Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Humanistinen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Humanistinen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Hereillä taas! Brändin kehittäminen

Saukkoriipi, Iida-Sofia (2021)

 
Avaa tiedosto
Saukkoriipi_Iida-Sofia.pdf (912.8Kt)
Lataukset: 


Saukkoriipi, Iida-Sofia
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105209653
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää kehityskohteita ja kehittää Awake Again yhtyeen toimintaa ja erityisesti brändiä. Halusin saada vastauksen tutkimuskysymykseeni ”mitä metallibändiltä vaaditaan 2020- luvulla, kun genre ei houkuttele uutta yleisöä ja kaupallisia radiokanavia enää yhtä paljon kuin hiphop ja pop?”. Tavoitteena oli löytää vastauksia kysymykseen siten, että ne hyödyttäisivät ensisijaisesti tilaajaa, mutta myös koko alaa ja bändejä erityisesti Suomessa tällä vuosikymmenellä. Työn tilaajana toimi Awake Again Oy. Awake Again- metalliyhtye perusti osakeyhtiön vuonna 2019 helpottamaan yhtyeen toimimista musiikkimaailmassa. Bändin genre on vaihtoehtometallia, jota pidetään usein metallimusiikin sisällä helpomminlähestyttävänä alagenrenä.

Opinnäytetyötä varten haastattelin kuutta musiikkibisneksen ammattilaista ja selvitin, mitä vaatimuksia 2020- luvun musiikkibisnes asettaa artisteille ja bändeille, miten brändäys ja brändin rakentaminen vaikuttavat menestykseen, sekä kuinka rock- ja metallimusiikki voi tällä hetkellä Suomessa ja kansainvälisesti.

Tutkimustuloksinani sain selville muun muoassa brändäyksen olevan merkittävä osa musiikkibisnestä, mutta brändin orgaanista kasvua ja sen tärkeyttä painotettiin suuren PR-koneiston luoman kiiltokuvabrändin sijaan. Myös metallimusiikin tilan nähtiin olevan hyvä etenkin laadullisesti, vaikka muut genret dominoivatkin Spotifyn ja radioiden soittolistoja. Haastattelujen analyyseissa nousi esiin myös musiikkiformaattien merkitys ja formaattien kulutuksen muutokset, sekä trendien aaltoliikkeet.

Sovelsin saamiani tuloksia kehitysehdotuksiksi ja näkisin, että ehdotukset hyödyttävät paitsi tilaajaa, myös koko kenttää erityisesti rock- ja metallimusiikin puolella.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste