Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Humanistinen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Humanistinen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Lasten ja nuorten taidekeskus Annantalon näyttelytoiminnan kehittäminen

Puhakka, Anna (2021)

 
Avaa tiedosto
Puhakka_Anna.pdf (2.210Mt)
Lataukset: 


Puhakka, Anna
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105189172
Tiivistelmä
Annantalo on lasten ja nuorten taidekeskus, joka on osa Helsingin kaupungin organisaatiota. Sen ydintehtävä on tarjota helsinkiläisille lapsille, nuorille ja perheille laadukkaita kulttuuri- ja taidekasvatuspalveluita. Toimintaa ohjaavat myös Helsingin kaupunkistrategia ja vuonna 2020 julkaistu Taide ja kulttuuri Helsingissä 2030 –visio. Yksi keino tehtävän toteuttamiseksi Annantalossa on näyttelyiden tuottaminen.
Tämän opinnäytetyön tehtävänä on tutkia Annantalon näyttelyprosessin onnistumiseen vai-kuttavia tekijöitä. Työn tavoitteena on tuottaa kehitysehdotuksia Annantalon näyttelytilan pro-filointiin sekä luoda prosessimalli näyttelyiden tuottajalle. Kehitysehdotusten tarkoitus on tu-kea pitkäjänteisten strategisten tavoitteiden saavuttamista.
Työ on laadullinen tutkimus, joka on toteutettu monimenetelmäisesti. Tutkimuksessa kartoitet-tiin erilaisten näyttelytilojen profilointia Suomessa Annantalon näyttelytoiminnan kehittä-miseksi. Näyttelyprosessiin liittyviä tehtävänkuvia tarkasteltiin kuvaamalla kuratointiprosessia ja selvittämällä lisäarvoa tuottavia mahdollisuuksia näyttelyistä vastaavan kulttuurituottajan työtehtävissä. Aineistonhankinnan ja näyttelyprosessin mallinnuksen osalta toteutettiin ta-paustutkimus, joka perustui Annantalossa järjestettyyn Poikkipolkuja ekologiaan -näyttelyyn. Blueprinting -menetelmä oli apuna prosessiin liittyvien roolien ja ajankäytön mallinnuksessa. Kohdennetulla kyselytutkimuksella selvitettiin Annantalon kehittäjäopettajien mahdollisuuksia toimia taidepedagogisena voimavarana yleisötyön suunnittelussa ja toteutuksessa.
Annantalolla on merkittävä rooli helsinkiläisten lasten ja nuorten kulttuuri- ja taidekasvatuk-sessa. Tutkimuksen perusteella merkitystä on mahdollista vahvistaa entisestään kehittämällä näyttelyprosessia tämän tutkimuksen ehdotusten mukaisesti ja kohdentamalla uudistustyöhön riittävät resurssit. Johtopäätökseni sisältävät kolme kehitysehdotusta: näyttelytilojen uudelleen profiloiminen, näyttelyprosessin selkeämpi resursointi laajoissa näyttelyprojekteissa ja yleisö-työntiimin perustaminen.
Tämä opinnäytetyö tuottaa työn tilaajalle uutta tietoa ja konkreettisia kehitysehdotuksia näytte-lytoiminnan kehittämisen tueksi. Muiden kaupunkien vastaavanlaiset toimijat voivat hyödyn-tää tämän tutkimuksen kehittämisehdotuksia omassa työssään.
 
Annantalo is an arts centre for children and young people in Helsinki and part of the City of Helsinki organisation. Its primary aim is to provide high-quality cultural and art pedagogical services to children, youths and families in Helsinki. Annantalo’s operations are guided by the City of Helsinki strategy, as well as the Art and Culture in Helsinki 2030 vision, pub-lished in 2020. One way of furthering these strategic goals are Annantalo’s exhibitions.
The purpose of this thesis is to examine Annantalo’s exhibition process and elements that contribute to its success. The aim of this work has been to produce development proposals for profiling Annantalo’s exhibition spaces, as well as to create a process model for exhibi-tion production. The purpose of the development proposals is to support the achievement of long-term strategic goals.
This work is a qualitative study, which was approached using multiple methods. In order to develop the exhibition process, different types of exhibition spaces in Finland were profiled and the curatorial process studied in order to clarify and identify opportunities to further de-velop the role of the cultural producer. A case study of the exhibition “Criss-Crossing Ecolo-gies”, exhibited at Annantalo, was used as a method of research to create a model of the exhi-bition process. The Blueprinting method was used to depict the roles and work time spent on the exhibition. A targeted survey was used to investigate Annantalo's three development ped-agogue’s potential to work as an existing resource to create and design audience participatory programming
Annantalo plays a significant role in the arts and cultural education of children and young people in Helsinki. The importance of its role can be strengthened by further developing the exhibition process, using the development proposals depicted in this thesis, and by allocating sufficient resources to ensure its success. The conclusions of this thesis are three develop-ment proposals for Annantalo: re-profiling the exhibition spaces, resourcing the exhibition process in large-scale exhibition projects, and establishing a team for audience participatory work.
This thesis provides new information and concrete proposals to support the development of Annantalo’s exhibitions. Similar actors in other cities can take advantage of the development proposals set out in this thesis and use them to develop their own work.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste