työvuorossaan erävalvonnan tehtäviä lisäksi myös poliisitehtäviä, joihin erätarkastajalla ei ole toimivaltaa eikä välineitä puuttua ja tämä ei ole kovinkaan tarkoituksenmukaista partiona toimittaessa. Lisäksi oli havaittavissa, että partion työmäärä ei jakaannu joka suhteessa tasaisesti poliisin ja erätarkastajan välillä, erätarkastajan rajallisempien toimivaltuuksien vuoksi. Tutkimustulosten perusteella nähtiin yhdeksi vaihtoehdoksi kahden poliisin muodostama partio hankkeeseen, jolloin partion jäsenillä olisi yhtäläiset toimivaltuudet ja välineet suorittaa partiona työtehtäviä. Vaihtoehtoisesti erätarkastajalle tulisi säätää lakiin lisää toimivaltuuksia yksityisellä alueella tapahtuvaan erävalvontaan sekä mahdollisesti myös muiden poliisitehtävien suorittamiseksi.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimuksen aineisto on kerätty haastattelulla SusiLIFE-hankkeen partion jäseniltä. Aineisto analysointi tapahtui induktiivisella menetelmällä.
SusiLIFE-hankkeen partion kokemuksien perusteella yhteispartio nähtiin positiivisena asiana molempien partion osapuolien asiantuntijuuden yhdistämisenä, jolloin monipuolista osaamista saatiin yhdistettyä yhteen partioon. Toimivaltuuksien näkökulmasta partion toiminnassa ei ole haasteita yhteispartion suoritettaessa erävalvontaa valtion alueilla, jossa erätarkastajalla on toimivaltaa erävalvontaan, joka tulee laista metsähallituksen erävalvonnasta. Toimivaltuuksien osalta haasteiksi koettiin toiminta yksityisellä alueella, jossa erätarkastajalla ei ole itsenäisesti toimivaltaa suorittaa erävalvontaa.
Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että erätarkastajan ja poliisin muodostama yhteispartio toimivaltuuksien näkökulmasta viisivuotisessa projektissa ei nähty kovin toimivana yhdistelmänä toimivaltuuksien näkökulmasta, koska partion toiminta suuntautuu suurelta osin yksityisten maanomistajien alueille eikä erätarkastajalla yksityisellä alueella ole toimivaltaa suorittaa erävalvontaa muutoin, kun mitä EvL 11 § oikeudet toisen kiinteistöllä oikeuttaa. Partio kohtaa työvuorossaan erävalvonnan tehtäviä lisäksi myös poliisitehtäviä, joihin erätarkastajalla ei ole toimivaltaa eikä välineitä puuttua ja tämä ei ole kovinkaan tarkoituksenmukaista partiona toimittaessa. Lisäksi oli havaittavissa, että partion työmäärä ei jakaannu joka suhteessa tasaisesti poliisin ja erätarkastajan välillä, erätarkastajan rajallisempien toimivaltuuksien vuoksi. Tutkimustulosten perusteella nähtiin yhdeksi vaihtoehdoksi kahden poliisin muodostama partio hankkeeseen, jolloin partion jäsenillä olisi yhtäläiset toimivaltuudet ja välineet suorittaa partiona työtehtäviä. Vaihtoehtoisesti erätarkastajalle tulisi säätää lakiin lisää toimivaltuuksia yksityisellä alueella tapahtuvaan erävalvontaan sekä mahdollisesti myös muiden poliisitehtävien suorittamiseksi.