Kirjamyynnin edistäminen tapahtumamarkkinoinnilla : Case: Digital Value Communications Oy
Peltola, Nea (2021)
Peltola, Nea
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021090217393
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021090217393
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee miten tapahtumamarkkinoinnilla voidaan edistää kirjamyyntiä. Työn tavoitteena oli selvittää mitä kirja-alan tapahtumamarkkinoinnissa täytyy ottaa huomioon, kun sen tarkoitus on edistää kirjamyyntiä. Työn toisena tavoitteena oli luoda tästä toimintaehdotuksia tilaajan tapahtumatuotantoon.
Tutkimusmenetelminä käytettiin kyselytutkimusta ja tutkimushaastatteluita. Aineistot analysoitiin teemoittaen. Kyselyllä kartoitettiin tilaajan ensisijaisen asiakasryhmän eli kirjakustantamoiden tarvetta tapahtumamarkkinoinnin kehittämiselle. Helsingin Kirjamessuille ja Dekkarifestivaalille suunnatuilla tutkimushaastatteluilla selvitettiin heidän tapahtumatoimintaa kirjamyynnin ympärillä.
Tapahtumaman ennakkomarkkinoinnilla on merkittävä rooli tapahtuman näkyvyyteen ja myyntiin. Tapahtumien tuottaminen ajankohtaisten aiheiden ja teemojen ympärille vetävät osallistujia kirjallisuustapahtumiin. Tapahtumassa ohjelmasisällöllä voidaan vaikuttaa kirjan kiinnostavuuteenja siten kirjan ostamiseen.
Tilaajana toimii Digital Value Communications Oy, jonka tavoitteena on kehittää kirjamyyntiä tapahtumatuotannon avulla. Työn lopputuloksena syntyi seitsemän toimintaehdotusta tapahtumamarkkinointiin, joilla voidaan edistää kirjamyyntiä sekä kehittää kirjallisuustapahtumista myynnillisesti tehokkaampia
Tutkimusmenetelminä käytettiin kyselytutkimusta ja tutkimushaastatteluita. Aineistot analysoitiin teemoittaen. Kyselyllä kartoitettiin tilaajan ensisijaisen asiakasryhmän eli kirjakustantamoiden tarvetta tapahtumamarkkinoinnin kehittämiselle. Helsingin Kirjamessuille ja Dekkarifestivaalille suunnatuilla tutkimushaastatteluilla selvitettiin heidän tapahtumatoimintaa kirjamyynnin ympärillä.
Tapahtumaman ennakkomarkkinoinnilla on merkittävä rooli tapahtuman näkyvyyteen ja myyntiin. Tapahtumien tuottaminen ajankohtaisten aiheiden ja teemojen ympärille vetävät osallistujia kirjallisuustapahtumiin. Tapahtumassa ohjelmasisällöllä voidaan vaikuttaa kirjan kiinnostavuuteenja siten kirjan ostamiseen.
Tilaajana toimii Digital Value Communications Oy, jonka tavoitteena on kehittää kirjamyyntiä tapahtumatuotannon avulla. Työn lopputuloksena syntyi seitsemän toimintaehdotusta tapahtumamarkkinointiin, joilla voidaan edistää kirjamyyntiä sekä kehittää kirjallisuustapahtumista myynnillisesti tehokkaampia