Hyvinvointia avoimesta senioriyhteisöstä :Yhteisöpeli kulttuurinmuutoksen tukena
Järvelä, Laura (2021)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Järvelä, Laura
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052110231
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052110231
Tiivistelmä
Suomen senioriväestö kasvaa ja yksilöllistyy. Samalla vanhustyön resurssit kiristyvät ja yksilöiden vastuu omasta hyvinvoinnista lisääntyy. Ihmiset ovat irtautuneet perinteisistä yhteisöistä ja sosiaalinen avun ja tuen saaminen ovat yhä enemmän ystävyyssuhteiden varassa. Vanhustyössä kohdataan kasvavassa määrin syrjäytymiselle altistavaa yksinäisyyttä, osattomuutta ja eriarvoisuutta. Samalla ammattilaisten rooli on muuttumassa yhä enemmän ihmisten ja yhteisöjen omaehtoisen toiminnan mahdollistajiksi ja tukijoiksi. Tämän vuoksi avoimen seniorityön ammattilaiset tarvitsevat yhä vahvempaa yhteisötyön osaamista.
Tämä tutkimuksellinen kehittämistyöni vastaa yllä olevaan tarpeeseen tarjoamalla yhden senioriyhteisötyön työkalun, Yhteisöpelin. Sen avulla myös yhteisötyötä vähemmän tunteva vanhustyön ammattilainen voi tukea yhteisöllisen ja jäsenlähtöisen kulttuurin syntymistä. Peli pohjautuu keskeisimmille yhteisön hyvinvointia tukeville tekijöille, yhteisön uutta luovan oppimisen mallille sekä pelikokemuksen eli Yhteisöpelin estetiikan, dynamiikan ja mekaniikan systemaattiselle suunnittelulle. Lisäksi työ tarjoaa uutta tietoa pelillisyyden kehittämisestä ja hyödyntämisestä senioriyhteisöissä sekä kuvaa millainen Yhteisöpeli tukee senioriyhteisön kehittymistä hyvinvointia tuottavaksi.
Yhteisöpeli voi tuottaa ihmissuhteiden ja kulttuurin muutosta sekä vahvistaa pelaajien osallisuutta, toimijuutta, valtaantumista, voimaantumista, sitoutumista ja resilienssiä. Se mahdollistaa senioriyhteisöjen yhteisöllisen ja yksilöllisen oppimisen, yhdessä suunnittelun ja vaikuttamisen, viihtymisen sekä yhteisöllisyyden ja hyvinvoinnin vahvistumisen. Pelin prototyypin testaajat kokivat pelin olevan hyödyllinen ja teemoiltaan merkityksellinen. Tärkeänä pidettiin pelin ja sen fasilitoinnin fyysistä ja psyykkistä esteettömyyttä, tarjoamaa vapautta sekä tukea ja turvallisuutta, erityisesti haastavia tunteita herättäviä teemoja käsiteltäessä. Haasteita pelaamiseen arveltiin voivan aiheutua pelissä käsiteltävien aiheiden raskaudesta sekä, jos peliprosessi toteutetaan liian pitkäkestoisena ja sitouttavana.
Peli tullaan julkaisemaan ilmaisena sähköisenä materiaalina kaikkien seniorityön ammattilaisten saataville. Seniorityön ammattilaisten arvioinnin mukaan peliä voidaan hyödyntää työn toimeksiantajan lisäksi myös muiden seniorialan toimijoiden yhteisötyössä. Työn jatkotutkimushaasteena on valmiin Yhteisöpelin vaikuttavuuden arviointi senioriyhteisöjen hyvien käytäntöjen kehittymisen ja kulttuurinmuutosprosessin tukena.
Tämä tutkimuksellinen kehittämistyöni vastaa yllä olevaan tarpeeseen tarjoamalla yhden senioriyhteisötyön työkalun, Yhteisöpelin. Sen avulla myös yhteisötyötä vähemmän tunteva vanhustyön ammattilainen voi tukea yhteisöllisen ja jäsenlähtöisen kulttuurin syntymistä. Peli pohjautuu keskeisimmille yhteisön hyvinvointia tukeville tekijöille, yhteisön uutta luovan oppimisen mallille sekä pelikokemuksen eli Yhteisöpelin estetiikan, dynamiikan ja mekaniikan systemaattiselle suunnittelulle. Lisäksi työ tarjoaa uutta tietoa pelillisyyden kehittämisestä ja hyödyntämisestä senioriyhteisöissä sekä kuvaa millainen Yhteisöpeli tukee senioriyhteisön kehittymistä hyvinvointia tuottavaksi.
Yhteisöpeli voi tuottaa ihmissuhteiden ja kulttuurin muutosta sekä vahvistaa pelaajien osallisuutta, toimijuutta, valtaantumista, voimaantumista, sitoutumista ja resilienssiä. Se mahdollistaa senioriyhteisöjen yhteisöllisen ja yksilöllisen oppimisen, yhdessä suunnittelun ja vaikuttamisen, viihtymisen sekä yhteisöllisyyden ja hyvinvoinnin vahvistumisen. Pelin prototyypin testaajat kokivat pelin olevan hyödyllinen ja teemoiltaan merkityksellinen. Tärkeänä pidettiin pelin ja sen fasilitoinnin fyysistä ja psyykkistä esteettömyyttä, tarjoamaa vapautta sekä tukea ja turvallisuutta, erityisesti haastavia tunteita herättäviä teemoja käsiteltäessä. Haasteita pelaamiseen arveltiin voivan aiheutua pelissä käsiteltävien aiheiden raskaudesta sekä, jos peliprosessi toteutetaan liian pitkäkestoisena ja sitouttavana.
Peli tullaan julkaisemaan ilmaisena sähköisenä materiaalina kaikkien seniorityön ammattilaisten saataville. Seniorityön ammattilaisten arvioinnin mukaan peliä voidaan hyödyntää työn toimeksiantajan lisäksi myös muiden seniorialan toimijoiden yhteisötyössä. Työn jatkotutkimushaasteena on valmiin Yhteisöpelin vaikuttavuuden arviointi senioriyhteisöjen hyvien käytäntöjen kehittymisen ja kulttuurinmuutosprosessin tukena.