Voimavaroja ja vertaistukea ammattikorkeakouluopiskelijoille luovilla työmenetelmillä
Mölkänen, Eeva (2021)
Mölkänen, Eeva
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052511100
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052511100
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on kehittää HUMAKOn palvelutoimintaa toiminnallisten taidepajojen avulla. Toiminnallisten taidepajojen avulla halutaan selvittää kerätyn tiedon ja saatujen kokemusten perusteella, miten Humakin oppilaskunta HUMAKO voisi tavoittaa laajemmin eri-ikäisiä ammattikorkeakouluopiskelijoita ja tarjota palveluita vieläkin monipuolisimmin jo olemassa olevien opiskelijapalveluiden rinnalle.
Pienimuotoisen pilotoinnin avulla mahdollistettiin opiskelijoille ensimmäistä kertaa luovaa taidetoimintaa verkkoon 26.3- 9.4.2021 välisenä aikana. Taidepajoja oli kolme erilaista, eri-ikäiselle aikuisopiskelijoille ja eritysherkille suunnattu oma paja. Luovilla työmenetelmillä haluttiin mahdollistaa opiskelijoille korona-ajan negatiivisiin vaikutuksiin voimavaroja sekä vertaistuellisuutta, verkkoyhteisöllisyyttä, vähentää yksinäisyyden tunteita tai koettua yksinäisyyttä ja huomioida toiminnassa myös erityisherkiksi itsensä kokevat opiskelijat.
Kohderyhmän annettiin vaikuttamismahdollisuuksia toiminnan aikana ja toiveita otettiin huomioon toiminnassa. Pilotoinnin tulokset osoittivat selkeästi sen, että toimintaa kannattaa jatkossakin tarjota opiskelijoille säännöllisesti ja kohderyhmälähtöisesti. Vastaavanlaista toimintaa toivotaan uudelleen. Työn tulokset antoivat paljon erilaista tietoja ja kehittämisideoita jatkoon työntilaajalle. On kaikkien etu, että opiskelijat voivat hyvin ja luovalla toiminnalla voidaan mahdollistaa positiivisia voimavaroja opiskelijoiden arkeen.
Pienimuotoisen pilotoinnin avulla mahdollistettiin opiskelijoille ensimmäistä kertaa luovaa taidetoimintaa verkkoon 26.3- 9.4.2021 välisenä aikana. Taidepajoja oli kolme erilaista, eri-ikäiselle aikuisopiskelijoille ja eritysherkille suunnattu oma paja. Luovilla työmenetelmillä haluttiin mahdollistaa opiskelijoille korona-ajan negatiivisiin vaikutuksiin voimavaroja sekä vertaistuellisuutta, verkkoyhteisöllisyyttä, vähentää yksinäisyyden tunteita tai koettua yksinäisyyttä ja huomioida toiminnassa myös erityisherkiksi itsensä kokevat opiskelijat.
Kohderyhmän annettiin vaikuttamismahdollisuuksia toiminnan aikana ja toiveita otettiin huomioon toiminnassa. Pilotoinnin tulokset osoittivat selkeästi sen, että toimintaa kannattaa jatkossakin tarjota opiskelijoille säännöllisesti ja kohderyhmälähtöisesti. Vastaavanlaista toimintaa toivotaan uudelleen. Työn tulokset antoivat paljon erilaista tietoja ja kehittämisideoita jatkoon työntilaajalle. On kaikkien etu, että opiskelijat voivat hyvin ja luovalla toiminnalla voidaan mahdollistaa positiivisia voimavaroja opiskelijoiden arkeen.