Miten kulttuurijärjestöt perustelevat ja osoittavat alansa taloudellista vaikuttavuutta?
Sydänpuro, Heli (2021)
Sydänpuro, Heli
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052511066
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052511066
Tiivistelmä
Miten kulttuurijärjestöt perustelevat ja osoittavat alansa taloudellista vaikuttavuutta? Tähän kysymykseen lähdin opinnäytetyössäni etsimään vastauksia. Opinnäytetyön tilaaja, Kulta ry haluaa kehittää kulttuurialan taloudellisen vaikuttavuuden mittaamista. He haluavat tilata opinnäytetyönä selvityksen siitä, minkälaisia keinoja käyttäen ja mitä tutkimuksia kulttuurijärjestöt ja kulttuuritoimijat Suomessa ovat tehneet alan taloudellisen vaikuttavuuden selvittämiseksi.
Työn aineistokeruumenetelminä on käytetty teemahaastatteluita ja kyselytutkimusta. Haastateltavina olivat kulttuurialan toimijat ammattiliitoista sekä asiaan perehtyneet ihmiset musiikki-, teatteri ja media-alalta. Kyselytutkimus oli kohdennettu kulttuurijärjestöistöille, sisältäen Kulta rylle kuuluvat jäsenjärjestöt ja muita kulttuurialan toimijoita. Tutkimus on toteutettu siten että vastaajia ei pysty tunnistamaan, heidän niin halutessaan.
Työ tuottaa tilaajalle tietoa keinoista, jotka ovat jo kulttuurialan kentällä käytössä, taloudellisen vaikuttavuuden mittareista ja muista tavoista mitata sitä. Työ tuottaa tietoa alalla jo tehdyistä tutkimuksista liittyen taloudelliseen vaikuttavuuteen.
Lisäksi kartoitettiin uusia toimintatapoja, joita ala on ottanut käyttöön viimeisen vuoden aikana. Kysymys, mittaatteko taloudellista vaikuttavutta, on yleisesti vaikea hahmottaa. Työn yhteenvetona voi todeta että, taloudellista vaikuttavuutta mitataan taide- ja kulttuurialoilla. Kulttuuriala on kuitenkin pirstaleista, ala hyötyisi laajemmasta tavasta tarkastella ja hyödyntää jo olemassa olevia mittaristoja.
Työn aineistokeruumenetelminä on käytetty teemahaastatteluita ja kyselytutkimusta. Haastateltavina olivat kulttuurialan toimijat ammattiliitoista sekä asiaan perehtyneet ihmiset musiikki-, teatteri ja media-alalta. Kyselytutkimus oli kohdennettu kulttuurijärjestöistöille, sisältäen Kulta rylle kuuluvat jäsenjärjestöt ja muita kulttuurialan toimijoita. Tutkimus on toteutettu siten että vastaajia ei pysty tunnistamaan, heidän niin halutessaan.
Työ tuottaa tilaajalle tietoa keinoista, jotka ovat jo kulttuurialan kentällä käytössä, taloudellisen vaikuttavuuden mittareista ja muista tavoista mitata sitä. Työ tuottaa tietoa alalla jo tehdyistä tutkimuksista liittyen taloudelliseen vaikuttavuuteen.
Lisäksi kartoitettiin uusia toimintatapoja, joita ala on ottanut käyttöön viimeisen vuoden aikana. Kysymys, mittaatteko taloudellista vaikuttavutta, on yleisesti vaikea hahmottaa. Työn yhteenvetona voi todeta että, taloudellista vaikuttavuutta mitataan taide- ja kulttuurialoilla. Kulttuuriala on kuitenkin pirstaleista, ala hyötyisi laajemmasta tavasta tarkastella ja hyödyntää jo olemassa olevia mittaristoja.