Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Humanistinen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Humanistinen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Hyrrä- Aisti- ja terapiatalo Kaarinan SOS-Lapsikylään

Kärpijoki-Elonen, Katri (2021)

 
Avaa tiedosto
Kärpijoki-Elonen_Katri.pdf (5.337Mt)
Lataukset: 


Kärpijoki-Elonen, Katri
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052812133
Tiivistelmä
Kehittämistyöni tarkoitus oli suunnitella aisti- ja terapiatilat Kaarinan SOS-Lapsikylään. SOS-Lapsikylällä oli tarve kehittää toimintaansa ja luoda käyttäjilleen tilat, joissa on mahdollisuus saada eri aistien kautta kokemuksia ja aktivoivaa toimintaa. Tämänkaltaisen toiminnan tarkoitus on mahdollistaa eri aistien kehittyminen ja aktivoiminen sekä erilaisten elämysten kokeminen.

Tietopohjaan keräsin tietoa aisteista, sensorisesta integraatiosta sekä sensorisen integraation häiriöistä. Tutkin myös Snoezelen menetelmää, josta aistitilojen synty on lähtenyt liikkeelle. Tutkimani teoriatiedon sekä tekemieni haastatteluiden pohjalta suunnittelin aisti- ja terapiatalo Hyrrän sisätilat monipuolisine toimintoineen.

Aisti- ja terapiatalo Hyrrän sisätilojen korjaus ja saneeraus suunnitelmani mukaan lähtee liikkeelle toukokuussa 2021 ja valmistuu kesän 2021 aikana. Tämän jälkeen Kaarinan SOS-lapsikylän lapset ja nuoret vanhempineen pääsevät käyttämään tiloja ohjaajien kanssa tavoitteellisesti toimien.

Aistien yli-ja aliherkkyyksien kanssa eläville on tärkeää oppia siedättymään heitä häiritseville asioille, jotta arki sujuu helpommin ja eriasteisista haasteista tulee vähemmän hallitsevia. Tästä syystä aistien harjoittaminen ja aktivoiminen ohjatusti on tärkeää ja oppimisvaikeudet sekä huonona käyttäytymisenä esiintyvä käytös vähentyvät ja näin ollen lapsen/nuoren kynnys muiden kanssa toimimisessa helpottuu.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste