Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Humanistinen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Humanistinen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

”Hyvä renki, mutta huono isäntä.”: Draamallinen työpaja kasvattajille lasten- ja nuorten tunne- ja turvataitojen tukemiseksi somessa ja pelatessa.

Koistinen, Heljä (2021)

Avaa tiedosto
Opinnäytetyö (1.520Mt)
Lataukset: 


Koistinen, Heljä
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105178946
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli draamallisen työpajan kehittäminen kasvattajille lasten ja nuorten tunne- ja turvataitojen tukemiseksi somessa ja pelatessa. Sosiaalinen media ja pelaaminen ovat lapsille ja nuorille tärkeitä toimintaympäristöjä, joiden merkitys on kasvanut koronapandemian myötä. Näihin ympäristöihin liittyy kuitenkin myös negatiivisia puolia, kuten kiusaamista ja häirintää, joista lasten ja nuorten on tärkeä olla tietoisia, ja joita kohdatessaan heidän täytyy osata toimia itseään suojaten. Tämä edellyttää huoltajien antamaa mediakasvatusta ja tunne- ja turvataitokasvatusta sen osana. On tärkeää, että perheitä tuetaan niiden mediakasvatuksellisessa tehtävässä ja taitojen vahvistamisessa.

Opinnäytetyön tilaajana on Kuopion kaupungin kansalaistoiminnan palvelut. Työpaja ja opinnäytetyön muut tuotokset, etätyöpajamalli, huoneentaulu sekä lomake keskustelun herättelemisen ja somen ja pelaamisen säännöistä sopimisen tueksi, on tarkoitettu erityisesti yksikössä työskentelevän draamakasvattajan työvälineiksi.

Työpaja ja siihen liittyvät materiaalit pohjautuvat teemahaastattelujen, vertailukehittämisen, aivoriihityöskentelyn sekä valmiin vanhemmille suunnatun kyselyn aineistoon, jotka analysoitiin, ja joista etsittiin yhdistäviä teemoja ja aiheita. Tuloksissa tärkeinä, työpajaan ja sitä tukeviin materiaaleihin mukaan otettavina seikkoina, nousivat esiin somen ja pelaamisen merkitys lapsille ja nuorille, somen ja pelaamisen hyvät ja huonot puolet ja vaaranpaikat, sekä esimerkiksi aikuisen läsnäolo, toimiva kommunikaatio ja säännöistä sopiminen ongelmien ennaltaehkäisyn ja tunne- ja turvataitokasvatuksen tukemisen keinoina.

Kehitettyä työpajaa pilotoitiin osana opinnäytetyötä. Työpajassa haluttiin tuoda yhteen aikuiset ja nuoret, jolloin käsiteltävää aihetta oli mahdollista tutkia ja tarkastella draaman menetelmien avulla ja eri sukupolvien välillä yhdessä sekä oppia siitä eri tavalla kuin perinteisissä luentomaisissa toteutuksissa. Työpaja sai osallistujilta hyvää palautetta, ja sen koettiin soveltuvan lasten ja nuorten somen ja pelaamisen tunne- ja turvataitojen käsittelemiseen vanhempien tai muiden kasvattajien kanssa. Myös opinnäytetyön tilaaja oli työpajaan ja opinnäytetyön muihin tuotoksiin tyytyväinen ja koki, että ne vastasivat asetettuja tavoitteita. Opinnäytetyön tuloksena syntyi mediakasvatuksen välineitä, joita tilaajan toiminnan lisäksi on mahdollista hyödyntää esimerkiksi nuorisotyön toteuttaman mediakasvatuksen tukena. Opinnäytetyöllä on näin ollen merkitystä ammattialan kannalta.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste