Kokemuksia työn opinnollistamisessa Humakissa
Koivisto, Mikko (2021)
Koivisto, Mikko
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052110286
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052110286
Tiivistelmä
Opinnäytetyö perehtyy nykyisen korkeakoulupolitiikan tahtotilaan siitä, mitä osaamista tarvitaan tulevaisuuden työelämässä, miten tämä osaaminen pystytään tunnistamaan, miten se pystytään tunnustamaan ja mistä tätä osaamista saadaan. Tarkastelen asiaa niin kansainvälisestä, kuin Suomen näkökulmasta.
Opinnollistaminen tuodaan yhdeksi vaihtoehdoksi tämän osaamisen luomiseen. Opinnäytetyössä selvitetään, minkälaista osaamista opinnollistaminen tuottaa ja millä tavalla opinnollistaminen prosessina näyttäytyy Humanistisen ammattikorkeakoulun opiskelijoille. Opinnäytetyön tuloksena syntyi argumentit sille, minkä takia työn opinnollistamista on tärkeä kehittää, mitkä ovat opinnollistamisen kehittämisen tarpeet Humakissa ja miten opinnollistamista kannattaisi lähteä kehittämään Humakissa.
Tutkimusaineiston olen hankkinut haastattelemalla kolmea Humanistisen ammattikoreakoulun opiskelijaa, jotka ovat opinnollistaneet opintojansa. Haastattelujen vastauksissa korostuu opinnollistamisen tärkeys opiskelijoille yhtenä opintojen suoritusmuotona ja minkälaisia menestystarinoita se pystyy parhaimmillaan toteutuessaan tuottamaan. Samalla sieltä pystytään nostamaan opinollistamisen prosessin epäjohdonmukaisen noudattamisen ja millä tavalla se näyttäytyy opiskelijalla ajoittain epäselkeänä.
Opinnäytetyön tulosten tarkoituksena on niin palvella Humanistista ammatitkorkeakoulua organisaationa kehittämään omia prosesseja opinnollistamiseen liittyen, mutta samalla myös tuoda esille opinnollistamisen kehittämisen tärkeyden valtakunnallisella tasolla siten, että opinnäytetyön tulokset palvelisivat myös koko ammattikorkeakoulukenttää kokonaisuutena.
Opinnollistaminen tuodaan yhdeksi vaihtoehdoksi tämän osaamisen luomiseen. Opinnäytetyössä selvitetään, minkälaista osaamista opinnollistaminen tuottaa ja millä tavalla opinnollistaminen prosessina näyttäytyy Humanistisen ammattikorkeakoulun opiskelijoille. Opinnäytetyön tuloksena syntyi argumentit sille, minkä takia työn opinnollistamista on tärkeä kehittää, mitkä ovat opinnollistamisen kehittämisen tarpeet Humakissa ja miten opinnollistamista kannattaisi lähteä kehittämään Humakissa.
Tutkimusaineiston olen hankkinut haastattelemalla kolmea Humanistisen ammattikoreakoulun opiskelijaa, jotka ovat opinnollistaneet opintojansa. Haastattelujen vastauksissa korostuu opinnollistamisen tärkeys opiskelijoille yhtenä opintojen suoritusmuotona ja minkälaisia menestystarinoita se pystyy parhaimmillaan toteutuessaan tuottamaan. Samalla sieltä pystytään nostamaan opinollistamisen prosessin epäjohdonmukaisen noudattamisen ja millä tavalla se näyttäytyy opiskelijalla ajoittain epäselkeänä.
Opinnäytetyön tulosten tarkoituksena on niin palvella Humanistista ammatitkorkeakoulua organisaationa kehittämään omia prosesseja opinnollistamiseen liittyen, mutta samalla myös tuoda esille opinnollistamisen kehittämisen tärkeyden valtakunnallisella tasolla siten, että opinnäytetyön tulokset palvelisivat myös koko ammattikorkeakoulukenttää kokonaisuutena.