Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Humanistinen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Humanistinen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Ympäristökasvatuksen vaikuttavuusarviointimittariston kehittäminen

Savolainen, Antti (2021)

 
Avaa tiedosto
Savolainen_Antti.pdf (838.4Kt)
Lataukset: 


Savolainen, Antti
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052410866
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoitus oli kehittää mittaristo ympäristökasvatuksen vaikuttavuuden arviointiin. Työn tilaaja on Kuopion luonnontieteellinen museo, jonka toimintaan kuuluu myös ympäristökasvatus.

Ympäristökasvatuksen vaikuttavuuden arviointi on ajankohtainen, mutta haastava kokonaisuus ratkaistavaksi. Opinnäytetyöhön orientoiduttiin siten, että siitä olisi hyötyä laajemmallekin ympäristökasvatuskentälle, kuin pelkästään tilaajalle.

Tästä johtuen opinnäytetyössä selvitettiin vaikuttavuusketjua ympäristökriisin juurisyystä visioon. Ympäristökasvatuksen tavoitteita pohdittiin siten, että niillä olisi vaikutus varsinaiseen juurisyyhyn, joka muodostasisi vaikuttavuuden, jota ympäristökasvatukselta on alun perin kaivattu.

Vaikuttavuuden arviointiin kuuluu olennaisesti määrittely. Työssä määriteltiin perustellusti tarve, johon ympäristökasvatus on syntynyt. Mitattava tavoite johdettiin tarpeesta käsin ja tavoitteen vaikutus perusteltiin tieteellisesti mitattavaan muotoon.

Mitattavaksi tavoitteeksi vaikuttavalle ympäristökasvatukselle määriteltiin maailmankuvan muutosprosessin aktivoiminen. Lisäksi työssä pohdittiin sitä, millaisilla kasvatustyön elementeillä kyseiseen tavoitteeseen päästään.

Työssä hyödynnettiin sosiaalipedagogista kasvatusorientaatiota, joka on vahvasti läsnä mm. nykyisiin opetussuunnitelmiin kuuluvassa ekososiaalisen sivistyksen ideassa. Lisäksi transformatiivinen oppiminen, joka tunnistetaan UNESCOn toimesta 2020 -luvulle yhdeksi keskeiseksi tavoitteeksi yhteiskunnallisiin muutoksiin tähtäävässä kasvatuksessa, sisältää sosiaalipedagogisia elementtejä.

Opinnäytetyön tuotoksena syntyi kehityskelpoinen, tieteellisesti uskottavaan teoriaan pohjaava mittaristo vaikuttavuuden arviointiin ja ympäristökasvatustyön kehittämiseen. Opinnäytetyön voi katsoa olevan myös heterogeenistä ympäristökasvatuskenttää yhteen kokoava, sillä se pysyy uskollisena ympäristökasvatuksen alkuperäiselle tarpeelle.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste