Sisältöstrategian suunnittelu: Suunnittelun perusrunko asiakasvastaavalle tuottajalle
Summa, Satu (2021)
Summa, Satu
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052511047
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052511047
Tiivistelmä
Monen yrityksen ja organisaation menestyksen kannalta elintärkeä sisällöntuotanto nykyisille ja potentiaaleille asiakkaille jää kohdentamatta ja tuloksiltaan heikoksi. Koska yritykset eivät tavoita asiakkaitaan, eivätkä toteutetut verkko- ja somesisällöt kiinnosta nykyisiä tai potentiaaleja asiakkaita, niin organisaatiot ovat turvautuneet laadun parantamisen asemesta sisällöntuotannon määrän lisäämiseen. Se ei kuitenkaan ole parantanut sisällöntuotannon tuloksia. Lopulta organisaatioissa on ymmärretty, että sisältöjen heikko vaikuttavuus voi johtua sisältöstrategian puuttumisesta.
Monilla organisaatioilla ei kuitenkaan ole välttämättä strategista kyvykkyyttä. Siksi tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää sisältöstrategian suunnitteluun soveltuva helppokäyttöinen perusrunko. Sisältöstrategian suunnittelun perusrunko soveltuu joko ulkoisena kumppanina toimivan asiakasvastuullisen tuottajan tai oman sisällöntuotannon tiimin käytettäväksi.
Tässä opinnäytetyössä esitellään sisältöstrategian suunnittelun keskeiset ydinteemat, jotka on määriteltävä sisältöstrategiaa suunniteltaessa. Ydinteemoja esitellään sekä omiin havaintoihin perustuen että sisältöstrategian tietoperustan pohjalta.
Opinnäytetyö tehtiin pääosin kirjoittajan omiin havaintoihin perustuen, jotka pohjautuvat pitkälliseen ja vaativaan sisältöstrategia- ja viestintäkokemukseen. Havaintomenetelmää tuettiin laajasti sisältöstrategian ja -tuotannon tietokirjallisuudella. Lisäksi benchmarking-menetelmällä tutkittiin kahta taiteellisen alan toimijan asiakasviestintää.
Opinnäytetyön tulos on sisältöstrategian suunnittelun perusrunko. Perusrungossa käsitellään sisältöstrategiaan sisältyviä tärkeimpiä pääteemoja, joihin sen suunnittelussa on otettava kantaa.
Opinnäytetyön perusteella tuottajan ja opinnäytetyön tilaajan on mahdollista kehittää perusrungosta edelleen varsinainen työpajamateriaali eri organisaatioiden sisältöstrategian suunnitteluun.
Monilla organisaatioilla ei kuitenkaan ole välttämättä strategista kyvykkyyttä. Siksi tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää sisältöstrategian suunnitteluun soveltuva helppokäyttöinen perusrunko. Sisältöstrategian suunnittelun perusrunko soveltuu joko ulkoisena kumppanina toimivan asiakasvastuullisen tuottajan tai oman sisällöntuotannon tiimin käytettäväksi.
Tässä opinnäytetyössä esitellään sisältöstrategian suunnittelun keskeiset ydinteemat, jotka on määriteltävä sisältöstrategiaa suunniteltaessa. Ydinteemoja esitellään sekä omiin havaintoihin perustuen että sisältöstrategian tietoperustan pohjalta.
Opinnäytetyö tehtiin pääosin kirjoittajan omiin havaintoihin perustuen, jotka pohjautuvat pitkälliseen ja vaativaan sisältöstrategia- ja viestintäkokemukseen. Havaintomenetelmää tuettiin laajasti sisältöstrategian ja -tuotannon tietokirjallisuudella. Lisäksi benchmarking-menetelmällä tutkittiin kahta taiteellisen alan toimijan asiakasviestintää.
Opinnäytetyön tulos on sisältöstrategian suunnittelun perusrunko. Perusrungossa käsitellään sisältöstrategiaan sisältyviä tärkeimpiä pääteemoja, joihin sen suunnittelussa on otettava kantaa.
Opinnäytetyön perusteella tuottajan ja opinnäytetyön tilaajan on mahdollista kehittää perusrungosta edelleen varsinainen työpajamateriaali eri organisaatioiden sisältöstrategian suunnitteluun.