Isoranta - tulevaisuuden mahdollisuus : Yhteistyöllä rakentuva leirikeskus
Ahokas, Mika; Hynninen, Toni (2021)
Ahokas, Mika
Hynninen, Toni
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105189273
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105189273
Tiivistelmä
Lahden kaupungin nuorisopalveluille valmistui ympärivuotiseen käyttöön soveltuva leiritupa Sysmän Isorannan leirikeskukseen vuonna 2019. Opinnäytetyön aiheena on Isorannan leirikeskuksen tämän hetkinen tilanne ja miten tulevaisuudessa voidaan kehittää yhteistyötä, ohjattua toimintaa ja palveluiden saatavuutta. Opinnäytetyön tilaajana toimi Lahden kaupungin nuorisopalvelut.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käydään läpi leirityötä, seikkailukasvatusta ja elämyspedagogiikkaa sekä työryhmän muodostumista ja sen johtamista. Avaamme myös hieman yhteisöpedagogin koulutusta minkälaisia valmiuksia koulutus antaa toimia vaikkapa leiritoiminnassa.
Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää, miten Isorannan leirikeskuksen toimintaa voidaan edelleen kehittää, ja mitä toimintoja tällä hetkellä on saatavilla. Samoin minkälaisia toimintoja Lahden nuorisopalveluiden henkilökunta, yhteistyökumppanit ja muut järjestöt toivoisivat järjestettäväksi. Kyselyistä saatujen tulosten perusteella selvitimme myös mitä osaamista henkilökunnalla tulee olla, jotta tiettyjä toimintoja voidaan järjestää ja ohjata.
Opinnäytetyön tutkimusote on puoliksi määrällinen eli kvantitatiivinen tutkimus. Puolet tutkimuksesta toteutettiin laadullisena eli kvalitatiivisena tutkimuksena. Tutkimusmateriaalia kerättiin Webropol kyselytutkimuksella nuorisopalveluiden henkilökunnalta ja leirikeskuksen käyttäjäryhmien edustajilta. Leirityöryhmän haastattelu toteutettiin puolistrukturoituna haastatteluna. Haastattelija ei ohjannut vastauksia jatkokysymyksillä. Kysymykset olivat valmiiksi mietittyjä, ja kaikille haastateltaville samoja. Haastattelut toteutettiin yksilöhaastatteluina. Haastattelut tallennettiin ja analysoitiin myöhemmin. Henkilöt jotka osallistuivat kyselyihin ja haastatteluihin olivat vapaaehtoisesti mukana. Kaikki haastateltavat ovat anonyymisti mukana, eikä heidän henkilötietojaan jää minnekään näkyville.
Tutkimusten tuloksena saimme informaatiota siitä, mitä toimintoja toivotaan järjestettävän Isorannan leirikeskuksessa. Haastattelujen ja selvitystyön ansiosta, pystyimme tekemään näkyväksi, että tällä hetkellä ryhmätoimintoja Isorannan leirikeskuksessa tuottavan henkilökunnan osaaminen ei vastaa tiettyjen toimintojen ohjaamisen vaatimustasoa. Tulevaisuudessa toimintojen järjestäjän pitää ottaa tämä huomioon toimintoja suunnitellessa tai mahdollistaa työntekijöiden kouluttautumisen.
Opinnäytetyön aihe ei kosketa ainoastaan opinnäytetyön tekijöitä tai tilaajaa. Toivomme että opinnäytetyöstä olisi myös apua valtakunnalisesti eri organisaatioille, jotka järjestävät leiritoimintaa ja erilaisia toimintoja nuorisoryhmille.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käydään läpi leirityötä, seikkailukasvatusta ja elämyspedagogiikkaa sekä työryhmän muodostumista ja sen johtamista. Avaamme myös hieman yhteisöpedagogin koulutusta minkälaisia valmiuksia koulutus antaa toimia vaikkapa leiritoiminnassa.
Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää, miten Isorannan leirikeskuksen toimintaa voidaan edelleen kehittää, ja mitä toimintoja tällä hetkellä on saatavilla. Samoin minkälaisia toimintoja Lahden nuorisopalveluiden henkilökunta, yhteistyökumppanit ja muut järjestöt toivoisivat järjestettäväksi. Kyselyistä saatujen tulosten perusteella selvitimme myös mitä osaamista henkilökunnalla tulee olla, jotta tiettyjä toimintoja voidaan järjestää ja ohjata.
Opinnäytetyön tutkimusote on puoliksi määrällinen eli kvantitatiivinen tutkimus. Puolet tutkimuksesta toteutettiin laadullisena eli kvalitatiivisena tutkimuksena. Tutkimusmateriaalia kerättiin Webropol kyselytutkimuksella nuorisopalveluiden henkilökunnalta ja leirikeskuksen käyttäjäryhmien edustajilta. Leirityöryhmän haastattelu toteutettiin puolistrukturoituna haastatteluna. Haastattelija ei ohjannut vastauksia jatkokysymyksillä. Kysymykset olivat valmiiksi mietittyjä, ja kaikille haastateltaville samoja. Haastattelut toteutettiin yksilöhaastatteluina. Haastattelut tallennettiin ja analysoitiin myöhemmin. Henkilöt jotka osallistuivat kyselyihin ja haastatteluihin olivat vapaaehtoisesti mukana. Kaikki haastateltavat ovat anonyymisti mukana, eikä heidän henkilötietojaan jää minnekään näkyville.
Tutkimusten tuloksena saimme informaatiota siitä, mitä toimintoja toivotaan järjestettävän Isorannan leirikeskuksessa. Haastattelujen ja selvitystyön ansiosta, pystyimme tekemään näkyväksi, että tällä hetkellä ryhmätoimintoja Isorannan leirikeskuksessa tuottavan henkilökunnan osaaminen ei vastaa tiettyjen toimintojen ohjaamisen vaatimustasoa. Tulevaisuudessa toimintojen järjestäjän pitää ottaa tämä huomioon toimintoja suunnitellessa tai mahdollistaa työntekijöiden kouluttautumisen.
Opinnäytetyön aihe ei kosketa ainoastaan opinnäytetyön tekijöitä tai tilaajaa. Toivomme että opinnäytetyöstä olisi myös apua valtakunnalisesti eri organisaatioille, jotka järjestävät leiritoimintaa ja erilaisia toimintoja nuorisoryhmille.