"kransseja&rommia"-hyvinvointikurssien suunnittelu matkailualan yritykselle-yhteisöpedagogi hyvinvointipalveluiden tuottajana
Himanko, Titta (2021)
Himanko, Titta
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052611428
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052611428
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on yksityiselle matkailualan yritykselle toteutettu kehittämistyö heidän toiminnan kehittämiseksi. Yritys haluaa laajentaa toimintaansa ja saada uusia asiakkaita hyvinvointikursseja tarjoamalla. Opinnäytetyössä pohditaan kuinka yhteisöpedagogin koulutusta voi hyödyntää hyvinvointia tuottevien kurssien suunnittelussa ja millaisia kursseja mahdolliset asiakkat toivoisivat.
Opinnäytetyön tilaajana toimi Kapeenkoski Travel Oy, joka on pieni matkailuyritys Äänekosken Koivistossa. Yritys tarjoaa majoitusta, ruokailua, saunomista sekä erilaisia aktiviteetteja kuten kalastusta ja koskenlaskua. Paikka on tilauksesta avoinna ja siellä järjestetään erilaisia yritystapahtumia ja perhejuhlia. Paikan sesonkiaika on touko-syyskuu. Yrityksellä on tarve kasvattaa ja kehittää toimintaansa myös sesongin ulkopuolelle sekä löytää uusia asiakasryhmiä.
Taustatietoa kerättiin erilaisista tutkimuksista ja projekteista, joissa keskiössä olivat luonnon ja kädentaitojen hyvinvointivaikutukset. Tutkimusmenetelminä käytettiin benchmarking-menetelmää sekä kyselyä. Benchmarkingia tehtiin sekä hyvinvointituotteita myyviin yrityksiin että kädentaitojenkursseja tuottaviin yhdistyksiin. Bencmarkingissa tutustuttiin yritysten ja yhdistysten nettisivuille sekä sosiaaliseenmediaan ja heille lähetettiin sähköpostitse kysymyksiä toiminnastaan. Yksi toimija ei vastannut sähköpostikyselyyn ja heidän toimintaansa arvioitiin ainoastaan nettisivujen sekä tekijän oman kokemuksen perusteella. Kysely toteutettiin Taitokeskuksen aikuiskoulutuksen 9 henkilön keramiikka-ryhmälle. Kysely suunnattiin kädentaidoista kiinnostuneille n.30-60-vuotiaille naisille, joita näillä uusilla suunnitelluilla kursseilla tavoitellaan.
Kyselystä ja benchmarkaamalla saatujen tulosten perusteella sekä yrityksen resurssien pohjalta suunnitelttiin kolme erimittaista kurssia, joissa kaikissa on joku kädentaitotekniikka ja luontoa hyödyntävä osa. Kursseja on helppo muokata uudelleen ryhmän tarpeen tai kiinnostuksen mukaan sekä suunnitella uusia kursseja hyödyntäen kyselystä saatuja vastauksia.
Opinnäytetyön tilaajana toimi Kapeenkoski Travel Oy, joka on pieni matkailuyritys Äänekosken Koivistossa. Yritys tarjoaa majoitusta, ruokailua, saunomista sekä erilaisia aktiviteetteja kuten kalastusta ja koskenlaskua. Paikka on tilauksesta avoinna ja siellä järjestetään erilaisia yritystapahtumia ja perhejuhlia. Paikan sesonkiaika on touko-syyskuu. Yrityksellä on tarve kasvattaa ja kehittää toimintaansa myös sesongin ulkopuolelle sekä löytää uusia asiakasryhmiä.
Taustatietoa kerättiin erilaisista tutkimuksista ja projekteista, joissa keskiössä olivat luonnon ja kädentaitojen hyvinvointivaikutukset. Tutkimusmenetelminä käytettiin benchmarking-menetelmää sekä kyselyä. Benchmarkingia tehtiin sekä hyvinvointituotteita myyviin yrityksiin että kädentaitojenkursseja tuottaviin yhdistyksiin. Bencmarkingissa tutustuttiin yritysten ja yhdistysten nettisivuille sekä sosiaaliseenmediaan ja heille lähetettiin sähköpostitse kysymyksiä toiminnastaan. Yksi toimija ei vastannut sähköpostikyselyyn ja heidän toimintaansa arvioitiin ainoastaan nettisivujen sekä tekijän oman kokemuksen perusteella. Kysely toteutettiin Taitokeskuksen aikuiskoulutuksen 9 henkilön keramiikka-ryhmälle. Kysely suunnattiin kädentaidoista kiinnostuneille n.30-60-vuotiaille naisille, joita näillä uusilla suunnitelluilla kursseilla tavoitellaan.
Kyselystä ja benchmarkaamalla saatujen tulosten perusteella sekä yrityksen resurssien pohjalta suunnitelttiin kolme erimittaista kurssia, joissa kaikissa on joku kädentaitotekniikka ja luontoa hyödyntävä osa. Kursseja on helppo muokata uudelleen ryhmän tarpeen tai kiinnostuksen mukaan sekä suunnitella uusia kursseja hyödyntäen kyselystä saatuja vastauksia.